Gå til innhold

Opplåsing av Athlon XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


venomzorg skrev (2002-01-23 21:39):

hallois.

jeg har en amd mp 1600, men har lyst til og unlocke den og klokke den, må man ha vannkjøling for dette`??

er det et must, eller kan man unlocke den og klokke den med vanlig cpuvifte!?!?


 

Det går helt fint å klokke med vanlig vifte, bare hold et øye med temperaturen, men den kommer vel til å bli ustabil føre du kommer opp i 60-70 grader, da bør du se deg etter en annen vifte :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-23 21:39, venomzorg skrev:

hallois.

jeg har en amd mp 1600, men har lyst til og unlocke den og klokke den, må man ha vannkjøling for dette`??

er det et must, eller kan man unlocke den og klokke den med vanlig cpuvifte!?!?


mvh VenoM


 

Så vidt jeg har fått med meg så er ikek MP cpuene låst. Så da er det bare å finne seg en bra vifte og begynn å overklokk ! =)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

har unlocka min xp1800

det gikk greit.

 

prøvde å få tak i folk som hadde gjort dette før men det var ikke lett, ingen av dem ville ta risken på å ødelegge prosessoren min.

jeg jobber med å lodde hver dag så jeg prøvde selv.

 

utstyret er uhyre viktig.

brukt et meget bra microscop (40x)¨

det var bare så vidt det holdt.

en bra loddebolt må til.

helst justerbar temp.

pluxh middel.

glassfiberbørste som man pusser over loddepunktene forsiktig.

til å strappe med brukte jeg en tråd fra en fin loddelisse.

 

ring gjerne for mer info.

 

bilder skal sendes inn til overklokking.no bare jeg finner et kamera som er bra nok til å ta bilde.

 

treffes på 91819147

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-20 23:28, bunesen skrev:

har unlocka min xp1800

det gikk greit.


prøvde å få tak i folk som hadde gjort dette før men det var ikke lett, ingen av dem ville ta risken på å ødelegge prosessoren min.

jeg jobber med å lodde hver dag så jeg prøvde selv.


utstyret er uhyre viktig.

brukt et meget bra microscop (40x)¨

det var bare så vidt det holdt.

en bra loddebolt må til.

helst justerbar temp.

pluxh middel.

glassfiberbørste som man pusser over loddepunktene forsiktig.

til å strappe med brukte jeg en tråd fra en fin loddelisse.


ring gjerne for mer info.


bilder skal sendes inn til overklokking.no bare jeg finner et kamera som er bra nok til å ta bilde.


treffes på 91819147





 

Godt jobba! Du er den første jeg har lest om her, som har klart jobben med å lodde sammen L1-broene!

Men du har tydeligvis godt utstyr? Om du "reklamerer" litt, så kan det jo hende du får noen jobber? Sjøl kunne jeg godt tenke meg å betale noen kroner for "slitet"! Bare som et tips!

Lenke til kommentar

Quote:


Skrue skrev (2002-02-20 23:56):

Godt jobba! Du er den første jeg har lest om her, som har klart jobben med å lodde sammen L1-broene!

Men du har tydeligvis godt utstyr? Om du "reklamerer" litt, så kan det jo hende du får noen jobber? Sjøl kunne jeg godt tenke meg å betale noen kroner for "slitet"! Bare som et tips!


 

Jeg vet at http://www.tjcomputer.com/ utfører en slik oprasjon for 200kr ved kjøp av prosessor, men da er det rundt 300kr i tillegg til det så har man en mp istedenfor, da har man fortsatt garanti utover de 30dagene som tjcomputer gjør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OVEKLOKKING.NO og OVERKLOKKING.FØR

 

I "gamle" dager var det artig og overklokke , ja jeg husker de dagene jeg kunne sparke min AMD K6 2

300 MHZ opp til 400 MHZ med en helt vanlig coolermasterkjøler :smile:

Og alt dette bare ved og flytte på noen jumpere på hovedkortet :smile:

Ja det var artig den gangen fordi det var lett og overklokke og jeg kunne da måle en ytelsesendring på mellom 25 og 30% etter og ha overklokket

Det var tider det :smile:

ja da gikk spillgrafikken opp med 15-20%, da spill før var mere CPU avhengig :smile:

 

Men nå gidder jeg ikke bry meg med sånt ,ja man må jo nesten være proff "optiker" i nøyaktighet for og kunne koble sammen L1 broene, og gjør man en liten feil så fucke man jo opp en hel masse :sad:

BIG RISK !!!

Bare for og få ytelsen opp ca 10 til max 15% på CPU :sad:

Noe som utgjør kanskje en ytelsesøkning på 5% på spilling da spill i dag er ennå mere grafikkortavhengig en før.

 

Nei takke meg til de "gamle" tider da overklokking var OVERKLOKKING :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-07 04:13 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Berre lurte på no. Gjelder samme fremgangsmåte for nyere AMD Athlon XP prosessorer også? Sitter med en XP 2400+ som jeg gjerne skulle ha "låst opp" så ville bare sjekke om det er samme måte eller om noe er forandret.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Berre lurte på no. Gjelder samme fremgangsmåte for nyere AMD Athlon XP prosessorer også? Sitter med en XP 2400+ som jeg gjerne skulle ha "låst opp" så ville bare sjekke om det er samme måte eller om noe er forandret.

 

Takk på forhånd!

 

Først kan du prøve uten noe inngrep. Fungerer ikke dette er det lettere å koble sammen to av bena bak på hovedkortet enn metoden beskrevet her. Søk og du vil finne.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei.

Har lest gjennom artikkelen å vurderer nå å forbedre yteevnen på min Athlon XP2000 (Palomino, Tbred A ,133 MHz, socket A). Men har noen få spørsmål før jeg setter i gang som jeg håpet at noen kunne besvare meg litt kjapt.

 

#1 Hvor stor ytekraft kan jeg regne på å klokke, som går stabilt? (Sånn cirka)

#2 Hvordan finner jeg den raskeste stabile hastigheten? Og hvilken volt skal jeg vite hva den trenger?

#3 Hvilken prossesor temp. bør jeg IKKE overstige etter klokking?

 

på forhånd takk..

Lenke til kommentar

Velkomen til forumet Rabarbra!

 

Eg er ikkje nokon yber klokkar med mykje erfaring, så ikkje stol 100% på det eg seie.

 

#1 Hvor stor ytekraft kan jeg regne på å klokke, som går stabilt? (Sånn cirka)

Eg hadde ein XP 1800 (palomino) den klokka eg opp til 1750 MHz stabilt. Den hadde eg opna multipliren på. Original på 1500 MHz

No har eg ein XP 2600 som går stabilt på 2350 MHz (Barton) Eg har berre auka FSB

Orginalt 1919MHz.

2 Hvordan finner jeg den raskeste stabile hastigheten? Og hvilken volt skal jeg vite hva den trenger?

Først skrur du ned multipliren. Så auke du FSB til du merke at maskina vert ustabil. Deretter skrur du ned FSB'en litt under grensa der maskina vart ustabil. Så auke du multipliren gradvis oppover på same måte som med FSB.

Ved å auke vcore vert cpu stabil. Du må auka vcore gradvis med at du klokke cpu'en. Det er vakskelig å sei kva du skal setja den på. Variere frå CPU til CPU.

XP 1800 hadde eg på 1.85v og vcore på XP2600 er 2.00v (orginalt 1.65v)

Hvilken prossesor temp. bør jeg IKKE overstige etter klokking?

Når det gjeld temp heng den saman med kor hør vcore er. Jo høgare cvore desto høgare temp. Eg har vannkjøling og temp har aldri vert noko problem. Ved load ligg den på 50C (xp2600@2350MHz/2.00v). Dersom du har boxed kjøler er det begrensa kor mykje du kan klokke. Husk god ventilasjon i kabinetet. Eg vil sei at du bør ikkje overstiga 60C ved load. (Er ikkje heilt sikker, men hold du deg under 60C er du sikker)

For å testa om maskina er stabil kan du kjøyra Prime95. Prime95 er stresstestings program.

 

Lykke til med klokkinga

 

ps ta eit søk i forumet og du finn mange trådar om korleis ein overklokkar.

Lenke til kommentar

Detta er ikkje rette tråden å posta på.

Lag deg ein tråd her, så kan folk posta der for å hjelpa deg :thumbup:

 

Du kan lesa denna denna guieden om overklokking for nybegynnare.

 

Her har du ein tråd om overklokking for nybegynnare.

 

"Først skrur du ned multipliren"

Huff dette høres sikkert dumt ut, men hva er multipliren? I Biosen min finner jeg ikke noe som heter det. Kan den kalles noe annet?

 

Og FSB, er det selve CPU speeden, dvs den som nå står på 133MHz hos meg?

 

FSB er klokkefrekvensen til hovudkortet. Multipliren er eit forholdstall mellom FSB og frekvensen på CPU. På min CPU er multipliren 11.5 og FSB er 166.

166MHz*11.5=1909MHz

Som du sikkert skjønne kan ein enten auka FSB eller multipliren for å auka frekvensen på CPU.

Dersom ein auke FSB auke ein også freksvensen på minne. Minne takle ikkje så stor auke i frekvensen, derfor vil ein fikse CPU'en slik at ein kan stilla på multipliren.(Det som denna posten eigentleg omhandle).

Du har sikkert ikkje gjodt noko med CPU'en din, dvs at multiplliren er låst (trur eg)og du må auka FSB for å klokka prossessoren.

Lenke til kommentar

han forteller jo hvorfor det ikke er noen nye bilder da

 

...men fant fort ut at det digitalkameraet jeg har ikke er godt nok til å ta de nærbildene jeg trengte. Jeg sendte derfor en mail til Joe Citarella som hadde tatt bildene til Overclockers.com's artikkel, som gav meg tilatelse til å bruke hans bilder til denne artikkelen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...