Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Er "Generell topologi" (MA3002) et slags intro-emne i topologi?

 

2. I følge fagsiden undervises emnet våren 2012, altså semesteret som begynner om noen dager. I følge emnebeskrivelsen på ntnu.no, undervises emnet neste gang våren 2013. Hva er korrekt? Tenker kanskje å melde meg opp i emnet.

Lenke til kommentar

1. Det er vel ikke flere emner i topologi ved NTNU enn MA3002. Du har jo algebraisk topologi, men det blir jo noe litt annet igjen, og det bygger jo på MA3002; Så, ja.

 

2. Faget undervises våren 2012 (dette semesteret). Det har blitt satt opp etter ønske fra studenter (blant annet undertegnende, selv om jeg ikke var budbringeren).

Meld deg opp, da! Kanskje instituttet tar til fornuft og setter opp topologi hvert år. Det er et såpass viktig/sentralt fag!

Lenke til kommentar

Åh! Er du også aktiv på matematikk.net? Hvilke fag er det du skal ta dette semesteret, da?

Stygt og stygt. Matematisk estestikk er vel litt opp til enhver. :) Men de fleste vil jo enes om at f.eks. Eulers formel er "pen".

 

Jepp :)

Skal ha fire fag dette semsteret:

 

TT8102 - Adaptive filtre

TT8211 - Doktorgradsseminar i radiosystemer (Selvdefinert pensum knyttet opp mot forskningen)

MA1202 - Lineær algebra med anvendelser (må man, så må man :cool: )

MA2501 - Numeriske metoder

 

(Hadde tenkt å ta TT8107 - Teori av tilfeldige matriser for trådløs kommunikasjon dette semesteret, som jeg tipper kommer til å bli det verste faget noen sinne for min del (bare sett på forelesningsnotatene til nå), men det har visst byttet om på hvilke semestre det foreleses, så blir først neste år, "dessverre").

 

Frister også med TMA4180 - Optimeringsteori, men vet neimen ikke om jeg har tid til å holde på med ekstrafag lenger, spesielt ikke fag jeg sikkert mangler noe forkunnskaper til. Så tipper det blir neste vår sammen med TMA4212 og noen andre fag hvis jeg finner noen artige.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Sånn, da tror jeg det meste er fikset på =)

 

hfhYJ.png

 

Da har jeg akkuratt nok emner både i fysikk og matematikk, til å starte å skrive

master i begge emner samtidig (om jeg føler for det, hahah) Er endel obligatoriske

emner som jeg ikke har spesielt lyst til å ta. Som Måleteknikk og Numeriske metoder,

men kanskje de er nyttige. Litt usikker på hva siste faget mitt skal være. Antar

det blir noe mangfoldigheter, ringteori, kanskje kompleks analyse. Vi får se =)

Uansett har jeg 4 fag i masteren som jeg eventuelt kan fylle opp med artige matematikkfag

 

Er fortsatt et par fag jeg vil ta. Som energi og miljø fysikk, numerisk fysikk, flere

kvantfag.

flere mattefag^^ Galois teori, ringer og kropper osv. MEn vi får se. Får se om jeg

gidder å gå et år ekstra, bare for disse fagene.

Lenke til kommentar

Da har jeg akkuratt nok emner både i fysikk og matematikk, til å starte å skrive

master i begge emner samtidig (om jeg føler for det, hahah) Er endel obligatoriske

emner som jeg ikke har spesielt lyst til å ta. Som Måleteknikk og Numeriske metoder,

men kanskje de er nyttige. Litt usikker på hva siste faget mitt skal være. Antar

det blir noe mangfoldigheter, ringteori, kanskje kompleks analyse. Vi får se =)

Uansett har jeg 4 fag i masteren som jeg eventuelt kan fylle opp med artige matematikkfag

 

Er fortsatt et par fag jeg vil ta. Som energi og miljø fysikk, numerisk fysikk, flere

kvantfag.

flere mattefag^^ Galois teori, ringer og kropper osv. MEn vi får se. Får se om jeg

gidder å gå et år ekstra, bare for disse fagene.

Numeriske metoder er da ikke så ille. Jeg syntes det var tidvis ganske lærelikt: Spesielt prosjektarbeidet. Så var eksamenen også ganske lett, så det var jo fint.

Ringteori går vel på våren, og den ledige plassen din er vel i et høstsemester dersom jeg forstår rett? Uansett kunne det like gjerne hett "Ringer og moduler 2" siden det bygger såpass på MA3201. Jeg ville nok heller sett på mangfoldigheter eller kompleks analyse. Men det er lenge til.

Fullt lovlig å ta enda et år; Det har jeg gjort. Fordypningsår, kaller jeg det.

Lenke til kommentar

Jepp :)

Skal ha fire fag dette semsteret:

 

TT8102 - Adaptive filtre

TT8211 - Doktorgradsseminar i radiosystemer (Selvdefinert pensum knyttet opp mot forskningen)

MA1202 - Lineær algebra med anvendelser (må man, så må man :cool: )

MA2501 - Numeriske metoder

 

(Hadde tenkt å ta TT8107 - Teori av tilfeldige matriser for trådløs kommunikasjon dette semesteret, som jeg tipper kommer til å bli det verste faget noen sinne for min del (bare sett på forelesningsnotatene til nå), men det har visst byttet om på hvilke semestre det foreleses, så blir først neste år, "dessverre").

 

Frister også med TMA4180 - Optimeringsteori, men vet neimen ikke om jeg har tid til å holde på med ekstrafag lenger, spesielt ikke fag jeg sikkert mangler noe forkunnskaper til. Så tipper det blir neste vår sammen med TMA4212 og noen andre fag hvis jeg finner noen artige.

Ja, riktig. Det virket litt kjent, nemlig. Da har jeg jo snakket med deg der tidligere. :) ClaudeShannon, nei?

Tror nok du fint skal klare de to mattefagene uten større problemer!

Haha, det der skjønner jeg jo ikke bæret av. Mye terminologi og forkunnskaper jeg ikke kjenner til. Hehe. Det blir kanskje litt styr med ekstrafag når du er på doktorgraden? Jeg kan se for meg at det er en del å gjøre med den. Hva er planene videre? Hvorfor tar du doktorgrad? :)

Lenke til kommentar

Vurderer et år til ja. Spesielt når det virker som jeg får en høst som ser slik ut

 

http://ntnu.1024.no/2012/spring/badekar2/+

 

Men som sagt det er lenge til, tror jeg kommer til å omrokkere en del til. Bare lurer på hvor jeg skal

stokke om timeplanen min slik at disse fagene ikke overlapper så mye. Da det er spennende fag (som jeg antar)

og vil bruke en del tid på =)

Lenke til kommentar

Ja, riktig. Det virket litt kjent, nemlig. Da har jeg jo snakket med deg der tidligere. :) ClaudeShannon, nei?

Jepp. :)

 

Tror nok du fint skal klare de to mattefagene uten større problemer!

Satser på det! Lineær algebra burde være piece of cake, det andre ser også nokså rett fram ut.

 

Hva er planene videre? Hvorfor tar du doktorgrad? :)

 

Det overordnede målet/ønsket er å komme opp med mye metoder for forbedret design av effektforsterkere for trådløse systemer mht visse designspesifikasjoner (økt virkningsgrad -> (f.eks.) forbedret taletid i mobiltelefoner, lineæritet, økt båndbredde -> færre forsterkere i mobiltelefonen (dvs. en enkelt forsterker dekker flere standarder for kommunikasjon) -> mindre totalt strømtrekk og kompleksitet, osv).

 

Tanken er å få til dette ved å lage bedre matematiske modeller av RF/mikrobølgetransistorer basert på måledata som krever et spesielt instrument for å måles (her er NTNU blant de "få" i verden som har en variant av dette instrumentet tilgjengelig). Står litt her.

 

I bunn og grunn matematisk modellering av et dynamisk, ulineært system.

 

Edit*: I tilfelle du lurte på hva jeg planlegger etter endt doktorgrad; så langt har jeg ikke kommet enda. Mest sannsynlig blir det jobb i næringslivet da jeg ikke tror jeg gidder å bruke mange år på midlertidige stillinger som ikke fører noe sted (dessverre sånn det er blitt her i landet). Men doktorgrad tar jeg først og fremst fordi jeg synes det er artig å jobbe med feltet jeg arbeider innen. Samtidig ser jeg på det som en (artig) utfordring.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Hei, sitter og gjør matteleksa. Jeg jobber med ligninger og kom til en jeg ikke får til.

 

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3

 

Som jeg har gjort det ser det sånn ut:

 

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3 |*6

5x*6/6 - 3x*6/2 = 2*6 + x*6/3

30x/6 - 18x/2 = 12 + 6x/3

5x - 9x = 12 + 3x

5x - 9x - 3x = 12

-7x = 12

-7x/-7 = 12/-7

x = 1,719

 

Jeg har tatt prøve og da blir svare forskjellige.

Kunne noen ha hjelpt meg med dette?

Lenke til kommentar

Hei, sitter og gjør matteleksa. Jeg jobber med ligninger og kom til en jeg ikke får til.

 

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3

 

Som jeg har gjort det ser det sånn ut:

 

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3 |*6

5x*6/6 - 3x*6/2 = 2*6 + x*6/3

30x/6 - 18x/2 = 12 + 6x/3

5x - 9x = 12 + 3x

5x - 9x - 3x = 12

-7x = 12

-7x/-7 = 12/-7

x = 1,719

 

Jeg har tatt prøve og da blir svare forskjellige.

Kunne noen ha hjelpt meg med dette?

6x/3 er ikke lik 3x

Endret av Kam
Lenke til kommentar

Hei, sitter og gjør matteleksa. Jeg jobber med ligninger og kom til en jeg ikke får til.

 

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3

 

Som jeg har gjort det ser det sånn ut:

 

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3

5x/6 - 3x/2 = 2 + x/3 |*6

5x*6/6 - 3x*6/2 = 2*6 + x*6/3

30x/6 - 18x/2 = 12 + 6x/3

5x - 9x = 12 + 3x

5x - 9x - 3x = 12

-7x = 12

-7x/-7 = 12/-7

x = 1,719

 

Jeg har tatt prøve og da blir svare forskjellige.

Kunne noen ha hjelpt meg med dette?

6x/3 er ikke lik 3x

 

Åå, takk for hjelpen :)

Har litt for mye slurvefeil.

Endret av WilliamMJ
Lenke til kommentar

2. Faget undervises våren 2012 (dette semesteret). Det har blitt satt opp etter ønske fra studenter (blant annet undertegnende, selv om jeg ikke var budbringeren).

Meld deg opp, da! Kanskje instituttet tar til fornuft og setter opp topologi hvert år. Det er et såpass viktig/sentralt fag!

 

Ok, takk for info!

Lurer litt på om jeg kanskje burde hatt lineære metoder før jeg kaster meg ut på dette, men antar vel det skal gå fint. Dessuten sitter jeg og vurderer om jeg heller burde ta kurset i mangfoldigheter i stedet, ettersom det muligens er litt mer relevant for en fysiker. Har bare plass til et ekstra emne pga EiT.

Lenke til kommentar

Ok, takk for info!

Lurer litt på om jeg kanskje burde hatt lineære metoder før jeg kaster meg ut på dette, men antar vel det skal gå fint. Dessuten sitter jeg og vurderer om jeg heller burde ta kurset i mangfoldigheter i stedet, ettersom det muligens er litt mer relevant for en fysiker. Har bare plass til et ekstra emne pga EiT.

Null stress!

En venn av meg tok både mangfoldigheter og topologi før lineære metoder. Nå skal det nevnes at han jo er ganske så skarp, men det viser jo bare at det er mulig.

Det du kunne hatt bruk for i topologi fra lineære metoder er biten om metriske rom. Det en gjør i lineære metoder mht. metriske rom er bare å bli litt bedre kjent med epsilon-delta som bevismetode, samt øke modenheten. Så er det selvfølgelig også noen konsepter, men de er ikke alle helt overførbare til topologi.

Dersom valget står mellom topologi og mangfoldigheter er jeg litt usikker. Som du sier driver du jo med fysikk og sånn sett er nok mangfoldigheter mer nærliggende. Derimot er det nok et vanskeligere kurs enn topologi, og en tjener nok mye på å ha hatt topologi fra før. Jeg tar de parallellt, så det gjenstår jo bare å se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...