Gå til innhold

Mine varme disker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etter mye venting endelig fått mine komponenter. Men en ting jeg har lagt merke til er den store varmeutviklingen fra mine Raptor disker. Det er 36.7GB 10.000 RPM x 2 i RAID. Nå er det jo en kjent sak at slike disker blir varm, men hvor varmt er egentlig sunt for dem? Jeg klarer å holde på rammen de er montert fast i, men den er varm - sikkert 50 grader +-. Er dette trygt? Når kommer disse til å knele? Alt er slengt inn i et mini-kabinett. Lurer jammen på om jeg må gå til inskaffelse av et nytt og større kabinett med mulighet for kjøing til mine to hotte disker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke mulighet for å feste en 80mm vifte forran eller bak diskene?

skal ikke stort mer en en 80mm på 5 eller 7 volt til å holde diskene god og kald.

har selv en 80mm på 3 disker i filserveren, og de ligger på ca 35 grader.

Vifta stoppet her en dag, og da jeg fant ut dette med en tilfeldighet, brant jeg meg nesten på hardiskskuffen :hrm:

Skrevet

Hadde samme problemet selv.. Gikk greit når jeg hadde en disk, men når jeg satt i en til ble det en del varme utvikling.. Da satt jeg i en 80x80mm vifte.. funket fint og diskene holdt seg kalde.. :)

Skrevet

Vifte... Jo, blir nok mindre varm og ikke minst bråk om det invisteres i noe slikt. Men en annen ting jeg har bestemt meg for å gjøre er å sette alt over i et litt større kabinett. Litt knapt det jeg har nå. Diskkabler, strømkabler og alt annet som ligner ligger tett i tett og på kryss og tvers. Ikke mye plass for luft å sirkulere.

Om noen vet om en meget! stillegående 80mmx80mm vifte eller annet utstyr som kan være med på å kjøle disker og innetemp i kabinettet forøvrig, ja så gjerne link.. ;)

Skrevet

Det er absolutt nødvendig med aktiv kjøling på dagens harddisker. Om du ikke har de "open-air" da.

Selv om ingen produsenter anbefaler det direkte går det klart frem av spesifikasjoner på harddisker at det er nødvendig med aktiv kjøling for å sikre spesifisert MTBF.

Hvor kraftig denne kjølingen dvs. viften må være er individuelt fra config til config. Små kabinetter trenger ofte kraftigere løsninger pga lav indre volum. En 80mm-90mm med lav hastighets (1500-2000 RPM) vifte gør ofte jobben.

Foruten katastrofe serien GXP45 fra IBM noen år tilbake har jeg aldri opplevd problemer med harddisker. Flertallet av mine harddisker er fra produsenten Western Digital. Har brukt disker fra dem siden kjøp av 4,5GB disk i -99 frem til dagens 200GB versjon.

Harddisker fra Maxtor er også i bruk. Konkurerende produsenter som Seagate, Samsung, Fujitsu og nå Hitachi tidligere IBM er ikke benyttet i like stort volum.

Skrevet

Da håper jeg problemet blir løst etterhvert. Og måten dette skal gjøres på er :

2 x Zalman. Støydempende og kjølende monteringstett for for 3.5" disker i 5.25" slot. I tillegg installerer jeg 2 x pabst 12dB vifter for økt luftsirkulasjon i kabinettet. Håper dette fører til lavere temperaturer og mindre støy.

Skrevet
Da håper jeg problemet blir løst etterhvert. Og måten dette skal gjøres på er :

2 x Zalman. Støydempende og kjølende monteringstett for for 3.5" disker i 5.25" slot. I tillegg installerer jeg 2 x pabst 12dB vifter for økt luftsirkulasjon i kabinettet. Håper dette fører til lavere temperaturer og mindre støy.

Kjøp heller 19db vifter ;) blåser bedre og du vil ikke høre forskjell siden du har 2 stk. raptor disker.

Skrevet

Vurderte det, men blir raptorene for bråkete, ja, så fyker de ut på bruktmarkedet. en hårfin balansegang. Og viftene er allerede pakket og tilnærmet sendt, men takk for rådet! ;)

Skrevet

Satte selv inn to stykk regulerbar vifter som hver dekker to disker, deriblant to raptorer. Fungerer glimrende. Diskene er langt fra så varme som dem var og viftene opererer på laveste hastighet så dem hører jeg ikke. Det er de best anvendte 300,- jeg noen gang har brukt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...