Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan arrangere et godt LAN?


Anbefalte innlegg

Jeg skal arrangere et LAN om en måned(22-24 oktober).

Har 2 stk. 16 portes switcher, og 2 stk. 24 portes switcher. Internetttilkoblinga er på 2mbit SDSL, som deles gjennom en server...

Regner med et besøkstall på 40-80 personer.

 

Jeg lurer på:

Hvilke problemer som kan oppstå i et slikt nettverk?

Hva er løsningene på disse problemene?

Hvilke spill anbefales?

Hva er best å ha i kiosken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på:

Hvilke problemer som kan oppstå i et slikt nettverk?

Hva er løsningene på disse problemene?

Alle slags problemer, det er vel vanskelig og gi noe svar på et så allment spørsmål.

Du bør kanskje finne noen som kan endel om nettverk så ikke hele prosjektet bare blir kaos og sure deltagere?

Lenke til kommentar

Hvordan arrangere et godt LAN? Begynn med å poste dine spørsmål her: Forum -> Spill -> LAN-parties

 

Har sett en del gode sider med tips til Lan-arrangører, men husker ikke hvor... du får google litt...

 

Vakter er vikti, opprettholde orden, kaste ut rebeller og passe på at stemningen er god...

 

Det med nettverk er som sagt av agvg et veldig vanskelig spørsmål; det er så mye som kan skje. Det beste du kan gjøre, er vel å skaffe deg en del forhåndskunnskaper, og få med noen som har bra peiling på nettverk. Hva du bør ha i kiosken? Vel, du får sikkert solgt mye brus og snp osv, men du skulle ha fått i stand en ordning med frukt og brødmat osv. Kanskje kommunen der du bor kunne ha sponset deg i et frukt og grønt-program, målgruppen er vel idéell...

 

Spill? CS og battlefield er vel klassiske å ha på lan. Ellers vet ikke jeg hva som er populært å spille over nettverk...

Lenke til kommentar

nettverk: viktig at noen som kjenner nettverket ut og inn er tilstede, alt mulig kan skje på lan!!

 

kiosk: pizza, bawls, tp-kabler og hjemmebakte kaker er godis :p

 

spill: cs, bf og wc, men når det kan komme så få som 40 stk: konsentrer dere om CS!! (alltid flest som spiller det)

 

hvor skal lanet holdes forresten?

Lenke til kommentar
ikke bare det med dhcp.. Men virus.. bare på et lane med 20 personer, telte vi 32 forskjellige virus som kommuniserte over nettverket..

ingen på min pc. heldigvis :p

Skulle akuratt til å nevne virus. Det er vel den verste trusselen på et LAN. Selv om jeg selv aldri har fått noe virus da, kan vel kanskje ha noe med at jeg bruker sånn antivirus det :w00t: . Skjønner meg ikke på folk som drar på lan UTEN AV! :no:

Lenke til kommentar

dhcp er et must. Det er omtrent umulig å gå rundt til alle å stille inn ipdadresse til de. Nå for tiden har de allerfleste bredbånd hjemme, den er som oftest delt med en ruter og de har som oftest dhcp server integrert, og da vil de fleste ha maskina si konfigurert for dette.

 

du burde også ha egen internet ip til hver person sånn at det ikke blir noen konflikter med henhold til irc. videre mener jegat om du har en liten linje f-eks 2 mbits burde sperre for cs-spilling på internett. Tenk deg at 1 klan sitter å spiller CBkamp også går internetten så treigt at andre ikke får lest vg eller sjekka mailen en gang. Du burde også sperre for de mest kjente p2p programmne som f-eks kazaa. Om noen bruker kazaa vil også hele linjen gå tregt.

En annen ting som er lurt er å gi beskjed på forhånd om at når folk bestiller pizza så må de gi navnet sitt til pizzaresturanten så budet kan si hvem som har bestilt pizzaen så man kan finne/rope opp denne personen. Dette burde avtales med pizzaresturantene på forhånd. kanskje det er mulig med noe rabatt.

OG for all del sørg for at dere har tilgang til å justere varmen i lokalet. Jeg har vært på partys der det har vært voldsomt varmt, og partys der det har vært iskaldt. Dette er ingen trivilig opplevelse.

 

Om jeg hadde hatt fritt tilgang til alt utstyr jeg trengte ville jeg satt opp nettverket slik at alle brukere fikk en 100 mbits plugg i switchen videre så ville jeg hatt fiber eller gigabitlan til core for å sikre god flyt mellom switchene. Om du ikke har så godt utstyr så kan du gi brukerne 10mbit for så å ha 100 mbits mellom bordswitchene og core. Men dette er antagelig ikke noe populært iom at de fleste partys kjører 100mbits.

 

Når du legger opp nettverket vil jeg råde deg til å tape alle kabler fast i gulvet eller feste de på annet vis. Dette vil hindre at folk snubler i de slik at strømmen detter ut for alle eller deler av deltagerne på partyet. Og forall del husk å kjøp sikringer. Det har flere ganger skjedd at sikringen har gått 1 minutt etter at rimi har stengt og vi har måttet styre voldsomt for å få taki sikringer. SÅ husk å kjøp sikringer om det ikke er automat sikringer. Når dere skrur på maskinene etter strømbrudd så sku de på 1 etter 1 og ikke alle sammen på en gang fordi da kommer bare sikringen til å gå igjen.

 

Om man ikke har dusj og sånt tilgjengelig i lokalet tror jeg ikke at jeg ville hatt mer enn 20 personer på partyet. Tenk deg 20 gutter etter 3 dager uten dusj. USJ. Når vi har arrangert partys uten dusj tilgjengelig så har det hovedsakelig vært folk som har bodd i nærheten av lokalet som har dratt hjem for å dusje og sove. Dette har fungert rimelig bra men det kan bli litt kjedelig i lengden og sitte å spille med de samme folkene lan etter lan etter lan.

Endret av gather
Lenke til kommentar
....videre mener jeg du burde sperre for cs-spilling på internett. Tenk deg at 1 klan sitter å spiller CBkamp også går internetten så treigt at andre ikke får lest vg eller sjekka mailen en gang. Det er bra teit det eller hva?....

Å spille online spill bruker nesten ingenting av linja. Det som derimot MÅ, MÅ og MÅ sperres, er alle kjente P2P programmer. Det er nok med et par gjøker som bruker f.eks kazaa, så er hele linja sirup ;)

Lenke til kommentar

akkurat det er jeg igang med å skrive as we speak... men må nok sove snart. Så jeg får skrive mer i morgen.

 

putter link her i tråden når jeg er ferdig. Vet ikke ennå om jeg kun skal legge den ut på hjemmesiden min eller om jeg skal legge den ut på forumet.

Endret av gather
Lenke til kommentar

Et par tips som jeg kan komme på.

 

God planlegging er nøkkelen til et godt lan.

 

Ha vakter, kommer det bråkmakere få de ut, det er bare forstyrrende.

 

Planlegg hvordan du skal legge opp nettverket, har du switcher som ikke har 1Gb uplink eller ikke støtter truncking så er det spesielt viktig.

 

Pass på at det er nok strøm, det er alfa og omega!

 

Min erfaring er at kiosk er ikke så viktig, folk dra på butikken/kiosken og kjøper det de vil ha selv. Det er viktigere å har ovn, fryseboks og kjøleskap tilgjengelig.

 

Det kan jo være kjekt å kjøre diverse game servere, men hvis det er få folk i crewet så prioriter heller nettverket framfor game serverene.

 

Det blir en god del søppel etter hvert så det bør ryddes inni mellom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...