Gå til innhold

spørsmål om ram


PoWit

Anbefalte innlegg

Jeg driver litt med 3D for gøy, og fant ut at marskinen min er litt treg. Jeg har 512MB twinmos 2100 (260) ram. Men hadde tenkt meg litt mer. Faren min trodde at rammet mitt var litt tregt. Er det? Og burde jeg bytte det til noe litt kjappere eller går det greit å kjøpe mer av samme type? Jeg trenger ikke noe super kjapt.

 

Hvor mye ram anbefales og går det å blande PC2100 og noe annet fra twinmos?

 

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Endret av PoWit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard minnehastighet på nye deler/maskiner (med nyerere teknologi) er DDR400, dvs PC3200 mot dine PC2100. Det sier seg selv at det er litt treg RAM, men jeg tror heller det ligger i mangden RAM.

 

Så jeg tror du ville få en markant bedre ytelsesøkning ved å installere 512MB RAM til, holder med TwinMos PC3200 512MB.

Lenke til kommentar
Så jeg tror du ville få en markant bedre ytelsesøkning ved å installere 512MB RAM til, holder med TwinMos PC3200 512MB.

Om jeg ikke tar feil er det lurere å kjøpe en ekstra 512 Twinmos PC2100 ram som du har fra før. Den PC3200 brikken vil bare være dyrere og kjøre på lavere hastighet siden den er sammen med en PC2100 RAM brikke.

 

Edit: Og det kan hende hovedkortet ditt ikke støtter PC3200 RAM.

Endret av Vash
Lenke til kommentar

FSB'en sier hva du kan kjøre som maks. Ettersom du allerede har brikker som kjører treigere vil all ram som puttes inn sammen med denne kjøre i samme lave hastighet......derfor er det ikke vits å bruker mer penger enn det koster for en ddr266 (ihvertfall om du ikke skal overklokke)

Lenke til kommentar

Nei tror ikke ejg skal klokke så mye. Men på en annen side, neste gang jeg skal bytte ram så kan det jo være greit å ha en litt rask en i bakhånd? eller blir bare det dumt :blush:

 

edit: Jeg så nettopp på produktguiden at det eneste PC2100 ramet de har der er 256MB til 430,- mens 512MB PC3200 koster 660,-

Endret av PoWit
Lenke til kommentar

PoWit: Kjøp deg en PC3200 brikke. RAM av samme type er bakoverkompitabel og derfor kan en PC3200 brikke fint kjøre på 266mhz (PC2100). Er jo mulig du kan ta med deg brikken til ditt neste system?

 

Jeg tipper du har et P4 system med 100mhz FSB (Effektivt 400mhz QDR) eller et Atholon XP system med 200mhz FSB (Effektivt 400mhz DDR). Begge disse systemene kunne dratt nytte av å kjøre minnet på samme hastighet som FSB, det gjør de fleste maskiner, men ytelsestapet du får ved å ikke kjøre på samme hastighet er ikke stor.

 

Vash & user1: RAM av samme type er bakoverkompitabel. 400mhz DDR SD-RAM kan derfor kjøres fint på både 333, 266, 200 og så videre. For minnet har det ikke stor betydning hvilken hastighet du kjører det på, så lenge du ikke prøver deg på alt for store hastigheter (Over 400mhz).

Endret av Tias
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...