Gå til innhold

100stk Taiyo Yuden 8x DVD+R til kr. 949,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Liit off topic;

 

OC-Freak: Er det du som eier og driver Norwaydisc? I så fall var det jo genialt å starte en slik butikk når du åpenbart lever og ånder for dvd-media! :yes:

 

Vil bare si at jeg er veldig enig med Eriond! Er vel som newbi å regne, og da syns jeg butikken deres er meget informativ, og den ståltråden du har her på forumet om produsenter ol. er jo bare glimrende! :thumbup:

Jeg er medeier/medarbeider hos Norwaydisc ja. Men det er ikke jeg som er sjefen der i gården, og det er fler eiere ja hvor alle driver dette på eget initiativ og fordi vi har sett oss lei av dårlig support og oopplysninger om plater osv hos de fleste store.

 

Mitt ansvarsområde hos Norwaydisc er produktkvalitet og support. Så vet dere det ;)

Lenke til kommentar
Sjekk stickytråden for oppdatert info i denne saken.

 

Komplett har testet 500 plater uten feil (OPTODISC), både Samsung og That's Write.

 

Eneste de har problemer med er LiteOn brennere, men oppgradert firmware skal visst fikse på dette.

Skulle gjerne hatt en prat med vedkommende om hvordan de har testet platene - og med hvilke programmer, hvilke brennere osv. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er vel som nybegynner å regne når det gjelder DVD- brenning :roll:

 

De første platene jeg kjøpte var disse optodisc- platene (Samsung). Har ikke merket noe feil, og har testet et par plater uten at det var feil. Men jeg er så usikker nå, at jeg kommer til å bestille nye plater, og ta "backup" av mine brente plater. Hvis de maks holder et par år, er jo vitsen borte i å lagre viktig data på de.

 

Synes det hele virker som svindel, og føler meg lurt. Lurer på om det er lov å ikke oppgi data om hvem som produserer platene, da dette er så vesentlig for kvaliteten (ikke hva som faktisk står på plata). En mulig "sak" for forbruker- myndighetene?

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha funnet hjemmel i lovverket for at produsenten må oppgis.

 

"Lov om merking av forbruksvarer m.v" Kapittel 2

"Generelle bestemmelser om merking"

§ 3. "For enkelte vareslag, grupper eller typer av forbruksvarer kan Kongen gi forskrifter om at varen eller dens emballasje skal forsynes med en merking som gir opplysninger om"

 

 

a. navn og adresse på den som har produsert, importert og/eller pakket varen, og/eller navn og adresse på den for hvis regning dette er gjort,

 

c. andre egenskaper som ikke uten videre fremgår av varen selv, men som har betydning for forbrukerens vurdering av varens kvalitet, energi- og ressursbruk, bruksegenskaper eller virkning på miljøet,

 

På "That`s write dvd+r" spindelen oppgis ikke produsenten.

Egenskaper som ikke framgår av varen har betydning for vår vurdering av varens kvalitet.

 

Derfor mener jeg å ha hjemmel i lovverket på at dvd platene skal være merket med produsentinformasjon.

Dette bør også plikte butikkene å oppgi denne informasjonen ved nettethandel.

Hvis jeg nå har tolket loven riktig :hmm:

Lenke til kommentar
Gerrand: Det er kanskje verdt et forsøk. Send en epost og hør. Gjerne til myndighetene også (vet ikke helt hvilken instans som er korrekt for dette dog).

 

Hva med å begynne med forbrukerombudet.no?

 

: § 3. "For enkelte vareslag, grupper eller typer av forbruksvarer kan Kongen gi forskrifter om at varen eller dens emballasje skal forsynes med en merking som gir opplysninger om"

 

Har du undersøkt om/tror du det er sannsynlig at de forutsatte forskriftene er gitt?

Hvis ikke vil ikke loven være anvendelig direkte, men den er et godt utgangspunkt. Hvis du grunngir godt og viser hvor stor betydning dette har for forbrukeren, vil nok forbrukerombudet være interessert i å se på saken..

 

Flott initiativ!

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg benekter ikke at optodisc KAN ha en høyere kvalitet enn mange tror.

Likevel bør det (med hjemmel i forbrukerkjøpsloven) opplyses om faktiske produsent,

da dette er av betydning for forbrukerens vurdering av kvaliteten.

 

Derfor har jeg skrevet denne mailen som vil bli sendt Forbrukerrådet på Mandag:

 

"I markedet for skrivbare dvd plater vil i flere tilfeller varens merke og produsent være forskjellig.

Det opplyses derimot sjeldent om platenes produsent, selv om dette er avgjørende for forbrukerens vurdering av kvaliteten. Denne informasjonen får man først når man har testet platen i dvd brenneren ved hjelp av programmet ”dvd identifier”. Det vil si at forbrukeren kjøper platene uten visshet om den faktiske produsenten/kvaliteten.

 

Et eksempel er ”That`s write 4x DVD+R 4,7GB” i 25 pakk, varenummer 121576.

Her kan den virkelige produsenten være ”Ricoh” eller ”Optodisc”.

Etter tester med målte feilverdier har flere konkludert med at platene produsert av ”Ricoh” har en høyere kvalitet enn plater ved samme navn produsert av ”Optodisc”.

 

Jeg mener derfor med hjemmel i Forbrukerkjøpsloven kap 2,§3 punkt a og c, at platene bør merkes med faktiske produsent, da dette er av betydning for forbrukerens vurdering av kvaliteten.

Denne informasjonen bør også gis av selger ved netthandel.

 

Med vennlig hilsen: ........"

Lenke til kommentar
Sjekk stickytråden for oppdatert info i denne saken.

 

Komplett har testet 500 plater uten feil (OPTODISC), både Samsung og That's Write.

 

Eneste de har problemer med er LiteOn brennere, men oppgradert firmware skal visst fikse på dette.

Hei,

 

Jeg mottok That's Write 4x DVD+R 25pk som var OPTODISCOR4 og for å teste om kvaliteten på OPTODISCOR4 var så dårlig som det ble sagt i "sticky" så brente jeg en plate bare for teste.

 

Jeg brente 3,5GB med data på en OPTODISCOR4 plate og kjørte kprobe på plata etterpå. Filene som lå sist på plata var korrupte!!!

 

Når det gjelder at oppgradert firmware skal fikse problemet for DVD-brenneren jeg har, så er det drittprat.

Jeg bruker den siste firmwaren som er lagt ut på www.liteonit.com.

Det er ikke tvil om at det er mye større PI/PO feil på ei OPTODISCOR4 plate kontra RICOHJPNR01

post-62-1097324603_thumb.png

Lenke til kommentar
I markedet for skrivbare dvd plater vil i flere tilfeller varens merke og produsent være forskjellig. 

Det opplyses derimot sjeldent om platenes produsent, selv om dette er avgjørende for forbrukerens vurdering av kvaliteten.  Denne informasjonen får man først når man har testet platen i dvd brenneren ved hjelp av programmet ”dvd identifier”. Det vil si at forbrukeren kjøper platene uten visshet om den faktiske produsenten/kvaliteten.

 

Et eksempel er ”That`s write 4x DVD+R 4,7GB” i 25 pakk, varenummer 121576.

Her kan den virkelige produsenten være ”Ricoh” eller ”Optodisc”.

Etter tester med målte feilverdier har flere konkludert med at platene produsert av ”Ricoh” har en høyere kvalitet enn plater ved samme navn produsert av ”Optodisc”.

 

Jeg mener derfor med hjemmel i Forbrukerkjøpsloven kap 2,§3 punkt a og c, at platene bør merkes med faktiske produsent, da dette er av betydning for forbrukerens vurdering av kvaliteten.

Denne informasjonen bør også gis av selger ved netthandel.

 

Med vennlig hilsen: ........

Jeg fikk følgende svar fra forbrukerrådet:

 

Vi kan ikke se at forbrukerloven av 21.06.2002 Kap.2, § 3 eller at

loven

ellers setter opp krav til opprinnelsesmerking.

Eventuelt kan det være markedsføringsloven av 16.juni 1972, kap. 1 om

villedende eller utilstrekkelig markedsføring?!.

Forbrukerkjøpsloven har bestemmelser om bla. mangler og hvilke krav som

settes opp til en vare - kanskje utover "alminnelig god vare", og

dessuten

hvilke sanksjoner man da har til rådighet. Har varen en mangel, nettopp

fordi den ikke tilfredstiller forbrukerkjøpslovens krav, jfr. §§15,16,

har

man en reklamasjonsrett hvor lovens beføyelser kan anvendes;

prisavslag,

avhjelp, heving og erstatning, se  § 26. Hvis produkter fra en

produsent

viser seg ikke å være kvalitetsmessig tilfredstillende vil dette vise

seg på

salget. Og uansett er selger (og også produsent, jfr. lovens regler om

springende regress, § 35) ansvarlig for salget hvorpå

forbrukerkjøpslovens

regler om reklamasjon (§27)kan gjøres gjeldende.

 

Lov om merking av forbruksvarer av 18.des. 1981 med forskrifter har

bestemmelser for visse produkter (husholdningsmaskiner tekstil,

krystall

etc. (ikke DVD eller elektroniske dataprodukter). Se loven og

forskrifter på

www.lovdata.no. Bestemmelser om opprinnelsesmerking ble i sin tid tatt

ut av

forskriftssamlingen når det gjaldt tekstilprodukter. Bakgrunnen var

harmoniseringen av EØS direktiv, se EØS avtalen av 27.nov nr. 109 av

1992,

Del II. av om forbud mot diskriminering. Bakgrunnen er at man ikke skal

forfordele noen produsentland til fortrengsel for andre og på den måten

virke diskriminerende/konkurransehemmende.

Vi har registrert din Med vennlig hilsen

Forbrukerrådet i Oslo

 

Telefon: 815 58 200

 

Loven om merking av forbruksvarer gjelder altså ikke dvd plater eller andre elektroniske dataprodukter pr idag...

Men henvendelsen min er ihvertfall registrert, så kanskje den vil være en medvirkende årsak til en slik merking i fremtiden?

 

Jeg syntes likevel at den faktiske produsenten av dvd platene burde oppgis av butikkene (frivillig) da dette ofte er avgjørende for kjøpsbeslutningen.

Det er vel bedre å opplyse om produsent på forhånd slik at man slipper å bli misfornøyd hvis det er "feil" produsent?

Dessuten gir det jo ekstra trygghet å vite akkurat hvilke plater man får.

De få (nett)butikkene som har skjønt dette har et enormt konkurransefortrinn som konkurrentene kan ta del i ved bare å opplyse om den egentlige produsenten :cool:

Lenke til kommentar

Grunnen til at butikker ikke oppgir den faktiske produsenten av platene, er at det finnes folk som meg, så godt kunne godt på det tilbudet komplett kjørte med de thats write platene uten å vite at jeg ble svindlet idet hele tatt. jeg ville ha feilbrent mange, blitt forbanna, kasta platene i veggen og gått å kjøpt någen plater andre plasser (trolig gjort samme feiligjen)

 

dette var ein veldig intresang tråd, og jeg må si jeg er veldig intresert i å lere mer om dettë emne, siden jeg snart skal begynne med en veldig stor backup og brenne ut mange filmer spill på dvd plater. kan någen gi meg linker eller opplysninger på kor jeg kan lese om dvd plater. kaffor någen produsenter som er gode, kaffor någen er dårlige. ka er forskjell, og kaffor någen dvd brennere som i dag er de beste.

 

tusen takk for hjelpen

peewee

 

<edit> hadde også vert kjekt å fått tak i det programmet dere brukte for å teste dvd platene, for å se ka produsent det var, kor fort du kunne brenne og kor kor ofte du feilbrenner. ka programmer er best, og ka firmware eg bør ha.

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...