Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket fag av P1 og T1 er lettest å ta opp som privatist? Jeg hadde T1 og fikk 4 i standpunktskarakter, og har R1-matte nå.

 

1P er nok lettere matte, men 1T ligger nærmere R1 i hvilke emner det omfatter. Kombinasjonen av det og at du allerede har hatt 1T gjør at det kanskje er mer praktisk å ta opp igjen. Hvis du tar 1P er det noen nye ting du må lære.

Lenke til kommentar

Men i tillegg har jeg økonomistyring, som kan hjelpe meg i P-matten, for såvidt jeg vet så er noe av det samme i P og økonomistyring.

 

Pensumet i P1 er ikke så veldig mye ift. T1/R1, så det vil ikke ta så lang tid å lære seg de nye tingene, i tillegg så jeg over fjorårets eksamen, som var veldig lett i mine øyne.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nja. Det går så som så. Snart kommet meg gjennom pensum i det meste. Kan ikke skryte av å ha vært i så mange forelesninger i år heller, dessverre. Må skjerpe meg der.

Jobber med eksamenssett i Galois-teori nå. Skal ha eksamen nå på lørdag. Morsomt fag! Et av høydepunktene i år. Ellers har topologi også vært ganske så bra. Det har vært de beste fagene.

Kompleks analyse var helt greit. Trodde det skulle bli plankekjøring, men det var litt mer til det enn det, fant jeg ut. Mangfoldigheter er stress. Mye å gjøre, og litt vanskelig å sette seg inn i. Det blir spennende å se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Lineær algebra, går så som så. Er mye å sette seg inn i men det meste virker greit.

Flerdimensjonal anlyse er litt stress, mye formler å huske. Og en må vite når en skal bruke hva

oppgavene går dog fint, så lenge en husker hva en skal gjøre.

Analyse II, virker og greit. Dog virker det som det er masse små triks som ikke nødvendigvis er åpenbare, summasjons indeks sjonglering, substitusjoner og annet pes. Lettere å se hvor en skal begynne på hver oppgave, men vanskeligere å komme i mål. Litt vanskelig å bestemme seg for hvilken metode som er best og. Exphil.... Zzz Zzzz hæ? Lese?

Elektromagnetisme er nok det værste faget, ta det som er ille i flerdimensjonal analyse og kombiner det med triksingen i analyse så er du der nesten. Sleng også på mer rar integrasjon, og differensiallikninger. Går nok fint, men merker det er mye jobb ja.

 

Antar dine fag henger litt mer sammen enn mine, lykke til med eksamen =)

Lenke til kommentar

Husker det semester der godt selv! Gikk så-som-så for min del. Mye fordi jeg jobbet lite, og hadde nok med andre ting. Lin.alg. går veldig greit så lenge du har definisjonene og teoremene på greip. Ser det er Petter Andreas Bergh som foreleser nå også. Han ga en helt utrolig lett eksamen i 2010. Gjennomsnittet lå vel på B, så han er kanskje notorisk snill?

Flerdim. handler bare om å ha gjort nok oppgaver. Med mye erfaring går det meste der greit. Integrasjonen spesielt.

Det vanskeligste i analyse II var rekkeløsning av diffligninger og den lille biten med uniform konvergens. Har dere hatt om det i år også? Her er det mye plankekjøring så lenge du kjenner til def. og metode. Litt tenking er det jo iblant. Ser ut som om Hanche-Olsen er koseligere mtp. eksamen her enn i analysens grunnlag!

Elmag har jeg aldri hatt. Fysikk er ikke min kopp te. Tok mekanisk fysikk og det holdt for min del.

Ex.phil. er håpløst slik som det er lagt opp. Hvem som helst som kan lese noe å gjengi det etterpå står i faget. Den som får A er den som gjengir i størst detalj. Misforstå meg rett, en skal ikke finne opp kruttet på eksamen heller. Men når øvingsoppgavene også går på gjengivelse har det gått feil et eller annet sted på veien.

 

Det henger jo litt mer sammen når du først har hatt så-så mange fag. Når du først har hatt topologi er det lett å bruke det du kan i kompleks analyse, f.eks. Og kan du algebra er det noe du kan ta med deg inn i mangfoldigheter. Så litt henger det sammen, men det er jo fortsatt forskjellige fag. Topologi og mangfoldigheter har nok størst snitt.

 

Sorry om jeg virket noe uinteressert i at jeg ikke spurte hvordan det gikk for din del! Var bare midt inni en oppgave. Haha. :)

Lykke til du også!

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Tar Lineær algebra nå, slik jeg kan ta Algebra litt tidligere. Da finner jeg ut om jeg liker algebra eller ikke, og kan bestemme meg for om jeg vil ta flere algebrafag senere. Ellers så er algebra lagt i\opp såpass sent i studieløpet at dette ikke er mulig.

Uten at jeg vet hvordan det er lagt opp på NTNU: Jeg tror det du lærer i et intro to linear algebra-fag i større grad dukker opp i flerdimensjonal analyse[ikke den calculus-utgaven dere har i første ...] og ODEs, enn i abstrakt algebra. Så det er ikke nødvendigvis en veldig god pekepinn på hvordan du vil like senere algebrafag.

Endret av luser32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jobber meg gjennom tidligere eksamenoppgaver, men stusser litt på løsningsforslaget for en dem. Dette må vel være feil? Etter mine beregninger skal rekken diveregere i endepunktet x=2.

 

 

Se vedlegg:

1190635.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...