Tensai Skrevet 13. januar 2011 Skrevet 13. januar 2011 Så spørsmålet er altså: hva er sannsynligheten for 2 gutter, når 2 jenter er ulovlig? gg (rett) gj (feil) jg (feil) jj(ulovlig) og derfor 1/3 istedet for 1/4 siden vi ikke teller med jj kombinasjonene?
SirDrinkAlot Skrevet 13. januar 2011 Skrevet 13. januar 2011 "...gitt at det er minst 1 gutt." Hva menes med det? Slik jeg forstår det så vet vi at familien har 2 barn. Ett av dem er en gutt. Det er like stor sannsynlighet for gutt og jente. Dermed kan de enten ha en gutt og en jente, eller en gutt og en gutt. altså det er 2 utfall i utfallsrommet og sannsynligheten er 1/2. Det var ment som "minst én gutt blant barna". hockey500 har tenkt riktig, men jeg tror du ikke tar hensyn til "minst én". Det er litt flere måter å tenke på, men hvis din tankegang benyttes, må du ta hensyn til at sannsynligheten for gutt/jente endres siden du beveger deg inn i et innskrenket utfallsrom der sannsynligheten for jente er 2/3 og -gutt er 1/3. Åja, jeg skjønner nå. Jeg syns det virket litt rart siden det isåfall hadde vært overflødig informasjon i oppgaven, og den ville vært banalt enkelt, ikke at det ikke var det... Kunne jo vært en lureoppgave hvis du gikk på ungdomsskolen Rart med det hvordan forskjellige meninger kan tolkes ut fra samme tekst. Et godt eksempel på kjennsgjerningen at informasjonen ikke ligger ordene, men i ideen som utløses i hode til leseren.
hockey500 Skrevet 13. januar 2011 Skrevet 13. januar 2011 (endret) Så spørsmålet er altså: hva er sannsynligheten for 2 gutter' date=' når 2 jenter er ulovlig?gg (rett) gj (feil) jg (feil) jj(ulovlig) og derfor 1/3 istedet for 1/4 siden vi ikke teller med jj kombinasjonene?[/quote']litt merkelig formulert, men ja. Endret 13. januar 2011 av hockey500
henbruas Skrevet 13. januar 2011 Skrevet 13. januar 2011 Å tolke GJ og JG som ulike utfall i denne situasjonen blir vel litt merkelig?
the_last_nick_left Skrevet 13. januar 2011 Skrevet 13. januar 2011 (endret) Kanskje, men hvis du tolker dem som det samme må du huske at det er forskjellig sannsynlighet for de forskjellige utfallene (som Imaginary glemte da han lurte på dette...) Endret 13. januar 2011 av the_last_nick_left
Reeve Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Da er det ikke veldig lange tiden før jeg kanskje blir mer aktiv i denne tråden igjen. Har nå vært borte fra skole (og matematikk) i over ett år ettersom jeg har jobbet, for å så vært (eller er for tiden) inne til førstegangstjeneste. Til høsten skal jeg begynne å studere Matr. Teknologi på NTNU, så tenker å gå gjennom pensum på R2 og 3FY før den tid for oppfriskning. Regner med det er en del jeg har glemt, men vi får se. 1
Bordplate Skrevet 16. januar 2011 Skrevet 16. januar 2011 Yo brothers from several mothers! Holder på med cosinus, tangens og sinus på skolen nå, men skjønner ikke helt når jeg skal bruke hva Jeg tenker slik. Dersom Hypotenusen og hosliggende katet er kjent er det sinus (da den motstående kateten til v er ukjent). Dersom vinkelen v og hypotenusen er kjent er det cosinus. Dersom begge kateter er kjent er det tangens. Noen som kan forklare?
henbruas Skrevet 16. januar 2011 Skrevet 16. januar 2011 En veldig grei huskeregel er "soh cah toa". Sine - opposite/hypotenus Cosine - adjacent/hypotenus Tangens - opposite/adjacent
Bordplate Skrevet 16. januar 2011 Skrevet 16. januar 2011 En veldig grei huskeregel er "soh cah toa". Sine - opposite/hypotenus Cosine - adjacent/hypotenus Tangens - opposite/adjacent Whaat? Hva betyr adjacent? Kunne ikke forklart med noe bilder eller noe?
Nebuchadnezzar Skrevet 16. januar 2011 Skrevet 16. januar 2011 http://www.khanacademy.org/video/basic-trigonometry?playlist=Trigonometry http://www.youtube.com/watch?v=F21S9Wpi0y8
henbruas Skrevet 16. januar 2011 Skrevet 16. januar 2011 (endret) Whaat? Hva betyr adjacent? Kunne ikke forklart med noe bilder eller noe? Adjacent kan oversettes til noe slikt som "tilstøtende" eller rett og slett "ved siden av". Det er det som på norsk kalles hosliggende, men jeg synes det engelske uttrykket er mer logisk. Endret 16. januar 2011 av Henrik B
ole_marius Skrevet 16. januar 2011 Skrevet 16. januar 2011 Nærliggende på norsk med andre ord, selv synes jeg (hos)tliggende er mer naturlig pga dialekt der "hos" er "ved" på nordnorsk...
Mord-Sith Skrevet 18. januar 2011 Skrevet 18. januar 2011 (endret) Får denne tråden inn i mine innlegg sånn at jeg kan huske på at denne tråden finnes. Bra det finnes folk som kan matte der ute ;P P-matte virker latterlig enkelt når man ser på R1- og R2-matte. Gruer meg litt til å lære meg R1 og R2 på egen hånd, men ordner seg nok Endret 18. januar 2011 av Isilme
Bordplate Skrevet 18. januar 2011 Skrevet 18. januar 2011 Hva er P og R? Tenker du mate på vgs? Det er Praktisk og Realfaglig matte (tror jeg). P er lettest, veldig chill der i forhold til R eller T har jeg hørt.
Jaffe Skrevet 18. januar 2011 Skrevet 18. januar 2011 Kort sagt har man følgende fag på vgs-studier som gir generell / spesiell studiekompetanse: 1. året kan man velge mellom 1P og 1T hvor P og T står for henholdsvis praktisk og teoretisk. 2. året kan man enten fortsette med 2P eller 2T, eller man kan fordype seg i R1 (realfagsmatte) eller S1 (lettere realfagsmatte) 3. året er man ferdig med matte om man tok 2P eller 2T andre året, hvis ikke kan man fortsette med fordypningene R2 og S2.
ape i båt Skrevet 18. januar 2011 Skrevet 18. januar 2011 Hva må man ha for å komme inn på realfaglige studier på høgskoler og universiteter?
Bordplate Skrevet 18. januar 2011 Skrevet 18. januar 2011 Hva må man ha for å komme inn på realfaglige studier på høgskoler og universiteter? Antakelig T og R. Mulig det funker med T og S, men ikke sikker...
Flimzes Skrevet 18. januar 2011 Skrevet 18. januar 2011 T og R1 er stort sett minstekravet, men har inntrykk av at de fleste også krever R2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå