Gå til innhold

Nektet Retur av PsData


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skriv et hyggelig brev der du forklarer at du har god lufting og at du ikke har rørt skjermkortet etter at du hadde satt det inn. Husk også å nevne at de "brekkskadene" er pga plastikken. Ergo, det er ingen brekkskade det er snakk om.

Jeg får høre hva de har og si da de ringer, om ikke ringer jeg dem imorgen. Så vi får se. Kan jo håpe på at retur sjekken dems har gått litt fort i svingene.

Jepp,får jo håpe at det ordner seg , eventuelt at Asus stiller opp , setter de seg på bakbeina er det vel ikke mye noen får til .

Lenke til kommentar

dette er jo klart en garantisak om den ene viften bare sluttet å virke plutselig. PSdata bør gi deg nytt kort. om ikke, så får de sende det til produsent for "autopsy" eller obduksjon som det heter. det er ikke din jobb i norge å sende det til produsent, dog du kan spare mange dager på å gjøre det selv. stå på ditt. forbered deg på det verste, smør deg med MASSE tolmodighet, vær høflig og du skal se at det ordner seg. du har vel fremdeles kviteringen?

Lenke til kommentar

Beklager at jeg skrev teppe det var jeg som blingsa. Men uansett så bør man ikke gjøre det slik som trådstarter har gjort, da saken ennå ikke er avsluttet mellom han og psdata. Mennesker generelt er ikke følsom for støt (statisk) under

cirka 3000v, men datakomponenter som feks ram kan allerede ved 20v slutte

å virke.

Statisk felt kan forekomme c. 20 cm fra hendene til mennesker, så det nytter ikke å være forsiktig ved å bare ta på kantene på skjermkortet.

så selv om ting og tang kan virke fint så kan det feks 1uke ,3mnd ,6mnd

eller 1år senere feile.

 

Så på dette grunnlaget kan faktisk psdata med full rett nekte garanti.

Man skal og bør behandle datakomponenter forsiktig.

 

gwh

Lenke til kommentar
Synes dette virker som en soleklar reklamasjonssak! Stå på ditt, kontakt de innstanser du kan intill psdata gir seg.

Vil jo håpe og tro dette er en garantisak , men soleklar er den ikke .

Det store spørsmålet er nemmelig hva som har forårsaket denne tempraturøkningen og står da Asus på sitt at de ikke har slike problemer kan dette bli vanskelig .

Vet selv hvor hardnakket Asus var da jeg kjøpte det første 754 hk deres , de hadde overhode ingen slike feil med det og nektet å erstatte både kortet og alt det andre som røk . Imidlertid ordnet Psdata opp for egen regning , i ettertid viste det seg at flere rundt i verden fikk samme problem og da måtte Asus krype til korset å gå ut å innrømme at det var feil på den serien :hmm:

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg sendte inn ett skermkort til de for en uke siden pga det ble noe feil med det.

Problemet er et skjermkortet er blitt for varmt og noe plastikk på kortet har smeltet og det resulterte i at den ene vifta stoppa opp.

 

De vil ikke ta dette som noen garntisak pga de mente dette er er gjort av bruker.

 

Se bilder....  http://privat.bluezone.no/powerpc/sj/

 

De sendte kortet i retur...

Snakket med Bjørn hos psdata pr tlf idag, han mente jeg skulle sende de bilder

av kortet.

 

Så nå sitter jeg her med ett skjermkort til 4500,- mindre  :cry:

 

Hva nå? Har dere noe forslag?  :hmm:

Ser ut som viftehuset på skjermkortet har blitt overopphetet!

Dette skal ikke kunne skje hvis viftene på skjermkortet får tilstrekkelig med luft.

Plasten i disse viftehus tåler 90 - 130'c før de begynner å bli varm og myk, så her har det vært hett!!

 

Årsak: Kortet har vært montert trangt, eller ligget imot annet kort eller varmekilde.

 

Reklamasjon: Ja, hvis det ikke er beskrevet i manualen at kortet skal ha god klaring på viftesiden!

 

Huskeregel: Nye grafikkort er varmovner og trenger luft tilført i mengder, gjerne fra andre vifter eller åpninger i kabinettet!

 

Arbeidsregel nr. 1: Ikke gjør noen som helst før du har lest monteringsanvisning/ brukermanualer 2 ganger og forstår ALT som står skrevet der!

 

Arbeidsregel nr. 2: Godt verktøyet er 1/2-parten av arbeidet!

 

Arbeidsregel nr. 3: Spør om hjelp når du trenger det!

 

Arbeidsregel nr. 4: Hvis regel 1-3 ikke blir fulgt, så ikke gjør jobben!!!!

 

(det e bare feiginger som leser manualer)...

 

:tease:

Lenke til kommentar
Synes dette virker som en soleklar reklamasjonssak! Stå på ditt, kontakt de innstanser du kan intill psdata gir seg.

Vil jo håpe og tro dette er en garantisak , men soleklar er den ikke .

Det store spørsmålet er nemmelig hva som har forårsaket denne tempraturøkningen og står da Asus på sitt at de ikke har slike problemer kan dette bli vanskelig .

Vet selv hvor hardnakket Asus var da jeg kjøpte det første 754 hk deres , de hadde overhode ingen slike feil med det og nektet å erstatte både kortet og alt det andre som røk . Imidlertid ordnet Psdata opp for egen regning , i ettertid viste det seg at flere rundt i verden fikk samme problem og da måtte Asus krype til korset å gå ut å innrømme at det var feil på den serien :hmm:

Hva Asus skulle mene er egentlig ganske likegyldig, da de bare står for garanti og ikke reklamasjon. Et skjermkort er da ment til å fungere i en vanlig pc, kan ikke tenke meg at det står i instruksjonsboka til Asus at kortet ikke kan benyttes i en pc med under 3 kabinettsvifter og/eller om du har pci kort.

 

Dessuten er det ganske åpenbart at det er varmen fra skjermkortet selv som har forårsaket dette

Lenke til kommentar
Synes dette virker som en soleklar reklamasjonssak! Stå på ditt, kontakt de innstanser du kan intill psdata gir seg.

Vil jo håpe og tro dette er en garantisak , men soleklar er den ikke .

Det store spørsmålet er nemmelig hva som har forårsaket denne tempraturøkningen og står da Asus på sitt at de ikke har slike problemer kan dette bli vanskelig .

Vet selv hvor hardnakket Asus var da jeg kjøpte det første 754 hk deres , de hadde overhode ingen slike feil med det og nektet å erstatte både kortet og alt det andre som røk . Imidlertid ordnet Psdata opp for egen regning , i ettertid viste det seg at flere rundt i verden fikk samme problem og da måtte Asus krype til korset å gå ut å innrømme at det var feil på den serien :hmm:

Hva Asus skulle mene er egentlig ganske likegyldig, da de bare står for garanti og ikke reklamasjon. Et skjermkort er da ment til å fungere i en vanlig pc, kan ikke tenke meg at det står i instruksjonsboka til Asus at kortet ikke kan benyttes i en pc med under 3 kabinettsvifter og/eller om du har pci kort.

 

Dessuten er det ganske åpenbart at det er varmen fra skjermkortet selv som har forårsaket dette

Selvfølgelig har det noe å si hva Asus sier , det er jo de som sitter på garantien .

Ja det er nok varme fra kortet som har fått plasten til å smelte , men hva er årsaken er det for dårlige vifter på kortet er saken grei , er det derimot for dårlig sirkulasjon i kabinettet stiller saken seg anderledes .

Vil vel også tro det står i instruksjonene at det er viktig at kortet får nok kjøling .

Disse tingene er ikke jeg eller du rette man til å avgjøre ,jeg belyser her kun flere muligheter .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Er det ikke beskyttelse mot overoppheting på slike kort da? PCen min slår seg av hvis cpuen overstiger 75 grader (har skjedd, det funker utmerket), og når man innser problemet kan man fikse det. Hvis kjernen i dette tilfellet har blitt over 100 grader varm, burde pcen skru seg av? Kortet har jo temp. sensor hvertfall...

Her snakker vi om grafikkort , kjernen på cpu kan godt være 70 - 75 grader , men om temp i selve kabinettet blir for høy og det er trangt rundt grafikkortet så de viftene ikke klarer å fjerne varmen , da kan temp på grafikkortet bli mye høyere . Dette påvirker ikke sensorn som da står på cpu .

Dette er det mange som bør tenke nøye gjennom når de nå kjøper av de nyeste grafikkortene , dette er varmovner som krever mye mer luft enn tidligere kort .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Mennesker generelt er ikke følsom for støt (statisk) under

cirka 3000v, men datakomponenter som feks ram kan allerede ved 20v slutte

å virke.

Statisk felt kan forekomme c. 20 cm fra hendene til mennesker, så det nytter ikke å være forsiktig ved å bare ta på kantene på skjermkortet.

så selv om ting og tang kan virke fint så kan det feks 1uke ,3mnd ,6mnd

eller 1år senere feile.

 

Så på dette grunnlaget kan faktisk psdata med full rett nekte garanti.

Man skal og bør behandle datakomponenter forsiktig.

 

gwh

Jeg må nesten le av det innlegget.

 

Hvis noen skulle finne på å ta dette dønn seriøst (da snakker jeg om folk som ikke tør å bygge pc på grunn av at man helst bør holde 20cm avstand til komponentene) så er det jo egenlig synd for de og flott for leverandører av ferdigbygde pcer.

 

Over til Snekkerns forsvar av PSdata...

Dersom skjermkortene de selger ikke passer i kabinettene de selger, så bør de enten slutte å selge skjermkort eller kun selge store kabinetter. I det minste bør det da stå ettertrykkelig beskjed om at maxi-mega tower kreves for å bruke dette skjermkortet. Hvis det trådstarter skriver stemmer, så har han ikke gjort noe galt.

 

Det er jo helt snøsokk å mene at et chieftec miditower ikke skal takle nyere skjermkort, fordi det er for lite!

 

At flere i tråden nevner problemer med asus` viftestyring bør jo også bites merke i.

 

Jeg velger (inntil det motsatte er bevist, og bevisbyrden ligger hos selger) å tro trådstarter på at kortet har dødd en (U)naturlig død og at han ikke har skyld i havariet.

 

DrE

Lenke til kommentar

Er litt enig med DrErling, hvis en butikk selger feks SFF kabinett, og disse ikke takler varmeovner som de nyeste skjermkortene er, burde de informere om at disse delene ikke er kompatible med hverandre, og ikke bundle de sammen som de gjør idag.

 

De kan jo ikke regne med at gud og hvermann skal bygge om kabinettene sine til kjøleskap for at garantien skal gjelde.

 

Har selv en Shuttle med en raptor, som er VELDIG varm, skal ikke garantien fra Komplett gjelde hvis den tar kvelden?

 

Til slutt dette med statisk elektrisitet, jeg bygger ca 30 pc'r i året, og er faktisk så uforsiktig at jeg ikke bruker den armlenka som jorder. Og utrolig nok går det bra, selv om at vi lærte på skolen at dette måtte vi ikke gjøre. Det eneste forebeholdet jeg tar, er om vinteren hvor lufta er tørr og jeg går med ull genser/sokker, da skifter jeg ikke minnebrikker før jeg har gitt han ved siden av meg støt. :roll:

Lenke til kommentar
' date='27/09/2004 : 20:29']
Til slutt dette med statisk elektrisitet, jeg bygger ca 30 pc'r i året, og er faktisk så uforsiktig at jeg ikke bruker den armlenka som jorder.

Er den armlenka noe alle som bygger PC burde ha?

Teoretisk sett bør man ha den armlenka, men jeg tviler på alle bruker den, jeg har faktisk bare sett 2 stk som har brukt den, og jeg var ingen av dem, men så lever jeg jo rimelig farlig ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet akkurat hva vi skal gjøre, vi burde alle de som har noen meninger rundt denne saken sende inn en mail til psdata.no, for meg så virker dette som en helt ok garantisak. Så jeg skal om flere støtter mitt forslag sende inn en mail til psdata.no, for jeg blir mer i tvil om jeg skal handle med de lengre enda det er mange gode saker på de også.

Lenke til kommentar
Mennesker generelt er ikke følsom for støt (statisk) under

cirka 3000v, men datakomponenter som feks ram kan allerede ved 20v slutte

å virke.

Statisk felt kan forekomme c. 20 cm fra hendene til mennesker, så det nytter ikke å være forsiktig ved å bare ta på kantene på skjermkortet.

så selv om ting og tang kan virke fint så kan det feks 1uke ,3mnd ,6mnd

eller 1år senere feile.

 

Så på dette grunnlaget kan faktisk psdata med full rett nekte garanti.

Man skal og bør behandle datakomponenter forsiktig.

 

gwh

Jeg må nesten le av det innlegget.

 

Hvis noen skulle finne på å ta dette dønn seriøst (da snakker jeg om folk som ikke tør å bygge pc på grunn av at man helst bør holde 20cm avstand til komponentene) så er det jo egenlig synd for de og flott for leverandører av ferdigbygde pcer.

 

Over til Snekkerns forsvar av PSdata...

Dersom skjermkortene de selger ikke passer i kabinettene de selger, så bør de enten slutte å selge skjermkort eller kun selge store kabinetter. I det minste bør det da stå ettertrykkelig beskjed om at maxi-mega tower kreves for å bruke dette skjermkortet. Hvis det trådstarter skriver stemmer, så har han ikke gjort noe galt.

 

Det er jo helt snøsokk å mene at et chieftec miditower ikke skal takle nyere skjermkort, fordi det er for lite!

 

At flere i tråden nevner problemer med asus` viftestyring bør jo også bites merke i.

 

Jeg velger (inntil det motsatte er bevist, og bevisbyrden ligger hos selger) å tro trådstarter på at kortet har dødd en (U)naturlig død og at han ikke har skyld i havariet.

 

DrE

Hei her "Overlege" jeg tar IKKE Psdata i forsvar i det hele tatt , faktisk kan vel trådstarter prise seg lykkelig over at det er der han har handlet og ikke hos visse andre .

Når det er sagt så har vel ikke psdata eller noen andre noe som helst med å sjekke hvor en bruker de komponentene en kjøper .

Jeg har heller ikke nevnt med et ord at det IKKE er mulig å bruke disse i små kabinetter , men det er en kjensgjerning at jo mindre plass desto mere lufting må til om du har en stor "varmovn" på fullt . Så hvem som er mest "snøsokk" kan vel diskuteres .

Om du leser hva jeg skriver så vil du se at jeg prøver å belyse dette fra flere sider og JA det er mest sannsynelig at kortet har fått for lite tilførsel av luft , hva årsaken er kan verken du eller jeg bevise , men det er to muligheter den ene er " Kortet har stått for trangt plasert og eller for lite tilførsel av luft til kab "

Den andre er " viften på kortet har sviktet og dermed ført til for dårlig luftkjøling av kortet " .

Om du ikke takler at andre har andre synspunkter er greit , men å prøve å latterliggjøre disse ved å påstå at en forsvarer webshopen er latterlig .

 

Hilsen en stakkars pasient.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...