Gå til innhold

Kondens: Snikende tiger, våt drage...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den sa vel noe om hvor mye kondens etter hvor mange grader og antal prosent fuktighet i lufta. Eller noe sånt. Ivertfall slik jeg forstod det. De sa jo heller ingenting om hva er varmeelement er. Og han sa at hans ene hadde røket, er det en risiko ala 50/50 at de ryker, eller er det 1 av 100000000 stk?

Er det en fordel å kjøpe bedre varmeelementer enn de som følger med vapochill? Og hvordan kan man få - grader når vann fryser ved 0?

Kan man justere temperaturen i de fleste vannkjølingssett? SLik at den fks holder seg da på romtemperatur, selvom den faktisk greier å kjøle - grader?

 

/me vil ha vannkjøling :love:

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Forslag til løsning på kondensproblem:

 

Gjør hele kabinettet trykktett, ev ha hovedkortet i en egen box. Tror kansje dette er lettest.

 

Fyll boxen med nitrogengass. Nitrogen er ikke giftig. (Luft inneholder 80% nitrogen)

 

Da er man kvitt hele kondensproblemet.

 

Har også tenkt på å monterer hele pcen i et plexikabinett, for så å fylle dette med nitrogen.

Får sikkert ikke særlig høy temperatur inne i kabbisen heller da :D

Lenke til kommentar
Noen gang sett en elv fryse ved 0 grader?

 

Vann som beveger seg fryser ikke, ellers så har jeg misforstått helt.

Nei, men den er da ikke under 0 da? Eller har jeg også misforstått? men vannet kan da ikke bevege seg så fort, og jeg så noenn resutlater som jeg tror var på -20, og det er meget kaldt, og inne i kjøleblokken beveger jo ikke alt vannet seg samtidig.

Lenke til kommentar
De sa jo heller ingenting om hva er varmeelement er. Og han sa at hans ene hadde røket, er det en risiko ala 50/50 at de ryker, eller er det 1 av 100000000 stk?

 

Er det en fordel å kjøpe bedre varmeelementer enn de som følger med vapochill? Og hvordan kan man få - grader når vann fryser ved 0?

 

Kan man justere temperaturen i de fleste vannkjølingssett? SLik at den fks holder seg da på romtemperatur, selvom den faktisk greier å kjøle - grader?

Les vår siste VapoChill-test som er linket til i bunnen av artikkelen så vil dere se hva varmeelementer er.

-

Det er ingen grunn til å bytte til "bedre" varmeelementer om du ikke er GARANTERT at de ikke ryker. De som følger med VapoChill feks er av høy kvalitet og riktig watt styrke til å gjøre jobben.

 

Men om man lager en egen kjøler, feks peltier så må dette velges selv og dimensjoneres deretter.

-

Holdbarheten til elementet er jeg usikker på, men dette er det første tilfellet jeg har vært borti eller hørt om.

 

Jeg har også varmeelemnter som minst er 2/3 år gamle og de fungere like godt den dag i dag.

-

Til slutt, det er ingen grunn til å skru "ned" kjøleevnen til vannkjøling - den vil ikke kunne kjøle prosessoren til under romtemperatur uten hjelp av peltier etc. Dermed ingen muligheter for kondens.

-

Om jeg rekker det de neste ukene skal jeg lage en enkel isolasjons guide om det er ønskelig.

Lenke til kommentar
hva med Skrue da...

han hadde jo minus grader på sin vannkjøling en vinter...

det var jo uten peltier element..

(men ved bruk av luft utenifra..)

han hadde nok frostveske eller vindusspylerveske eller annen veske (ikke dameveske) i vannet sitt. ved slike temperaturer er det fare for kondens. plastslanger og kjøler bør derfor isoleres. og som jeg nevnte tidligere, selv om vappo kommer med egen isolering, skader det ikke å være på den sikre siden. å pensle noen strøk med neglelakk på utsatte steder skader ikke. dette er en genial måte å forsikre seg om at kondens ikke tar knekken på hk. metoden blir blandt annet brukt i oppsett med tørris og hjemmelagde cpu-kjøler-hylser.

Lenke til kommentar
Pratet med skure flere ganger ang kjøleløsningen hans, og luften oppe i "landet" hvor han bor må være veldig "tørr" siden han sjeldent/aldri ser kondens.

 

Riktig. Nå har jeg ingen tall mht luftfuktigheten her vinterstid, men antakelig ligger den et sted mellom 30 og 50%

Det er klart at jeg bor ganske gunstig til i så måte, med et tørt innlandsklima.

Nettopp av den grunn kan jeg kjøre som jeg gjør, og har ved et par anledninger også oppnådd minusgrader på vannet. :yes:

Lenke til kommentar

Hei

 

 

 

Jeg satt nå å leste om liksom varme elementet hadde gitt seg på det,

Som er jo selvfølgelig en J**** irriterendes ting som skjer og att følelsen man får i kroppen når slikt skjer kan gjøre den dagen på jobb katastrofal.

 

Men det jeg tenkte på dette er mer eller mindre ett spørsmål og en teori som jeg vil att dere som overklokkere kan sette hodene sammen og tenke ut om det funker..

 

Att når jeg leser att varmeelementet døde, så tenkte jeg hvorfor ikke ha en tempratur sensor på varme elementet, men det jeg lurer på da, om det vil ødelegge isolasjonen, og skape luft igenomstrøming, som fører til medvirkning til fersk fuktig luft kommer til og skaper he***e.

 

eller, strippe ned kabelen grundig, og gjøre den så tynn som mulig, og tape den sammen for og få ledningene isolert.

 

Att jeg personelig hadde Vapochill før, men pga hovedkortet døde, vell og merke ikke av kondens, for jeg var så sinnsyk redd for det att jeg ordnet masse div produkter med en kompis av meg som er kjøle montør. som forsikret meg mot kondens.

 

Men uansett poenget om att jeg hadde vapochill , var att jeg har lyst på en ny en, nå som CPU`ene blir kraftigere , mer villige, og underholdenes og komme seg opp på 4 ghz randen.

 

 

Så vil det være mulig og montere en tempratur sensor, og koble den til feks en lcd skjerm og ordne til program varen att den skal pipe vist det blir store tempratur fall osv.. isåfall kanskje ha ett nytt varme element klart.

Lenke til kommentar

Takk, for en fin artikkel.

Jeg lurer på og sette en raddiator ute i vinter, men er redd for kondens.

Med tabelen ser jeg hvor langt unna kondes jeg er, men jeg må måle luftfuktighen.

 

Noen som vet om dette hygrometeret holder for og måle luftfuktighet i hjemmet??

Det burde vel holde i bøtter og spann??

Måler fra 10% til 99% luftfuktighet

Pris Biltema 149,- Artnr. 32-142 Spec.pdf.fil her.

32-142_l.jpg

 

edit:leif, pdf fil

Endret av bluesman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...