Gå til innhold

Børge Brende flauser i Nynorsk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, Bærge Brende gjorde noen feil da han skrev det brevet. Men hvordan er det egentlig når de som bruker nynorsk til vanlig skriver bokmål?

 

Uansett, jeg syns at sidemål burde avskaffes. de som bruker nynorsk skal kun lære nynorsk og omvendt.

Endret av starving
Lenke til kommentar

Det er deilig å være med i en av klassene som er med på forsøksordningen for fritak fra skriftlig nynorsk. Ikke det at det dominerer norskpensum på grunnkurs, men jeg har da måttet signere et åttedelt ark med fire kopier og blodprøve til norsk målungdom, sammen med en erklæring om at jeg ikke vil saksøke skolen for tap av kulturarv (ok, det var ikke så ille, men det var jammen mye juridisk sikring fra statens side.)

Endret av moyner
Lenke til kommentar
Ikke det at det dominerer norskpensum på grunnkurs, men jeg har da måttet signere et åttedelt ark med fire kopier og blodprøve til norsk målungdom, sammen med en erklæring om at jeg ikke vil saksøke skolen for tap av kultur arv

Det kan vel knapt ansees som et tap.

Lenke til kommentar
Min mor vs. mora mi

 

Hva er finest? Er det i det hele tatt tvil? :!:

"Mora mi", evt. "mamma"...

Tufser :no:

Du spurte, jeg svarte...

 

Når noen sier "min mor" tenker jeg på barnesangen "Min hatt, den har tre kanter":

 

"Min mor, hunn har tre kanter

Tre kanter har min mor

Og har hun ei tre kanter

Så er hun ei min mor!"

Lenke til kommentar

Eg beherskar nynorsk, men ofte vel eg å skrive på bokmål. Dei fleste av oss har gløymt kvifor vi har nynorsk i Noreg, og det er skremmande. Vi tek sjølvstende som noko sjølvsagt i vår tid, men gløymer at Noreg har vore styrt av framande maktar frå 1536-1905. Nynorsk var ein viktig del av oppbygginga av norsk kultur på 1800-talet, noko som resulterte i norsk sjølvstende i 1905.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...