Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få det til å bli Gigabit?


Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet på hybel og fikset et nettverk mellom meg og en kamerat. Nettverket er veldig enkelt: En 30m cat 5e skjermet kabel er trukket mellom to vinduer. Kabelen er krysset. Vi har begge gigabitkort på hovedkortet. Jeg har et Asus A7N8X-E med gigabit kort fra marvel. Kameraten min har et DFI Lanparty med gigabitkort fra Realtek.

De folkene som lagde kabelen mente at det ikke skulle være noe problem å kjøre gigabit på den kabelen ettersom den ikke er så lang, og at den er skjermet.

Allikevel så mener vindows at nettverket kjører på kun 100 mbps. Egentlig så er det vel ikke så utrolig farlig, men når man har nettverkskort som skal greie Gb-lan så burde det jo virke.

På innstillingene til Realtek-kortet var det mulig å velge 1000mbps full duplex mode og det er aktivert. Dette lar seg ikke gjøre på marvelkortet mitt. Der er valgene 10 og 100mbps (half og full duplex mode). Bare så det er sagt: Jeg aner ikke hva det betyr disse valgene.

 

Uansett... Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få Gb-lanet til å virke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, pass på å bruke den nederste nettverkskontakten på hovedkortet, da det er den som har støtte for gigabit.

Er du sikker på at alle trådparene i kabelen er koblet riktig? For å få gigabit brukes alle fire parene. For nettverkskortet som er innebygd i hovedkortet ditt er det strengt tatt ikke nødvendig at kabelen er krysset heller, da det har støtte for auto-MDI (både krysset og ikke-krysset vil fungere).

At kun 10 og 100mbit listes opp på Marvell-kortet er normalt. Det samme skjer hos meg, og gigabit fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Når man titter på Asus' produktinfo:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X-...Deluxe&langs=01

 

Da ser det ut som onboard nettverkskortet støtter Gigabit LAN.

2 ports eller Dual Ports vet jeg ikke hva betyr - kanske du har koplet i feil port (hvis der er 2 fysiske porter bak)?

 

Edit: Altid en der svarer, mens man skriver sit innlegg :yes:

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Det stemmer at det er to nettverkskontakter. Men jeg er 100% sikker på at det er gigabit kortet jeg bruker. I windows så står det også at det er "Marvel Gigabit fast ethernet controller" eller noe sånt som kabelen er koblet til.

 

Det er vel mulig at de som har koblet kabelen ikke har gjort det riktig, det vet ikke jeg noe om. Men han som gjorde det (en fyr på Elfag i Bodø - Energihuset) virket som om han viste hva han drev med.

 

Men kan det da være at det er innstillinger i windows som er feilen, eller er det kabelen/nettverkskortet mitt som er feil med?

 

Edit: Leif

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
1000Mbit=125MB ... Det finnes vel ikke harddisker uansett som kan skrive / lese konstant 125 MB/sek.... De beste SATA ligger vel på et snitt på 65-70 MB/s vil jeg tro....

Det er jo alltids fint med en nettverk som går fort og at du har noe å gå på gjør heler ikke noe :thumbup:

Lenke til kommentar
Eg har iallefall alder trengt å krysse kabelen for å få gb ethernet. Brukte ein vanleg kabel, som ikkje ein gang var laga etter "reglene" dei var berre "rett" plassert. =GB nettverk.

 

Prøv med ein "vanleg" (ikkje kryssa) kabel ein gang.

Du har vel missforstått litt?

Det dreier seg ikke om å krysse en kabel for å få gigabit, men å få gigabitt på en krysset kabel. Det er jo nødvendig med en kryssa kabel om man skal koble to maskiner sammen med bare en kabel.

 

Men det ble nevnt over at det ikke går å få gigabit nettverk over en kryssa kabel, fordi det brukes 4 ledere til gigabit nettverkskommunikasjon.

Kan noen bekrefte dette?

 

 

XenZor

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...