Gå til innhold

Lisens og TV-kort


Anbefalte innlegg

Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

 

Du betaler ikke dobbel lisens om du har 2 tver hjemme, liksom...

Det er ikke helt riktig, men i noen tilfeller er det slik.

 

En lisens dekker lisenstagers apparat(er) i samme hus og fritidsbolig, samt barns apparat dersom disse ikke har egen husholdning. - Bor du i kjellerleilighet hos foreldrene dine med eget kjøkken og har jobb f.eks, så vil det dermed ikke være dekket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

Men er NRK-lisensen inkludert i kabelleien?

 

Og som jeg alltid liker å spørre om i disse diskusjonene: Hvorfor i all verden går ikke lisensen over statsbudsjettet? Det må da spare store summer i innkreving og kontroll og atpåtil bli mer rettferdig fordelt mellom de seerne med god råd og de med dårlig råd. Det ville også spart folk for en en ekstra regning, bekymringer om man har betalt, og redsel for å bli tatt.

Lenke til kommentar
Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

Men er NRK-lisensen inkludert i kabelleien?

 

Og som jeg alltid liker å spørre om i disse diskusjonene: Hvorfor i all verden går ikke lisensen over statsbudsjettet? Det må da spare store summer i innkreving og kontroll og atpåtil bli mer rettferdig fordelt mellom de seerne med god råd og de med dårlig råd. Det ville også spart folk for en en ekstra regning, bekymringer om man har betalt, og redsel for å bli tatt.

Et bedre spørsmål hadde vært hvorfor NRK fortsatt herjer med disse lisensene i det hele tatt! Men det er jo sikkert dekket i mange andre tråder. :) Norge suger stort på noen områder, og TV-lisens er en av de verste.

Lenke til kommentar

Har et tv-kort her, men har ikke hørt et pipp om lisens fra noen. Kom til å tenke på det for en stund tilbake, men som dama i kassen fortalte meg så registrerer ikke butikkene hvem som har kjøpt kort. Litt fordi de aller fleste har tv og fordi prisen på slike kort her til lands ville ikke sett like 'pen' ut i forhold til utlandet.

Lenke til kommentar
Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

 

Du betaler ikke dobbel lisens om du har 2 tver hjemme, liksom...

Det er ikke helt riktig, men i noen tilfeller er det slik.

 

En lisens dekker lisenstagers apparat(er) i samme hus og fritidsbolig, samt barns apparat dersom disse ikke har egen husholdning. - Bor du i kjellerleilighet hos foreldrene dine med eget kjøkken og har jobb f.eks, så vil det dermed ikke være dekket.

Er ikke helt sikker på dette. Har forstått det slik at, alle som bor i samme "husholdning" dekkes av samme lisens. Derimot, om kjellerleiligheten har "egen adresse" blir det en annen sak.

 

Men kanskje NRK har sære regler ang. alder? Hadde ikke overasket meg egentlig.

 

Down with Bush and NRK!

Lenke til kommentar
Hæh!

 

Prosjektor da? du kan da vel koble den til der.

Når kom denne lisensen på tv korta?

Eg skal i allefall aldri betale lisens, før selger eg tvkortet... (dvb kort, satelitt)

Foresten så bruker eg DVB kortet kun til data mottak ( www.europeonline.com )

Jeg har undersøkt med NRK, og det ER faktisk lisens på TV-kort. Men webshoppene registrerer deg ikke ved kjøp av TV-kort. Iallfall ikke dem jeg har vært i kontakt med. Det er med andre ord opp til kjøper å registrere seg for lisens hos NRK.

Om du har sjekket oss NRK og di sier det er lisens på TV-Kort til pc har de lurt deg. Leste for ikke så lenge siden (tror det var på din side) eneste måte å se på nrk og ikke betale lisens var å kjøpe TV-Kort til pc. :yes:

Lenke til kommentar
Hvordan blir det da hvis en leier ut en f.eks en kjeller leilighet som ikke har en egen adresse ? Dvs, begge "husholdningene" deler samme adresse .. ? Er det da ikke slik at "eier" får kravet om betaling for begge husholdningene og må sende regningen som leietaker skal ha videre til ham ?

Man skal ikke leie ut en kjellerleilighet som ikke har egen adresse, dvs. ikke registrert som bolig.

 

Men i en slik situasjon hadde det jo ikke kommet to krav om lisens, vel.

Lenke til kommentar

Om du har sjekket oss NRK og di sier det er lisens på TV-Kort til pc har de lurt deg. Leste for ikke så lenge siden (tror det var på din side) eneste måte å se på nrk og ikke betale lisens var å kjøpe TV-Kort til pc. :yes:

NRK har krevd lisens pga TV-kort i flere år nå. Ingen som lurer noen som helst.

 

Du har kanskje lest noe gammelt.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Ok, sånn som jeg har forstått det så MÅ man være koblet til antenne/kabelnettvek hjemme for å se på TV på pcen, ergo betaler da huseieren og kabeleieren lisens, og da må man ikke betale dobbelt opp, bare fordi man kjøper et TVkort???

 

Du betaler ikke dobbel lisens om du har 2 tver hjemme, liksom...

Sånn har jeg også fortstått det, men hvem vet ... Norge er et sært land!

 

Lurte forresten på å kjøpe et USB tv-kort, men er bare usb 1.1 på den maskinen det er aktuelt på. Noen som har noen forslag? MÅ man ha usb 2.0?

var på elkjøp og handlet inn pinnacle pctv usb tuner

 

 

pinnpctvusb2_nm.jpg

 

for en 30 dagers test. Og nei de spurte ikke om noen adresse. kun om jeg ville registrere navnet mitt på den.

 

syntes det var bra bilde fra kabelen, en 5 meters forgreining. testet litt med antenne, men har vært elendig signal både på kortet og på tven med samme antennen. så ingen konklusjon der enda.

 

bbc.jpg

Lenke til kommentar

Om du har sjekket oss NRK og di sier det er lisens på TV-Kort til pc har de lurt deg. Leste for ikke så lenge siden (tror det var på din side) eneste måte å se på nrk og ikke betale lisens var å kjøpe TV-Kort til pc. :yes:

NRK har krevd lisens pga TV-kort i flere år nå. Ingen som lurer noen som helst.

 

Du har kanskje lest noe gammelt.

Var vel litt snar det er altså grafikkort med innebygget TV-tuner man slipper lisens på :cool:http://www.itpro.no/art/5711.html :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du har sjekket oss NRK og di sier det er lisens på TV-Kort til pc har de lurt deg. Leste for ikke så lenge siden (tror det var på din side) eneste måte å se på nrk og ikke betale lisens var å kjøpe TV-Kort til pc. :yes:

NRK har krevd lisens pga TV-kort i flere år nå. Ingen som lurer noen som helst.

 

Du har kanskje lest noe gammelt.

Var vel litt snar det er altså grafikkort med innebygget TV-tuner man slipper lisens på :cool:http://www.itpro.no/art/5711.html :thumbup:

Kortene vil ha en egen MPEG dekoder, og Windows Media Video 9-akselerator. Noe som tyder på at Windows mediaplayer 9 vil få en forbedret grafikkstøtte med 6800 kortene. Kortene vil også ha en innebygget TV-dekoder slik at du kan streame TV rett inn på PC skjermen. Noe som kringkastingssjefen i NRK, sikkert ikke er så begeistret for.

Står ikke noe om at man slipper lisens på dette.. Det står ikke en gang om det inneholder tvtuner. (Dekoder er ikke det samme som tuner, og det med streaming av TV til PC'n til skjermen skjønnte jeg ikke helt. Det kan jo være alt fra nett-TV til hva som helst.)

 

Forøvrig er alt utstyr som inneholder tvtuner lisenspliktig. Det inkluderer dermed TV-kort, skjermkort med tvtuner, videospillere med tvtuner osv osv.

 

Men kom heller tilbake til det egentlige temaet: nettbutikkenes praksis på rapportering til NRK nå for tiden. Jeg er interresert i å vite dette jeg også. (Trådstarter ønsket ikke en diskusjon om lisenspliktighet eller ikke)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Forøvrig er alt utstyr som inneholder tvtuner lisenspliktig. Det inkluderer dermed TV-kort, skjermkort med tvtuner, videospillere med tvtuner osv osv.

 

Men kom heller tilbake til det egentlige temaet: nettbutikkenes praksis på rapportering til NRK nå for tiden. Jeg er interresert i å vite dette jeg også. (Trådstarter ønsket ikke en diskusjon om lisenspliktighet eller ikke)

Det er helt riktig at alt med tvtuner er lisenspliktig. Uansett hva slags dings det er.

 

Men... Nettbutikkene har ulik praksis på om dem rapporterer folk som kjøper tvkort. Så spør før du kjøper. Helst på telefon, for noen av dem virket litt ikke-interesserte i å svare på dette "skriftlig" i en mail.

Lenke til kommentar

Heisann, ser ut til at det enda er usikkerhet rundt TV-kort og slikt. Jeg hadde selv en tråd om dette for et år tilbake og enda har ikke hjemmetjenesten til NRK kommet på døra mi..

 

Nå skal det sies at jeg kjøpte mitt kort på Lefdal.. Jeg spurte om de rapporterte det inn til NRK, og fikk et nei til svar da, selv om de registrerte navnet mitt (for garanti og slikt vil jeg gjette her)..

 

Slenger med et par linker til to tråder som omhandler det samme... Nyt lesinga :D

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=136111&hl=

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=241560&hl=

 

-hart

Lenke til kommentar

Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk rikskringkasting.

 

§ 1. Meldeplikt

 

II. Den som selger, leier ut eller låner ut fjernsynsmottakere (herunder regnes også videospiller kombinert med mottaker og satellittmottaker), plikter å gi melding til NRK om alle utleveringer. Meldeplikten gjelder både produsenter, importører, agenter, grossister, kommisjonærer og detaljister samt auksjonsforretninger og skraphandlere.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...