Gå til innhold

Børge Brende flauser i Nynorsk


Anbefalte innlegg

Pølsevev, språket har vært i kontinuerlig utvikling over flere tusen år. Det funker ikke å velge ut et av de språkene vi har snakket opp igjennom tidene i Norge og kalle det for "det egentlige norske språket".

 

Meir norsk enn bokmål vertfal. Det er jo bare ein form for Dansk. Nynorsk er jo faktisk basert på norske dialekter og talemål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik snakker jeg: "Bokmål ligger nærmere min dialekt enn nynorsk, og jæi ær fra Midt-Hedmark".

 

Slik er det på bokmål: "Bokmål ligger nærmere min dialekt enn nynorsk, og jeg er fra Midt-Hedmark".

 

Slik er det på nynorsk: "Bokmål ligg nærare målforma mi enn nynorsk, og eg er frå Midt-Hedmark".

 

Som sagt.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Nynorsk ligger nærmere de aller fleste dialekter her i landet. Bokmål ligger kun nært snerpete, nasale mennesker fra beste vestkant nærmest.

Foretrekker du å skrive nynorsk eller bokmål, olsen?

 

Skriftspråket trenger ikke være så veldig likt måten vi snakker på. Jeg har store problemer med å oppfatte enkelte dialekter i England. Man må ikke nødvendigvis skrive dialekt.

Lenke til kommentar

Nynorsk ligger nærmere de aller fleste dialekter her i landet.

 

Og? Hvor mange dialekter som ligner mer på nynorsk enn på bokmål er irrelevant, det som er interessant er hvor mange som snakker noe som ligner mest på hhv bokmål og nynorsk.

 

 

Bokmål ligger kun nært snerpete, nasale mennesker fra beste vestkant nærmest.

 

 

Og nynorsk ligger bare saueknullende bønder fra Inngokkfjord nærmest.

Lenke til kommentar

@alexf: Jeg foretrekker bokmål, selv om jeg har hatt nynorsk som hovedmål i 10 år. Men jeg ble indoktrinert til å tro at bokmål var best. I dag skulle jeg ønske jeg aldri la om til bokmål.

 

@sumptrollet: Det er ytterst få som snakker bokmål eller nynorsk. Men det er flere som snakker noe tilnærmet nynorsk enn bokmål. Dessuten så er nynorsk et mye rikere språk enn bokmål, det er i stadig utvikling, i motsetning til bokmål som bare legger til noen ord en gang i blant.

Lenke til kommentar
Slik snakker jeg: "Bokmål ligger nærmere min dialekt enn nynorsk, og jæi ær fra Midt-Hedmark".

 

Slik er det på bokmål: "Bokmål ligger nærmere min dialekt enn nynorsk, og jeg er fra Midt-Hedmark".

 

Slik er det på nynorsk: "Bokmål ligg nærare målforma mi enn nynorsk, og eg er frå Midt-Hedmark".

 

Som sagt.

Bokmål/min dialekt: Bokmål ligger meget, meget nærmere min dialekt enn nynorsk. Nynorsk har få likheter til min dialekt.

 

Nynorsk eller bredt bokmål høres gyselig ut, og det har skjedd flere ganger at jeg ikke forstår hva en som snakker nynorsk eller en sånn bonde fra Buskerud sier. Lær alle ordentlig opp i et mål, som alle kan godt, og som alle klarer å formulere seg godt på, både muntlig og skriftlig.

Lenke til kommentar
Pølsevev, språket har vært i kontinuerlig utvikling over flere tusen år. Det funker ikke å velge ut et av de språkene vi har snakket opp igjennom tidene i Norge og kalle det for "det egentlige norske språket".

Språk utviklar seg over tid, men vi må halde oss til norsk språkhistorie. Gamalnorsk er det eigentlege norske språket, men det døydde ut for lenge sidan.

Det norske språket forsvann då vi kom under dansk styre på 1500-talet. I byane vart det snakka dansk med norsk uttale, og resten av Noreg snakka dialektar. Nynorsk var eit forsøk på å finne attende til det gamle norske spåket, slik det eksisterte i bygdene. Dette var Ivar Aasen sin tanke, og språket vart kalla landsmål. Knud Knudsen vill fornorske det danske språket som herska blant embetsmenn i Noreg på 1800-talet, og dette språket vart kalla riksmål. I 1929 vart dei omdøypte til bokmål (riksmål) og nynorsk (landsmål). I dag er bokmål klart det mest populære skriftspåket.

Lenke til kommentar
bokmål er ikke ikke riksmål :no:

 

Selv om man etterhvert har fått muligheten til å "lovlig" skrive konservativt bokmål, er det fortsatt ikke riksmål.

Det er ikkje vorte sagt heller. Det som heitte riksmål før 1929 vert kalla bokmål no. Vi har ikkje "riksmål" i Noreg, vi kan ikkje einast om eit skriftspråk.

Lenke til kommentar
bokmål er ikke ikke riksmål :no:

 

Selv om man etterhvert har fått muligheten til å "lovlig" skrive konservativt bokmål, er det fortsatt ikke riksmål.

Det er ikkje vorte sagt heller. Det som heitte riksmål før 1929 vert kalla bokmål no. Vi har ikkje "riksmål" i Noreg, vi kan ikkje einast om eit skriftspråk.

Nå skjønner jeg desverre ikke helt hva du sier, men du la meg sitere deg:

 

I 1929 vart dei omdøypte til bokmål (riksmål) og nynorsk (landsmål). I

 

Omdøype betyr vel omdøpe, hvilket er galt, da bokmål aldri har hett riksmål. Riksmål er noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...