Gå til innhold

Når ble det vanlig i Norge å bygge pc selv?


Anbefalte innlegg

Samme maskin før den vart kassert:

486 DX2 66 MHz

64 MB RAM

540 MB HD

Soundblaster Pro lydkort

2x CD brenner

Matrox skjermkort X MB RAM

wow 64meg ram på den tiden må ha kostet. På min 486 hadde jeg 16meg og det var mye da...

 

Husker også min P90 hadde 16meg det var litt lite da..

64 meg ram kom ikke på plass før i95/96

Kosta 2000 som var innkjøpspris i firma jeg jobbet for.

Kosta litt i gode gamle dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte min aller første maskin i 98`. (p2-333)

 

Omtrent samtidig oppdaget jeg det nystartede delphiforumet til hardware.no og læringskurven var brutal!

 

Det gikk kun fire mnd fra jeg fikk min aller første pc til jeg hadde skrudd den i tusen biter og planslipt L2 cachen på cpuen! Alt med hjelp fra veldig hyggelige og imøtekommende medlemmer av hw.no @ delphi.

 

Såvidt jeg husker var det mr Gressum alias et eller annet jeg ikke husker som fikk meg til å vippe over til en nerde-aktig tilværelse inne i det trange AOpen kabinettet mitt.... Hadde forøvrig ca en million forskjellige BX440 kort på kun kort tid.

 

Husker spesielt da jeg bestilte en pc150 cl2 OCZ brikke fra TJ Computer i sverige. DEN var konge! rød pcb og greier, infineon chips.

 

DrE

Lenke til kommentar
Bygget den første pc'en min i 1986.

Det var en TIKI 100 som kom i deler for å spare penger.

Alt måtte loddes på hovedkortet. :hmm:

Sjefsmaskin!

 

Stakkars produsentene mått bytte navn fra Kontiki til Tiki :(

 

Var det ikke Norsk Data som hadde de maskinene?

Jo det var Norsk Data :yes:

 

Maskinen var helt konge. Hadde to 5 1/2" diskettstasjoner !! :thumbup:

Gikk i Turbo Pascal programering :love:

Lenke til kommentar

Bygde vel ikke ny pc før i 96-97, eller svær oppgradering, alt etter som, det var

P75 mhz(@120mhz),

32MB RAM

1MB Hercules PCI skjermkort

Conner 4,2GB SCSI disk, (<--- TIL SALGS!)

2,1Quantum Empire Scsi Disk

ADAPTEC AHA2940UW kontroller

Pioneer 10X SCSI CDROM

SONY CDU-920S 2x CD-BRENNER med caddy!! (kosta 10`000KR!!)

i Hundai Kabinet

+15" Samsung Syncmaster 15GL

 

Total prisen havna på ca 40`000kr, hvis jeg ikke husker helt feil.

Det var temmelig rått oppset.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Var med på bygging av en pc i 1992, men siden je da ikke hadde blitt mer en 7 år måtte jeg nok sitte pent og se på. Det var da en kompis av fattern som jobbet i IBM som bygde den pc'n til fattern og den kostet da godt over 40000. Men etter noen år til på baken foran pc skjermen bygde jeg min første pc. Måtte være i 1999. Har mange gode minner fra Win 3.11 og en del hjemme lagde spill. Blant et golf spill det ble mange tusen timer med.

Lenke til kommentar

Jeg har også startet i det små. Bygde sammen min første pc fra et lager av kaserte PC/2 IBM maskiner i ca 1992. Det var tider det hvor jeg kunne ta til takke med både skjerm og skjermkort som kunne vise 256 farger, og egentlig ikke var mer en på høyde med min C64, bortsett fra harddisk og mye finere disketter. :) Etter det bygde jeg min første maskin som jeg betalte for i 94/95. En 100MHz pentium, som jeg ved et uhell klokka til ca 120MHz. Lekte litt med jumperene, og siden den virka var jo alt greit :). Så jobba jeg i en databutikk og hadde nytt utstyr til stadighet en liten stund før studiene. Og så etter det har jeg vært en tur innom dell før jeg begynte å bygge selv igjen.

Og må si jeg trives best med selvbygd. Synes egentlig det er litt festlig å mekke.

 

men når trådstarter spørr når det begynte å bli vanlig, så er det vel ikke så vanlig i dag heller da det er de færreste som bygger selv. Men blant "nerder" er det kanskje vanlig og har vel egentlig vært vanlig så lenge muligheten har vært der. Det er vel litt av det som gjør oss til nerder :)

Lenke til kommentar

Gode gamle ZX80 og ZX81 kunne bestilles i deler fra england for å spare penger.

 

krevde litt lodding før man kunne ta dem i bruk :-)

 

På den tiden var det temmelig mange systemer man kunne bygge selv, spesielt hvis du så på annonsesidene i blader som Popular Electronics og Electronics Today International.

(har ikke sett noen av dem i Narvesen på mange år nå)

Lenke til kommentar
Begynte vel å bygge selv i 1996-97 mener jeg, det var da jeg solgte min Pentium 75 MHz AST kjøpt på Elkjøp for den nette sum av 28 tusen kr. (1994)

 

Men jeg herja jo rundt med Amiga en god stund før det og men jeg bygget ikke akkurat Amigaer :p

Har en kompis som var beinhard på Amiga bygging. Han drev med noe som heter PPC (Kan det stemme?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...