Gå til innhold

Omtale av Silent Hill 4: The Room (PS2)


Anbefalte innlegg

Hvor i granskogen er det du har lært deg journalistikk ? En anmeldelse kan ikke være en totalt subjektiv greie, om du personlig har ekstremt store problemer med Silent Hill, produsenten eller hva enn det måtte være, skal du legge dette langt bak deg.

Jeg er i alle fall glad for at han ikke lærte det samme sted som deg :)

 

Forresten, oerhört, både jeg og alle jeg kjenner ser på Gamer.no sitt karaktersystem på samme måte som jeg gjør. En karakter 3 fra dere er så lavt nede at spillet ikke burde vært utgitt i mine øyne. Samme hvor mye dere prøver å overbevise oss om at "3 er jo nesten brukbart da" :)

 

Forresten mener jeg å huske å ha lest fra Gamer.no at alle anmelderene der får selv velge hvilke spill de ønsker å anmelde når de ankommer Gamer, så jeg tror nok at alle spillanmeldelsene derfra er av folk som faktisk liker sjangeren de spiller. Dette med å være litt objektiv på blod-eksempelet ditt og slikt er jeg jo sånn halvveis enig i, men en spillanmeldelse er en enormt subjektiv ting :)

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke gamer.no definere karakterskalaen sin?

(ettersom den altså ikke er matematisk-logisk)

 

Blir litt feil at vi også skal kunne/måtte "tolke" 1-10, synes jeg.

 

Eller er det kanskje også slik at den enkelte forfatter har egen skala?

Da ville jeg gjerne sett en samleside med alle forfatterenes karakterskalaer definert.

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Kan ikke gamer.no definere karakterskalaen sin?

(ettersom den altså ikke er matematisk-logisk)

 

Blir litt feil at vi også skal kunne/måtte "tolke" 1-10, synes jeg.

 

Eller er det kanskje også slik at den enkelte forfatter har egen skala?

Da ville jeg gjerne sett en samleside med alle forfatterenes karakterskalaer definert.

Dette kommer, vi jobber med noe slikt nå.

Lenke til kommentar
Forresten, oerhört, både jeg og alle jeg kjenner ser på Gamer.no sitt karaktersystem på samme måte som jeg gjør. En karakter 3 fra dere er så lavt nede at spillet ikke burde vært utgitt i mine øyne. Samme hvor mye dere prøver å overbevise oss om at "3 er jo nesten brukbart da" :)

Skjønner dette, men da vil jeg gjerne at du gir meg eksempler på spillsider som bruker de lavere karakterene på skalaen mer eller bedre enn vi gjør.

 

3 betyr dessuten "svakt", noe som samsvarer helt flott med din beskrivelse av at "spillet ikke burde vært utgitt". Hva er du uenig i?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg slakter deg og omtalen din er pga den var først og fremst middelmådig skrevet og spillet (objektivt sett) er utrolig bra. Denne diskusjonen er vel meget unødvendig, så neste omtale av samme "journalist" kommer jeg til å stille meg meget kritisk mot.

Hei du.

 

Hvorfor er Silent Hill 4 "objektivt sett" så bra da? Du er vel ikke litt subjektiv nå?

 

Uansett, siden du er journalist har du vel ikke problemer med å grave frem et eksempel på en anmeldelse som er totalt objektiv - kan du ikke gjøre det, slik at jeg ser hvor jeg gjør feil?

 

Ellers vil jeg bare si dette: Jeg har ingen personlig vendetta på gang mot Konami eller Silent Hill-serien, jeg har ingenting i mot blod, jeg digger å bli skremt - men det er også der det butter med Silent Hill 4: Det er ikke lenger så skummelt fordi det har en litt annen vektlegging, som i enda større grad enn før kolliderer med de klumsete kontrollene.

Lenke til kommentar
Skjønner dette, men da vil jeg gjerne at du gir meg eksempler på spillsider som bruker de lavere karakterene på skalaen mer eller bedre enn vi gjør.

 

3 betyr dessuten "svakt", noe som samsvarer helt flott med din beskrivelse av at "spillet ikke burde vært utgitt". Hva er du uenig i?

Heh, blir litt off topic her nå da men.

 

Uansett, jeg kan dessverre ikke gi deg et slikt eksempel da jeg ikke har lest en spillanmeldelse noe annet sted siden enn på Gamer.no de siste årene. Uansett, når jeg tenker meg om, er det vel bare bra at dere "ikke bruker" de nederste 2-3 karakterene på skalaen, da det sannsynligvis ville kokt helt over for fans av et eventuelt 1er-spill da.

 

Og jeg trodde forresten bare at dere hos Gamer.no mente at deres 3er var "svakt, men spillbart og underholdende" eller noe. Jeg syns bare å ha fått den generelle oppdatningen der opp gjennom tidene. Beklager :)

Lenke til kommentar
Uansett, når jeg tenker meg om, er det vel bare bra at dere "ikke bruker" de nederste 2-3 karakterene på skalaen, da det sannsynligvis ville kokt helt over for fans av et eventuelt 1er-spill da.

Årsaken er nok heller at vi har et system hvor folk som er interessert i aktuell sjanger omtaler spill. Utviklere ser trolig også helst at dårlige spill ikke blir anmeldt. Vet de at et spill kommer til å få svak karakter frister det nok ikke veldig å sende ut eksemplarer til anmeldelse. Når spill har blitt så dyre å utvikle betyr nok det også at elendige spill gjerne stoppes før de er ferdigutviklet. Jeg tror i alle fall ingen er redde for å tråkke noen på tærne ved å gi lave karakterer her. :)

 

Og jeg trodde forresten bare at dere hos Gamer.no mente at deres 3er var "svakt, men spillbart og underholdende" eller noe. Jeg syns bare å ha fått den generelle oppdatningen der opp gjennom tidene. Beklager :)

Oppklaring kring karakterskalaen kommer som nevnt snart. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg spilt på PC versjonen så blir da litt forskjellig, men jeg synes Silent Hill 4 var veldig bra jeg da. Spilte først Silent Hill 2, så 3'eren, deretter 1'eren og nå til sist Silent Hill 4. Silent Hill 2 synes jeg var den mest skremmende i serien og var stortsett temmelig redd når jeg spilte den, mulig siden det var den første av dem jeg spilte. Husker så jeg fikk en solid nedtur når jeg spilte 3eren, og skjønte mindre av at Silent Hill 3 fikk bedre enn Silent Hill 2 på gamer.no. Jeg synes også at Silent Hill 4 er mye bedre enn Silent Hill 3. Nå rundet jeg aldri Silent Hill 3, synes det rett og slett ble kjedelig etterhvert. Synes Silent Hill 4 er genialt på mange måter.

 

Er litt spoilere for de som ikke har spilt Silent Hill 4.

 

+ Historie og Atmosfære. Fantastisk konsept med at en er fanget i leiligheten som jeg synes også er flott utført. En får en litt klaustrofobisk følelse ved at man kan se omgivelsene rundt en, men kan ikke få kontakt med omgivelsene i det hele tatt. En ser at det er masse folk og biler utenfor vinduet, ser folk passere døra di i leiligheten, kan se nabojenta i en sprekk i veggen o.s.v. Du ser ut av "tittehullet" at folk banker på døra di og ringer på. En ser også en hore utenfor vinduet sitt helt i starten som en møter igjen i den "onde verden". Når henne dør ser du ambulanser og slikt utenfor vinduet. Du ser det som skjer i den onde verden også har en kobling til den gode verden. Dette gjør at spillet får en virkelig god atmosfære.

 

+ Det med at folk sier det er irriterende å komme tilbake til leiligheten for å save, skjønner jeg ikke. Leiligheten forandrer seg hele tiden, og stortsett hver gang du er tilbake i leiligheten så har det skjedd noe nytt. Det med at du går mellom den onde verden og leiligheten synes jeg bare er genialt og det gjør atmosfæren i spillet mye bedre. Det er dessuten mange portaler så du trenger aldri i gå stortsett i mer enn 1 minutt mellom hver portal tilbake til leiligheten. Det skjer såpass mye i leiligheten at jeg gleder meg til hver gang jeg skal tilbake for å sjekke om det har skjedd noe nytt.

 

+ Lyden er genial. Det er vel noe av det beste med spillet.

 

/ Kontrollene er akkurat likt som på Silent Hill 2 og 3 og jeg synes de ikke er ille. De er vel ikke gode heller, men bare man blir vant til dem så er det ikke noe problem. Det er mulig at konsollkontrollene er verre, for som sagt er jo anmeldelsen til konsoll, mens jeg har kun spilt PC. Synes de er helt greie jeg. Kameraet er mye mer "snill" enn det den var i Silent Hill 2 ihvertfall.

 

/ Grafikken er fin, men er vel ikke noe mer enn det. Liker sånne "skurre" effekter når fiender kommer og det kunne det vært mer av. Funket ikke "Noise Effekt"? Fordi jeg så ikke noe forskjell på den på eller av. Synes spillet kunne vært litt mer i førsteperson for det kunne vært utrolig skremmende.

 

/ Det er virkelig forskjell fra brett til brett ettersom hvor skremt en blir. På naturområder blir jeg stortsett aldri skremt og jeg synes vel det er bortkastet. Der er det bare å forte seg å bli ferdig og håpe på det blir noe mer skremmende etterhvert.

 

- For mange fiender mange steder. Det er sjeldent skremmende. Det virker mange ganger mot sin hensikt. Sånne flaggermus er bare irriterende, ikke noe annet. Som noen sier det kan bli litt for mye action inni bildet noen ganger. Det hadde vært mer skremmende med færre fiender.

 

- Er enig at det er kjedelig at en kan kun ta med seg så lite. Er vel bare 8 sloter som man kan bruke. Det blir da maks kjedelig når 10 pistolkuler bruker 1 SLOT!!!. Det var irriterende.

 

Ihvertfall jeg ble sinnsykt mer redd av Silent Hill 4 enn Doom3. Silent Hill 2 er likevel den som har skremt meg mest.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

"Hør her, gutter - verden har kommet lenger enn dette, hver måned kommer det ut nye spill som glitrer av polerte brukergensesnitt."

 

Vet at det er et par år siden denne anmeldelsen ble skrevet - men jeg kan ikke unngå å si i fra om dette her. Det funker ikke å henvende seg til spillere som om de bare besto av gutter, ærlig talt, det var til og med løgn på 80-tallet. Tror Helgesen at flere jenter kommer til å spille spill når han skriver på den måten? Håper han aldri gjør noe lignende igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
"Hør her, gutter - verden har kommet lenger enn dette, hver måned kommer det ut nye spill som glitrer av polerte brukergensesnitt."

 

Vet at det er et par år siden denne anmeldelsen ble skrevet - men jeg kan ikke unngå å si i fra om dette her. Det funker ikke å henvende seg til spillere som om de bare besto av gutter, ærlig talt, det var til og med løgn på 80-tallet. Tror Helgesen at flere jenter kommer til å spille spill når han skriver på den måten? Håper han aldri gjør noe lignende igjen.

7050172[/snapback]

 

Nå var guttene jeg henvendte meg til ikke spillere generelt, men de som produserte spillet. Og hovedmennene bak SH4 er gutter.

Lenke til kommentar
"Hør her, gutter - verden har kommet lenger enn dette, hver måned kommer det ut nye spill som glitrer av polerte brukergensesnitt."

 

Vet at det er et par år siden denne anmeldelsen ble skrevet - men jeg kan ikke unngå å si i fra om dette her. Det funker ikke å henvende seg til spillere som om de bare besto av gutter, ærlig talt, det var til og med løgn på 80-tallet. Tror Helgesen at flere jenter kommer til å spille spill når han skriver på den måten? Håper han aldri gjør noe lignende igjen.

7050172[/snapback]

 

LOL :!:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...