Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laaang TP kabel (200 meter?)


Anbefalte innlegg

Mekka plugger i begge ender på kveilen eg har med TP kabel (cat5e), og det funka.

Eg lurer på kor lang den kabelen er, det skal eg prøve og finne ut av i morgen.

Men er det noken installatører her som kan gi eit lite overslag kor mange meter som er der? Det var 300 meter før eg starta på den, eg har tatt litt til andre ting, men aner ikkje kor mykje.

 

Og vil kabelen bli dårligere om eg legger den ut?

Skal nemlig koble meg til ein router litt borti her.

Kabelen har eg mekka etter Oslo engergi sin standard (trur eg da)

I allefall... Kvit/oragne, orange, kvit/grøn, blå, kvit/blå, grøn, kvit/brun, brun.

 

Samme i begge ender.

 

Skal kjøyre ping mellom 2 maskiner i natt, så da får eg sjå kor bra den er.

etter ei lita stund, så såg det rimlig bra ut.

 

Ping-statistikker for 192.168.1.3:
   Pakker: sendt = 421, mottatt = 421, tapt = 0 (0% tap),
Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:
   minimum = 0ms, maksimum = 0ms, gjennomsnittlig = 0ms

 

Når eg kopirte så gjikk det med 60-70 mbit, maskina eg tester i fra er ei gammal celly 500 mhz, og 4 gb harddisk, så kanskje det er det som bremser, men 50 mbit er meir enn nok til linja, (700kbit) så lenge det er stabilt.

 

Har kabel i dag og, men den er ustabil! Pinger routern, så får eg kanskje 10 packetloss på rappen! Vil i allefall prøve med kabelen sida eg har den alt.

 

 

langkabelsmall.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vell 100M som er den fysiske grensen på en tp kable , etter det hvil signaler bli svakere for hver meter , og på avstander over 100m er det anbefalt med en signalforsterker (hub eller switch funker)

 

så det at en kabl på 200-300m skulle funke ser jeg på som en umulighet

Lenke til kommentar

Svar fra 192.168.1.3: byte=65500 tid=12ms TTL=128
Svar fra 192.168.1.3: byte=65500 tid=12ms TTL=128
Svar fra 192.168.1.3: byte=65500 tid=12ms TTL=128
Svar fra 192.168.1.3: byte=65500 tid=12ms TTL=128

Ping-statistikker for 192.168.1.3:
   Pakker: sendt = 25019, mottatt = 24999, tapt = 20 (0% tap),
Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:
   minimum = 12ms, maksimum = 31ms, gjennomsnittlig = 12ms

 

 

Ping resultater gjennom kabelen natta over.

20 pakker som ikkje kom fram. Jaja, slikt er vel og rekne med når den er så lang.

Pakkene som blei sendt er 65500 byte store også.

 

Med andre ord så fungerer det bra! Må finne ut kor lang kablen er i dag.

Ved og sette kabelen ned til 10 mbit så får vel den enda bedre vilkår for og klare og sende data fram og tilbake uten tap av data.

som sagt kun internet på 700 kbit som skal igjennom, eller 2-3 mbit snart.

Lenke til kommentar
nei, kabelen er ikkje lagt ut, var det eg lurte på eg også.

Men den er jo twisted pair, så det skal vel egentlig ikkje ha noke og sei eller?

Samme om den er twisted pair eller ikke så vil en kabel som ligger sånn få egenskaper som en spole og da kan du få mye rare resultater etter hvert....

Lenke til kommentar
Hvilken type kabel er det?

Skjermet?

cat5e?

 

Hvordan har du tenkt å legge den fram til routeren? i rør? grave ned? henge opp? (bruk bærewire!)

 

Venter spent på resultatet.

Sida dette ikkje skal væra ein permanent løysing, så satsar eg på og legge han på marka, og håpe at det kjem ein del snø i vinter.

 

Det er ein Uskjerma kabel, ein utp kabel.

 

Trur det er denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114909&cks=SER

 

Men det er ei stund sida eg har kjøpt den no.

 

Skal strekke kabelen ut i dag, legge den i ei sløyfe, og teste om det går bra da og.

Lenke til kommentar

Hmmm... Jeg syntes å huske jeg har lest at pga at Cat5E kabler har bedre egenskaper enn den orginale Cat5 standarden, så kan man få til 100Base på strekk så lang som 300-350 meter på slik kabel. Dette med maks 100 meter er jo tross alt det man kunne garantere over kablene standarden ble laget for.

Lenke til kommentar
Hmmm... Jeg syntes å huske jeg har lest at pga at Cat5E kabler har bedre egenskaper enn den orginale Cat5 standarden, så kan man få til 100Base på strekk så lang som 300-350 meter på slik kabel. Dette med maks 100 meter er jo tross alt det man kunne garantere over kablene standarden ble laget for.

Artig :hmm:

 

Vet om noen som kan bli glade for den nyheten ;)

Lenke til kommentar
Hmmm... Jeg syntes å huske jeg har lest at pga at Cat5E kabler har bedre egenskaper enn den orginale Cat5 standarden, så kan man få til 100Base på strekk så lang som 300-350 meter på slik kabel. Dette med maks 100 meter er jo tross alt det man kunne garantere over kablene standarden ble laget for.

Alt er mulig ved perfekte forhold, ved masse minusgrader, uten noe som forstyrrer signalene osv kan du nok få en cat5 kabel til å holde 400m også, men det må jo litt til for å få perfekte forhold.

Også sant det du sier om 100m, dette er kun det standarden garanterer, fullt mulig med lengre kabler.

Lenke til kommentar

Ping-statistikker for 192.168.1.3:

Pakker: sendt = 20078, mottatt = 20078, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 0ms, maksimum = 1ms, gjennomsnittlig = 0ms

 

 

Med standard ping... Svar fra 192.168.1.3: byte=32 tid<1ms TTL=128

Skal strekke den ut no tenkte eg

Lenke til kommentar

[14:34] <@Cornel> Bandwidth: (Current Downstream: 232.13kb/s ¤ Current Upstream: 10339.11kb/s)

 

Kopierer til laptopen no, er vel ikkje stort sprekere hd i den.

 

 

nettverklangkabel.JPG

 

Nå ligger kabelen som ein stor sløyfe utom døra her, og 2 ender inn til laptopen og routern.

 

Ping-statistikker for 192.168.1.7:
   Pakker: sendt = 335, mottatt = 334, tapt = 1 (0% tap),
Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:
   minimum = 0ms, maksimum = 5ms, gjennomsnittlig = 1ms

 

Det var imens kopieringa pågjikk.

Skal prøve og få målt lengda no, men det blir ikkje så enkelt!

 

 

Til deg ovenfor, nei, det finnes vel dedikerte repeatere, men switch blir ofte det billigste.

Lenke til kommentar
Så lenge kabelen din ikke blir tråkket på eller klemt skal det nok gå bra. Det er ikke å anbefale å legge en så lang kabel, da det er mye enklere og få forstyrelser og brudd.

så lang og så lang! det er vel ein fordel og ha den så lang, at man kan få den inni switchen /routern da.

 

 

Nettverkskort som blei testa med er

 

i laptop realtek 100mbit

 

i "celly" intel gigabit kort (100mbit pga router er 100mbit)

 

routern min er ein SMC barricade g 2804 wireless dings.

 

Kabelen skal i røyr eit stykke, også legger eg den under altan / bak hytter der den ikkje er i røyr.

Det går så fint så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...