Gå til innhold

Samsung SyncMaster 710T VS Nec MultiSync 1760NX


Seymore

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en LCD skjerm og vet ikke hvem av overnevnte jeg skal velge.

 

NEC MultiSync vs Samsung Syncmaster

 

På den ene siden ser samsungen slickest ut men på den andre siden klager folk over baklys.

 

Skal egentlig bruke maskinen til programmering, men spiller nok mer spill enn jeg bør. Likevel er det stort sett strategi og ikke så mye fps sultne spill. Ser en del film også. Grafikkortet mitt er gammelt, så dvi inngangen får jeg ikke brukt, men det kommer en dag i morgen også. Har snust på 19" men funnet ut at det er bedre med en god 17" enn en halvgod 19" . Så vidt jeg har forstått er lav ms greit å ha for pluttselig sitter jeg å spiller doom3 og da er det vanskelig å klare seg med 25ms.

 

Noen som har noen tips og vink. Er det andre skjermer jeg MÅ undersøke skriv dem opp, men i utganspunktet står det mellom disse to (evt Samsung SyncMaster 173T, men så vidt jeg har skjønt er dette en eldre versjon av 710T?)

 

Jeg vet 70 serien fra Nec kommer snart, men jeg vil ha skjerm nå. Helst i går. Så om den ikke kommer til uka blir det for sent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk hatt begge! Synes at de faktisk er like gode. :thumbup: Samsungen er ikke så mye mer lyssterk enn NEC'n og de er nesten like med tanke på justeringsmuligheter. Fikk forøvrig veldig bra bilde med vga-kabel på samsungen (så ikke forskjell fra DVI!) Hvis jeg var deg ville jeg enten:

 

1. Vente på NEC 1770 som kommer om en måned

2. Eller kjøpe Samsung 710N, pga du ikke har dvi og at det er samme panel som 710T

Lenke til kommentar

Samsung er verdens raskest voksende varemerket i løpet av de tre siste årene, i henhold til BusinessWeek/Interbrands varemerkeundersøkelse

 

Jeg vil tro at samsung er like kjent for kvalitet som NEC. Her på forumet er kanskje situasjonen noe annerledes takket være mye positiv omtale av NEC fra vår side, men ser du ut i resten av verden så en Samsung forbundet med god kvalitet over hele lista.

 

Forøvrig velger jeg også å sidestille de to nevnte skjermene - det ville vært mer eller mindre hipp som happ hvilken jeg kjøpte om jeg skulle hatt en 17-tommer.

Lenke til kommentar

Å sidestille samsung og NEC er vel ikke helt korrekt.

Samsung er bra det, men det er ikke i nærheten av kvaliteten til NEC.

 

Og jeg har sett de nye 1000:1 skjermene. NEC har dessuten pantentert ca 10 ganger så mye innen skjermteknologi enn det Samsung har. (NEC er forøvrig den produsenten som har patetentert mest på dette området mener jeg)

 

Sammenligne en produsents siste sjerm med en to år gammel skjerm til en annen produsent er feil. Dog er det skremmende at Samsung ikke engang da er i samme klasse :p

Lenke til kommentar
Å sidestille samsung og NEC er vel ikke helt korrekt.

Samsung er bra det, men det er ikke i nærheten av kvaliteten til NEC.

 

Og jeg har sett de nye 1000:1 skjermene. NEC har dessuten pantentert ca 10 ganger så mye innen skjermteknologi enn det Samsung har. (NEC er forøvrig den produsenten som har patetentert mest på dette området mener jeg)

 

Sammenligne en produsents siste sjerm med en to år gammel skjerm til en annen produsent er feil. Dog er det skremmende at Samsung ikke engang da er i samme klasse :p

For det første; jeg skal ikke legge meg ut med hr. Dahle når det gjelder kunnskap om skjermer, er kun legmann på området. Jeg bruker skjermen til spill (fps) og vanlig pc-bruk (ikke "proff" videoredigering og bildebehandling).

 

Må innrømme at jeg ikke så noen vesentlig forskjell på skjermene. Riktignok er NEC 2 år eldre enn Samsungen men de retter seg mot samme marked så da må man kunne sammenligne utfra behov sett fra en vanlig forbruker som ikke har veldig spesielle behov. Jeg synes at begge to er gode kjøp sett utifra pris. Nec'en er litt dyrere og bittelittegrann bedre en Samsungen. Er ikke sikker på om jeg hadde betalt 600,- mer for NEC 1760 hvis jeg har knapt med penger. Tror at du blir fornøyd uansett.

 

Hvordan NEC1770 blir er fremdeles uavklart. Den blir sikkert knallbra, men så spørs det hvordan de prises da?

 

Litt på siden men allikevel (bør jeg starte ny tråd på dette?);

Mener at dere som tester skjermer gjør det ut fra litt forskjellige kritterier. Noen tester og måler ut fra det beste av det beste. F.eks. sier at 17" er dårlig på film pga 20" er bedre. Andre måler mot skjermer i samme størrelse, pris eller som retter sg mot samme marked/segment. Bør ikke dere som tester skjermer ha noen felles retningslinjer for hvordan dere tester og sammenligner?

Lenke til kommentar
Sammenligne en produsents siste sjerm med en to år gammel skjerm til en annen produsent er feil. Dog er det skremmende at Samsung ikke engang da er i samme klasse :p

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg sammenligner NEC sin beste skjerm på et område med Samsung sin beste skjerm på samme område. Det er da knekkende likegyldig at NEC ikke har noe nyere å vise til. Hvis 70-serieren blir en flopp kommer jeg fortsatt til å vise til 1760NX så lenge denne eksisterer. Jeg tar utlukkende utgangspunkt i den som er best i praksis, og driter i hvor gammel det er. Når det er sagt er det selvfølgelig imponerende at NEC hadde en så bra skjerm for to år siden, men det hjelper jo ikke hvis de nå har blitt tatt igjen av andre.

Analogi:

Fredrikstad FK var Norges beste fotballag for lenge siden, men de er det ikke nå lenger, så du kan ikke si at Fredrikstad er bedre enn Trondheim når det kommer til fotball.

 

Du bør kanskje være litt forsiktig med å uttale deg da du ikke engang har sett Samsung 710T. Greit at du kan mye om skjermer, men ikke la det gå deg til hodet og tro at du vet alt om alt. Konsentrer deg om å vurdere det du har sett du, ikke begynn å fable om skjermer du bare har sett på papiret. Du driter deg loddrett ut ved å komme med påstander du ikke har grunnlag for.

 

Når det gjelder sidestilling av NEC og Samsung generelt har jeg aldri sagt at Samsung er like bra eller bedre enn NEC, men at dette faktisk er en oppfatning mange som ikke har inngående kunnskap til fagområdet sitter med. Det jeg ville fram til med denne påstanden er at Samsung faktisk leverer god kvalitet, ellers ville ikke folk sitte med denne oppfatningen.

 

Hvilke nye 1000:1 skjermer er det du har sett, og hva har det med denne sammenhengen å gjøre? Jeg var ikke helt med på den... :)

 

 

ketle: Kan ikke du starte en ny tråd med det, for det kunen vært en interressant diskusjon :)

Lenke til kommentar

Computercity sandvika har alle de nye samsung modellene utstilt ;)

 

Og jeg har sett 710T. Spørsmålet er vel om du har sett 1760 nx ;)

 

I den store LCD testen var det faktisk flere som ville ha 1760 nx som vinner av testpanelet. Og da snakker vi om at den hadde like bra bilde kvalitet som 173t, og var mye bere til spill. Med tanke på at du selv mener 173t er bedre i bilde enn 710t, vil jeg nok raskt konkludere med at 1760 nx er kvassere enn den i bilde. I spill har jeg vanskelig å tor at samsungen er bedre.

 

Når det er sagt så jeg jo at det var mer etterslep på 12 ms skjermen enn det det var på 16 ms skjermern jankee har inne til test ;)

 

Dessuten tror jeg ikke jeg vet alt om alt, men akkurat skjermer kan jeg litt om :p

 

NEC og Eizo er i sin egen lille klasse, slik er det bare. Men disse skjermene koster litt mer enn de andre også. Min mor er ikke tjent med å kjøpe en av disse. Hun kunne kjøpt en benq, samsung eller andre merker. Derimot en som sitter 8 timer foran data'n hver dag er kanskje bedre tjent med litt bedre kvalitet.

 

Men greit det, Kallser inn 710t til neste helg jeg. Da skal den få møte både 1760 nx og 1770 nx. blir vel som når en puddel møter to pitbulls.

Lenke til kommentar
Computercity sandvika har alle de nye samsung modellene utstilt ;)

 

Og jeg har sett 710T. Spørsmålet er vel om du har sett 1760 nx ;)

 

I den store LCD testen var det faktisk flere som ville ha 1760 nx som vinner av testpanelet. Og da snakker vi om at den hadde like bra bilde kvalitet som 173t, og var mye bere til spill. Med tanke på at du selv mener 173t er bedre i bilde enn 710t, vil jeg nok raskt konkludere med at 1760 nx er kvassere enn den i bilde. I spill har jeg vanskelig å tor at samsungen er bedre.

 

Når det er sagt så jeg jo at det var mer etterslep på 12 ms skjermen enn det det var på 16 ms skjermern jankee har inne til test ;)

 

Dessuten tror jeg ikke jeg vet alt om alt, men akkurat skjermer kan jeg litt om :p

 

NEC og Eizo er i sin egen lille klasse, slik er det bare. Men disse skjermene koster litt mer enn de andre også. Min mor er ikke tjent med å kjøpe en av disse. Hun kunne kjøpt en benq, samsung eller andre merker. Derimot en som sitter 8 timer foran data'n hver dag er kanskje bedre tjent med litt bedre kvalitet.

 

Men greit det, Kallser inn 710t til neste helg jeg. Da skal den få møte både 1760 nx og 1770 nx. blir vel som når en puddel møter to pitbulls.

Høres ut som forhåndsdømming av 710T fra Dahle her :p Jeg har hatt begge skjermene både 701T og 1760nx. 1760nx er bedre, men det er jaggu ikke mye. Hvis valget står mellom en 710t til 4000,- og en 1760nx til 4700,- så hadde jeg vært veldig i tvil om hvem jeg skulle velge. :hmm: Var faktisk litt skuffa over at jeg ikke opplevde 1760nx som bedre enn den var. Hadde veldig høye forventninger til den pga uhemmet skryt fra skjermtesterne på hw.no :tease:

 

Enden: Husker å ha sett at det er ett datablad som ser etter journalister. Tror det var PC-world eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Og jeg har sett 710T. Spørsmålet er vel om du har sett 1760 nx ;)
Selvfølgelig har jeg det. Ellers hadde jeg ikke uttalt meg.

 

I den store LCD testen var det faktisk flere som ville ha 1760 nx som vinner av testpanelet. Og da snakker vi om at den hadde like bra bilde kvalitet som 173t, og var mye bere til spill. Med tanke på at du selv mener 173t er bedre i bilde enn 710t, vil jeg nok raskt konkludere med at 1760 nx er kvassere enn den i bilde. I spill har jeg vanskelig å tor at samsungen er bedre.
Jeg er uenig i at 1760NX er like god på bildet som 173T. Jeg mener også at 710T ligger litt, men ikke mye bak denne. Det betyr at 710T og 1760NX i beste fall er likestilt i bildekvalitet.

 

Det er greit at du har vansker for å tro at 710T er bedre i spill enn 1760NX, men jeg påstår at de står temmelig likt. Jeg skal innrømme at 1760NX er marginalt bedre, men disse marginene vil nok de fleste slite med å se. Mannen i gata vil ikke oppdage etterslep på noen av de.

 

Når det er sagt så jeg jo at det var mer etterslep på 12 ms skjermen enn det det var på 16 ms skjermern jankee har inne til test ;)
Hvordan to BenQ-skjermer er i forhold til hverandre ser jeg som totalt irrelevant for denne diskusjonen, men takk for at du ødela spenningen forran denne testen :p

 

Dessuten tror jeg ikke jeg vet alt om alt, men akkurat skjermer kan jeg litt om :p
Jeg vil si at du kan ganske mye om skjerm, men utsagnet mitt gikk på at jeg ikke visste at du hadde sett 710T. Du var nemlig ikke innom da denne var til test ;)

 

NEC og Eizo er i sin egen lille klasse, slik er det bare. Men disse skjermene koster litt mer enn de andre også. Min mor er ikke tjent med å kjøpe en av disse. Hun kunne kjøpt en benq, samsung eller andre merker. Derimot en som sitter 8 timer foran data'n hver dag er kanskje bedre tjent med litt bedre kvalitet.
Jeg har aldri sagt at noen av de er dårlige eller at Samsung er bedre, men poenget mitt er at Samsung i like stor grad som NEC og Eizo er kjent for kvalitet. Uansett ser vi på to bestemte produkter her, så produsentene generelt er egentlig litt irrelevant.

 

Men greit det, Kallser inn 710t til neste helg jeg. Da skal den få møte både 1760 nx og 1770 nx. blir vel som når en puddel møter to pitbulls.
Gleder meg. Si fra når du har satt de opp (Skal jeg ta med splittern min?)

 

 

 

 

Enden: Husker å ha sett at det er ett datablad som ser etter journalister. Tror det var PC-world eller noe sånt.
PC-world er for pingler og sys-admins. HW forever :thumbs:
Lenke til kommentar
Når det er sagt så jeg jo at det var mer etterslep på 12 ms skjermen enn det det var på 16 ms skjermern jankee har inne til test ;)
Hvordan to BenQ-skjermer er i forhold til hverandre ser jeg som totalt irrelevant for denne diskusjonen, men takk for at du ødela spenningen forran denne testen :p

Takk for at du dobbelt-ødela spenningen ved å fortelle at det var BenQ det var snakk om :roll:

 

Mobilskjermer finnes det ennå ikke så mange skillepunkter på. Det som har noe å si er oppløsningen og fargegjengivelsen. De fleste vil ha endel etterslep, som ikke er så farlig på mobil.

 

og øyvind dahle: når jeg kanskje skal kjøpe russevan om et år, kan jeg ikke sammenligne en chevrolet '89 med en Mercedes '87?? Idiotisk utsagn, skjermene er i samme prisklasse, med omtrent samme specs, og konkurrerer på samme marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...