Gå til innhold

Hva tar CPU og hva tar skjermkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min trege PC (700 mhz) klarer ikke å kjøre alle spill med maks instillinger. Men skjermkortet, derimot, GeForce 4 Ti 4200 128 mb har nok fortsatt nok kraft til å kjøre litt hard grafikk. Så jeg lurer på, hvilke grafikkinstillinger tar CPU og hvilke tar skjermkort? Jeg vet at hvis skjermkortet er kraftig nok, kan det ta over grafikkjobber for CPUen.

Spillet jeg tenker på er vel MoHAA: Breaktrough. Masse instillinger å tukle med, ikke like masse kraft til å kjøre dem.

Så hvilke instillinger kan jeg endre på uten å belaste CPU?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

odex: Jeg får snart ny PC, men jeg venter ikke med å spille så lenge!

Rune_F: Haha, skjermkortet er ikke laget i dag nei, men holder i massevis til Breaktrough!

Noen som kan svare seriøst på spørsmålet?

Skrevet (endret)

Går det virkelig ann å spille noe på den maskinen der altså?

Iallefall, spørsmålet er ganske komplisert og for å få et pålitelig svar tror jeg du må spørre de som har laget spillet du vil spille. Og videre så har man jo minne også.

Kanskje du kan prøve på et eller annet Nvidia forum, de vet kanskje bedre

Endret av tacomodo
Skrevet (endret)

Jeg? Jeg tror på det (FarCry på fullt).

tacmodo: Det går ann, for jeg spyr ikke av 50 fps som noen av dere kanskje gjør. Jeg er vant til alt mellom 10 og 85.

Edit: 10 og 85 tror jeg vi sier. ;)

Endret av Potetfar
Skrevet

Hvordan CPU og GPU (skjermkort) tar seg av diverse ting i spill kommer ann på hvordan grafikkmotoren og spillet er laget. Noen spill krever mer av CPU enn av GPU.

Jeg kan ikke forklare helt hva CPU styrer og GPU styrer. Men AI'en blir tatt av CPU, samt fysikk kalkulasjoner. GPU'en rendrer teksturer og polygoner i spillet og utallige andre effekter. Sikkert noen på dette forumet som kan forklare dette veldig bra.

Men nyere spill vil ta i bruk skjermkortet mer og mer pga. større minne og ytelse. Blant annet så kan partikkel effekter nå rendres i realtime istedet for at det er "prerendret" (rett meg om dette er feil).

Men alt i alt så det som har størst virkning på spill ytelse er:

1. Skjermkort

2. CPU

3. RAM

4. Systemets busshastighet

5. Harddisk.

Skrevet

Jeg ble litt skuffet over hvor liten forskjell det egentlig var mellom GeForce 3 TI500 og GeForce FX 5700 (det burde vært to generasjoner forskjell, men det virker mer som én)

Oppgraderte fra 800 MHz GF3 TI500, 512 MB RAM til

Pentium 4 3 GHz GF FX 5700, 1024 MB RAM

Prosessoren er jeg kjempefornøyd med, men Grafikkkortet kunne vært barskere, Doom3 går helt greit i High quality, det burde gått strålende.

Det beste hadde vært Voodoo 3 3000, jeg savner 3Dfx jeg.

Voodoo Banshee kostet meg 400 kroner, og var det beste 3D kortet på markedet, jeg fatter ikke til denne dag hvorfor noen gadd å kjøpe GeForce 2, de er grunnen til at alt er så herpa i dag. :mad: :mad:

Skrevet
Jeg ble litt skuffet over hvor liten forskjell det egentlig var mellom GeForce 3 TI500 og GeForce FX 5700 (det burde vært to generasjoner forskjell, men det virker mer som én)

Oppgraderte fra 800 MHz GF3 TI500, 512 MB RAM til

Pentium 4 3 GHz GF FX 5700, 1024 MB RAM

Prosessoren er jeg kjempefornøyd med, men Grafikkkortet kunne vært barskere, Doom3 går helt greit i High quality, det burde gått strålende.

Det beste hadde vært Voodoo 3 3000, jeg savner 3Dfx jeg.

Voodoo Banshee kostet meg 400 kroner, og var det beste 3D kortet på markedet, jeg fatter ikke til denne dag hvorfor noen gadd å kjøpe GeForce 2, de er grunnen til at alt er så herpa i dag. :mad: :mad:

Tror du bør være fornøyd med at doom3 går fint på high med det oppsettet der :)

Skrevet
Hehe, Odex, CPU'en din er ikke en ørliten flaskehals når du har X800?

hvis du mener at 2.8g er en flaskehals har du misforstått noe...

Ikke misforstå, det er på ingen måte dårlig, men med Athlon 3700+ på markedet går ting fårover...Et av de beste grafikk-kortene som finnes, kunne sikkert yte litt mer på en 3700+?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...