Gå til innhold

Lisens og TV-kort


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva slags policy de ulike webshopene har når det gjelder tvkort? Blir man automatisk registrert for NRK-linsens? Kan man kjøpe kort for andre og ikke få lisensen selv?

 

OBS OBS:

Jeg er ikke interessert i OM det er lisens på TV-kort eller ikke, bare hva folk har erfart tidligere på ulike webshoper.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisensregler

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hva slags policy de ulike webshopene har når det gjelder tvkort? Blir man automatisk registrert for NRK-linsens? Kan man kjøpe kort for andre og ikke få lisensen selv?

Kan egentlig ikke tro at webshoppene oppdaterer nrk med hvor mange tv-kort eller "dingser" som kan brukes til å se på tv med, de selger, blir ganske mye administasjon på noen shops.

 

De fleste som bestiller på internett har jo som regel en tv i hustanden, og dekkes av den.

Lenke til kommentar

De fleste (om ikke alle) webshopene melder i fra til NRK. Det er deres plikt.

Men når du får lisenskravet i posten er det bare å sende svar til NRK og fortelle dem hvem du har kjøpt kortet til og kravet skal bli slettet. I verste fall kan det hende de sender noen hjem til deg og sjekker om du har det i maskina eller ikke, men har ikke hørt om noen som har opplevd dette. Derimot sjekker nrk ofte telefonkatalogen fordi de regner med at de som har telefon også har TV. Derfor kan man om man er registrert i telefonkatalogen risikere å få en lisenskontrolør på døra. De spør om de får lov til å komme inn og sjekke MEN DU HAR LOV TIL Å NEKTE DETTE!!!

Lenke til kommentar

Først, så er det jo lisenspliktig å ha TV-kort. Dette var ikke alltid slik, men NRK la det inn i det TV-kort ble mer populært.

 

Webshoppene derimot er ikke pliktig til å melde til NRK dersom de ikke i stor grad selger TV-utstyr. Men siden flere og flere har tilbud om TV, videospiller osv, hadde jeg tatt kontakt direkte med webshoppen før du legger inn bestillingen.

 

På en annen side, har jeg vært innom en vanlig butikk en gang for å kjøpe en videospiller UTEN TV-mottaker. Da kom de ut med papirer jeg skulle fylle ut "til NRK". Da jeg forklarte at den ikke har TV-mottaker, og er dermed ikke NRK-lisenspliktig, sa selgeren til meg "men du må jo koble den til en TV vel, og dermed er den pliktig". At jeg kunne bruke den med PC gikk rett over hodet på ham. Kanskje ikke så overaskende det. :)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Hæh!

 

Prosjektor da? du kan da vel koble den til der.

Når kom denne lisensen på tv korta?

Eg skal i allefall aldri betale lisens, før selger eg tvkortet... (dvb kort, satelitt)

Foresten så bruker eg DVB kortet kun til data mottak ( www.europeonline.com )

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Hæh!

 

Prosjektor da? du kan da vel koble den til der.

Når kom denne lisensen på tv korta?

Eg skal i allefall aldri betale lisens, før selger eg tvkortet... (dvb kort, satelitt)

Foresten så bruker eg DVB kortet kun til data mottak ( www.europeonline.com )

Jeg har undersøkt med NRK, og det ER faktisk lisens på TV-kort. Men webshoppene registrerer deg ikke ved kjøp av TV-kort. Iallfall ikke dem jeg har vært i kontakt med. Det er med andre ord opp til kjøper å registrere seg for lisens hos NRK.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hva slags policy de ulike webshopene har når det gjelder tvkort? Blir man automatisk registrert for NRK-linsens? Kan man kjøpe kort for andre og ikke få lisensen selv?

 

OBS OBS:

Jeg er ikke interessert i OM det er lisens på TV-kort eller ikke, bare hva folk har erfart tidligere på ulike webshoper.

Vet ikke hva praksis er hos de forskjellige, men jeg vet at f.eks Komplett (som jo også selger mye annet som har TV-mottaker i seg) har rapporter over folk som kjøper utstyr som inneholder TV-mottakere tilgjengelig for NRK. - Om NRK sjekker alle, eller bare tar stikkprøver vet jeg ikke.

 

Vet heller ikke om komplett inkluderere TV-kort til pc i disse rapportene, men det ville ikke overrasket meg ;)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Vel, jeg slapp å få noe lisenskrav da jeg kjøpte meg tv-kort i fjor høst.

Nå er min adresse hos komplett.no den samme som foreldrene mine har, men jeg fikk det levert til hybelen min i stedet for - og lisenspolitiet har ikke vært på besøk.

 

Så jeg tviler på at NRK gidder å sjekke det så seriøst - det er vel verre hvis du kjøper hos Elkjøp - de må jo gi opp slikt.

Lenke til kommentar

Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

 

Du betaler ikke dobbel lisens om du har 2 tver hjemme, liksom...

Lenke til kommentar
Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

 

Du betaler ikke dobbel lisens om du har 2 tver hjemme, liksom...

Sånn har jeg også fortstått det, men hvem vet ... Norge er et sært land!

 

Lurte forresten på å kjøpe et USB tv-kort, men er bare usb 1.1 på den maskinen det er aktuelt på. Noen som har noen forslag? MÅ man ha usb 2.0?

Lenke til kommentar
Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

 

Du betaler ikke dobbel lisens om du har 2 tver hjemme, liksom...

Sånn har jeg også fortstått det, men hvem vet ... Norge er et sært land!

 

Lurte forresten på å kjøpe et USB tv-kort, men er bare usb 1.1 på den maskinen det er aktuelt på. Noen som har noen forslag? MÅ man ha usb 2.0?

USB1.1 har vel en båndbredde på ca 10mbps (bekreft/avkreft noen?) så det burde vel være nok til å bruke til TV kort. Og USB2.0 skal jo liksom være bakoverkompatibelt med USB1.1

Lenke til kommentar

 

QUOTE (hanscats @ 29/08/2004 : 12:58)

QUOTE (Arnulf Hitchler @ 29/08/2004 : 11:56)

Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

 

Du betaler ikke dobbel lisens om du har 2 tver hjemme, liksom...

 

Sånn har jeg også fortstått det, men hvem vet ... Norge er et sært land!

 

Lurte forresten på å kjøpe et USB tv-kort, men er bare usb 1.1 på den maskinen det er aktuelt på. Noen som har noen forslag? MÅ man ha usb 2.0?

 

USB1.1 har vel en båndbredde på ca 10mbps (bekreft/avkreft noen?) så det burde vel være nok til å bruke til TV kort. Og USB2.0 skal jo liksom være bakoverkompatibelt med USB1.1

 

 

vel, om du titter bakpå pakken, hanscats, så kan det være om det står usb 1.1 eller 2.0... og om det er 2.0, så må du isåfall kjøpe deg en pci usb 2.0 inngang

Lenke til kommentar
Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

 

Du betaler ikke dobbel lisens om du har 2 tver hjemme, liksom...

Sånn har jeg også fortstått det, men hvem vet ... Norge er et sært land!

 

Lurte forresten på å kjøpe et USB tv-kort, men er bare usb 1.1 på den maskinen det er aktuelt på. Noen som har noen forslag? MÅ man ha usb 2.0?

Tja, det er iallefall MYE bedre billedkvalitet på de USB2 kortene som er på markedet enn de "eldre" USB1 kortene .... regner med at det har med båndbredden å gjøre...

 

(men kjøp likegodt et 2.0 kort - så har du det når du oppgraderer PC'en :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...