Gå til innhold

AMD vinner markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Positiv utvikling dette ja :thumbup:

 

chart_amd.gif

 

Synd at denne trenden ikke er like merkbar i OEM-markedet også, men det skyldes dessverre konkurransefiendtlige tiltak som "Intel Inside" og "Centrino". Det spørs hvor lang tid det tar før Intel introduserer et lignende opplegg for retail også, men da håper jeg at konkurransetilsynene for en gangs skyld gjør jobben sin og setter en stopp for dette.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Kom vel ikke som noen stor bombe dette , det er vel liten tvil om at A64 prosessorn har berget amd , uten den og Intel sin famling det siste året hadde vel tallene vært svært så dystre for amd .

La oss bare krysse fingrene og håpe dette gir bedre og billigere produkter til oss forbrukere .

At enkelte fortsatt hevder at det er Inels sin feil at amd ikke hevder seg like bra i alle deler av markede tar jeg med et smil, spesielt når man registrerer deres holdning som klart fremkommer gjennom bla deres signatur . Dette var ting som ble hevdet tidligere ang cpu markede også , nå viser det seg at amd gjør det godt der , ikke fordi Intel hindrer dem men fordi de har klart å skape et bedre produkt .

Denne ensidige holdningen til enkelte med tildels store skylapper montert begynner å bli temmelig trøttende å lese da den blir gjentatt til det uendelige i 99% av postene som omhandler amd/Intel . :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er fint å se at David tar innpå Goliath, slikt kommer etter all sannsynlighet oss forbrukere til gode. Jeg har stor tro på at AMDs 64-bits prosessorer for desktop markedet har mye med AMDs suksess. I tillegg til å være et bra valg både pris- og ytelsesmessig så selger jo betegnelsen "64-bits" ganske bra vil jeg tro.

Lenke til kommentar
men er ikke intel mye mer stabilt da. er kanskje ikke verdt det, men jeg har alltid brukt intel og har hørt at hvist man vil legge litt ekstra penger i det så er det bedre enn amd

Før var det nok det , det var til tider store forskjeller noe som i hovedsak ble relatert til brikksettene , i dag er det nok ikke de samme problemene nei selv om jeg annser en P4 masin som hakket mer stabil enn min A64 og langt mer stabil enn min xp maskin , dette er dog personelige erfaringer , men siden jeg har alle tre oppsettene så har jeg jo et brukbart grunnlag å uttale meg på .

Lenke til kommentar
men er ikke intel mye mer stabilt da. er kanskje ikke verdt det, men jeg har alltid brukt intel og har hørt at hvist man vil legge litt ekstra penger i det så er det bedre enn amd

Nei, da har nok noen villedet deg dessverre for det er ikke tilfellet idag. Hvis man legger litt ekstra penger i det, så blir det bra uansett for kvalitet koster som regel litt mer og det gjelder like mye for AMD som for Intel :)

Lenke til kommentar
men er ikke intel mye mer stabilt da. er kanskje ikke verdt det, men jeg har alltid brukt intel og har hørt at hvist man vil legge litt ekstra penger i det så er det bedre enn amd

Før var det nok det , det var til tider store forskjeller noe som i hovedsak ble relatert til brikksettene , i dag er det nok ikke de samme problemene nei selv om jeg annser en P4 masin som hakket mer stabil enn min A64 og langt mer stabil enn min xp maskin , dette er dog personelige erfaringer , men siden jeg har alle tre oppsettene så har jeg jo et brukbart grunnlag å uttale meg på .

Hvordan merker en denne "usabiliteten"? Jeg har selv en rekke P4 maskiner (Socket 478). Ingen av de har vært ustabile. Vel, har kanskje hatt en uforklarlig "bluesceen" under Windows Server 2003, men dette kan vel kanskje skyldes non-ECC RAM som en kan forvente en minne feil i ny og ne? Overklokker ikke.

Lenke til kommentar
men er ikke intel mye mer stabilt da. er kanskje ikke verdt det, men jeg har alltid brukt intel og har hørt at hvist man vil legge litt ekstra penger i det så er det bedre enn amd

De fleste som bedriver større innkjøp i bedriftsmarkedet i dag gjorde nok det samme da AMD var ansett som og var mindre stabilt enn Intel, eksempelvis er det flere i IT-avdelingen på jobben min som enda får frysninger med tanke på AMD. I bedriftsmarkedet er i tillegg stabilitet oftest mye viktigere enn rå ytelse, spesielt når man handler undre- eller tusenvis av desktop PCer.

 

Dessuten er nok tilgjengeligheten til AMD generelt dårligere for større bedriftskunder, foreløbig :)

Lenke til kommentar
At enkelte fortsatt hevder at det er Inels sin feil at amd ikke hevder seg like bra i alle deler av markede tar jeg med et smil, spesielt når man registrerer deres holdning som klart fremkommer gjennom bla deres signatur.

kan du si DELL?

Dell er en av dem som ødlegger markedet for amd ved å nesten bare selge intel.

Å si at folk har skylapper når store firmare som Dell driver som dem gjør,

er en smule komisk/patetisk.

Og holding tror jeg hverkan jeg eller du har så mye vi skulle sagt..

Lenke til kommentar
men siden jeg har alle tre oppsettene så har jeg jo et brukbart grunnlag å uttale meg på
Gud, jeg er lei den der. Er vel ikke MAD sin skyld at du er en kl*ne. Har du tenkt på alle de som har en 100% prosent XP maskin gående, hva tror du de tenker om dine meninger rundt AMD/Intel ? De dukker jo opp i alle diskusjoner rundt emnet ....
Lenke til kommentar

Fint at AMD vinner litt markedsandeler, gir vel bare Intel en mye større interesse for å dumpe priser, og gir en tøffere konkuranse...

 

Godt å se at Intel's en gang monopol ikke lenger kan presse prisene opp.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil, så tjener vel vi forbrukere på at AMD og Intel kniver om markedet :p .

 

Har kun Intel for en eneste grunn... Jeg har ikke penger til ny (AMD) :whistle:

 

btw: diskusjonen om Intel/AMD er DØD for lenge siden :w00t:

Endret av Dasse
Lenke til kommentar
men siden jeg har alle tre oppsettene så har jeg jo et brukbart grunnlag å uttale meg på
Gud, jeg er lei den der. Er vel ikke MAD sin skyld at du er en kl*ne. Har du tenkt på alle de som har en 100% prosent XP maskin gående, hva tror du de tenker om dine meninger rundt AMD/Intel ? De dukker jo opp i alle diskusjoner rundt emnet ....

Ikke for å hisse opp stemningen ytterligere, men mener å huske at det ikke var spesielt lenge siden man måtte leke "lille frøken detektiv" for å finne passende minne til AMD 64-bits prosessorer. Om dette var AMDs, hovedkortprodusentenes eller minneprodusentenes skyld så er det nettopp denne typen feil bedriftsmarkedet ikke tåler. Det er tross alt AMD som skaper platformen, ikke Asus, MSI, Samsung, TwinMOS osv. Hvilke signaler gir dette til bedriftsmarkedet og til selskaper som Dell også for den saksskyld?

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Jeg husker diskusjonene på forumet FØR AMD64-cpuene ble lansert, da var XP-serien overklokkerens drøm. Da hevdet Intelsupporterne at ved neste generasjons cpu kom Intel til å utkonkurrere stakkars lille AMD pga markedsmakt, utviklingskostnader, forskere, stabilitet osv osv....

 

Dette synes jeg er gøy i dag! Jeg vet hvem som viste seg og ha de største skylappene!

Lenke til kommentar

80% av det eg har lyst å sei her, står i dei to postane over meg, så eg lar dei tale for meg.

 

Ellers er det veldig bra at AMD tar innpå Intel. Det kunne blitt morsomt om Intel måtte ha begynt å priskrige seriøst, det hadde vert sunnt for lommeboka det.

 

Hmm... det blei litt feil: med "dei to postane over meg" meinte eg zadu og kanskjeikke sine innlegg

Endret av brukernamn
Lenke til kommentar
men mener å huske at det ikke var spesielt lenge siden man måtte leke "lille frøken detektiv" for å finne passende minne til AMD 64-bits prosessorer. Om dette var AMDs, hovedkortprodusentenes eller minneprodusentenes skyld så er det nettopp denne typen feil bedriftsmarkedet ikke tåler.

I ettertid så har det faktisk vist seg å være minneprodusentenes sin feil ettersom de solgte såkalt PC3200-minne som ikke fulgte JEDEC-spesifikasjonen 100%, og det tok hverken AMD eller hovedkortprodusentene (mhp. BIOS) full høyde for. Bruker man PC3200-minne som følger spesifikasjonen til JEDEC 100% så vil man selvsagt ikke oppleve noen som helst problemer, og såvidt jeg vet så benytter bedriftsmarkedet alltid standard-minne (noe annet ville være uhørt). Den revisjonen av AMD64-prosessorer som er på markedet i dag er forøvrig mer robust mhp. valg av minne, og tar det meste av ustandard-minne (les: overklokkingsminne) også :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
men er ikke intel mye mer stabilt da. er kanskje ikke verdt det, men jeg har alltid brukt intel og har hørt at hvist man vil legge litt ekstra penger i det så er det bedre enn amd

Jeg har AMD 64 Prossesor 3200+ 1mg cache på Asus K8V deluxe hovedkort ,dette er den mest stabile maskinen jeg noengang har hatt ,og jeg har i de siste årene bare hatt pentium 4 prossesorer ,dessuten føles det som maskiner er mye raskere enn pentium prossesoren til normalt bruk ,jeg har også en maskin med p4 3.06ghz 478 socket og den er treg i forhold til Amd maskinen på alt ink konventering.

Endret av vix
Lenke til kommentar
I ettertid så har det faktisk vist seg å være minneprodusentenes feil ettersom de distribuerte PC3200 minne som ikke fulgte JEDEC-standarden, noe som hverken AMD eller hovedkortprodusentene (mhp. BIOS) tok full høyde for. Bruker man standard minne som følger spesifikasjonen til JEDEC 100% så vil man selvsagt ikke ha noen problemer, og bedriftsmarkedet bruker som regel alltid standard-komponenter såvidt jeg vet. De revisjonene av AMD64-prosessorer som er på markedet i dag er forøvrig mer robuste mhp. valg av minne, og tar det meste av ustandard minne (les: overklokkingsminne) også :)

Da er det naturligvis ikke en feil fra AMDs side, men hvordan fungerte de samme minnebrikkene sammen med Intel-systemer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...