Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er obligatoriske øvinger i faget?

 

Sikkert greit å ha boka, men jeg er stor fan av bøker generelt så. Oppgavene på eksamen kan ikke forventes å være særlig vanskelig hvis det er samme faglærer som i fjor. Med mindre han har skiftet helt etter i fjor, da. Eksamen var stort sett plankekjøring. Men det er jo greit å ha et sted å lære denne plankekjøringen. Hvertfall om du ikke kan komme i forelesningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. På kursbeskrivelsen står det øvinger under "obligatoriske aktiviteter", http://www.ntnu.no/studier/emner/MA2501. Men mulig det er feil.

 

Liker å ha bøker selv, men har opplevd i enkelte fag før at det finnes bedre bøker som dekker samme pensum enn de(n) som blir brukt i faget. Får jakte litt rundt og se hvor billig man kan få boka. :)

 

Er samme faglærer som i fjor, så får håpe på at det blir like greit isåfall (gitt at jeg har tid til å komme opp til det nivået hvor fjorårets eksamen blir plankekjøring;)).

Lenke til kommentar

Mener det stod det i fjor også, men det var ikke noe obligatorisk utenom prosjektet.

Ikke at jeg har vært borti andre bøker som dekker pensum, men jeg synes den som blir anbefalt (Cheney & Kincaid?) er helt grei. Den forklarer stoffet på en grei måte. Sett bortsett fra en trykkfeil, men den er ganske åpenbar hvis du ser den. Haha.

Det klarer du nok fint! En hadde egentlig ikke trengt og lest noe særlig til fjorårets eksamen. Det hadde holdt å være i forelesningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en liste over tiden det tok å trykke venstre museknapp, der hvert element er et trykk. Jeg ønsker å finne standardavviket og middelverdien, men et av problemene er at jeg har noen få (350 eller noe, mot totalt 8800~) verdier som har sinnsyke avvik, hvor jeg var uheldig og holdt musepekeren nede, og lignende.

 

Dette kommer ganske tydelig frem om tidspunktene multipliseres med 1000, rundes av, og fordeles utifra verdi på ulike x-kolonner i et bilde (0.001 sekunder havner på pixel 1, 0.002 sekunder på pixel 2, og så videre), og flere verdier havner oppå hverandre, som resulterer i noe som ligner en normalfordeling.

 

Problemet nevnt tidligere, med enorme avvik, kommer i tillegg til et annet problem - det er av en eller annen syk grunn en grop der middelverdien skulle ha vært:

(1290x878 bilde)

 

 

8bsC3.png

 

 

 

Hvor skal jeg "kutte av" for å unngå de uheldig store verdiene? to ganger avstanden fra pixel 1 til middelverdien?

 

Og hva skal jeg gjøre med hullet der middelverdien er? Er dette kun et resultat av for liten populasjon?

 

Tidspunktene i en liste i JSON-format finnes her for spesielt interesserte:

http://paste.pocoo.org/raw/538770/

 

 

Jeg behøver forresten ikke de lange tidspunktene, da hensikten er å generalisere menneskelig klikkehastighet (uten å holde den nede "lenger enn nødvendig), og ikke klikk-og-dra hendelser.

Endret av Yumekui
Lenke til kommentar

På ntnu så har de et emnekart over fysikkfag

 

http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=cbb99387-cc20-453c-a9ad-1932e465a8d7&groupId=40692

 

Som viser greit rekkefølgen ulike fag bør tas i. Eller hvilke forkunnskaper som er anbefalt. (For eksempel har jeg hørt at klassisk mekanikk bør tas sent, selv om faget krever lite forkunnskaper)

 

Finnes det noe liknende for matematiske fag?

 

For eksempel hvilken rekkefølge på fag bør jeg velge dersom jeg vil fordype meg i algebra.

hva med analyse? Eller hva med numerikk ?

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvilket fag av T1-matte og P1-matte er enklest å ta opp som privatisteksamen, hvis man hadde T1-matte i vgs. 1?

 

Definitivt 1P. Bortsett fra økonomi er det stort sett repetisjon fra ungdomsskole. Og du kan ta 1P som privatist, selv om du har R1. Gjør du det før du går ut av videregående, havner det på førstegangsvitnemålet ditt til og med.

Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe meg med en oppgave!

 

Har funksjonen f(x)=4sinx(1+cosx)

 

Finner ekstremalpunkt ved å derivere, fikk da:

4cosx+4cos^2x-4sin^2x = 4cosx+4cos^2x-(1-cos^2x) = 5cos^2x+4cosx-1

 

kalkulatoren gir da cosx=0,2 eller cosx=-1. som gir punktene x=1.37, x=pi og x=4.91.

 

Punktene på grafen er derimot topp: x=1.05, terrasse: x=pi, bunn: x=5.24

 

Hva gjør jeg feil!?

 

Hipp

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei folkens!

Jeg har en utfordring til dere ... Tror jeg, litt usikker på om denne tråden er helt riktig, men det får gå. Jeg og min far er på utkikk ettter vanningsutstyr for vanning av gras til bruk i storfeproduksjon. Vi har 2 vanningspunkter.

 

Disse punktene har en tilførselsslange som har en innvendig diameter på 63mm. Vanningsvognen vi ser på(http://www.finn.no/f...nnkode=33316031) har 90mm slange, som er 400 meter lang.

Kanonen på vanningsvogna har en dyse med 24mm i diameter. Selve maskinen skal ha et trykk på 10,1 bar, og slik jeg forstår tabell fra forhandler vil trykket på vannkanonen være på 5 bar.(Trykket vil jo variere med høydeforskjell mellom kanon og vogn i meter, men dette bør ikke være merkbart i vårt tilfelle)

Vil dette fungere i praksis? Ut if fra tabellen skal kanonen skyte ut 10,43 liter per sekund. Trenger vi en trykkreduksjonsventil mellom vanningsvogna og tilførselsslangen og ha et høyere trykk på tilførselsslangen for å forsyne stor nok mengde vann?

Jeg ser for meg at det kan være variabler som mangler her, men hvis noen tar utfordringen er det bare å rope så skal jeg se om jeg klarer å hoste opp det som eventuelt mangler.

 

 

Takker på forhånd for deres tid og eventuelle svar. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hallo,

sitter og gjør litt matriseregning, mer spesifikt diagonalisering av matriser. Men noe jeg ikke klarer å finne ut av er rekkefølgen på egenvektorene som skal danne P-matrisen som skal være med å diagonalisere hovesmatrisen. Noen som vet om det er en bestemt rekkefølge?

Lenke til kommentar

Rekkefølgja på eigenvektorane må samsvare med rekkjefølgja på eigenverdiane i eigenverdi-matrisa, om eg ikkje hugser heilt feil.

Riktig dette. Ellers spiller det egentlig ingen rolle. Du kan velge helt selv. Det er, hva som kalles, isomorfisk opp til rekkefølgen av egenverdiene. Mao. det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...