Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Det er jo digg etter man har kastet opp.

6109248[/snapback]

 

Å kaste opp oppleves helt sikkert forskjellig fra person til person. Etter at jeg har kastet opp må jeg sette meg i 5min for å få igjen pusten, det gjør skikkelig vond. Heldigvis er jeg sjelden syk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det så ubehagelig å kaste opp? Ettersom det er en forsvarsmekanisme, så må da kroppen være slik at oppkast blir behagelig slik at man får lyst til å gjøre det, og ikke prøve febrilsk å unngå det.

6109115[/snapback]

 

Når du først kaster opp skal du være bra dum for å prøve å stoppe det, er faktisk veldig vanskelig å la vær å spy når du kjenner det kommer. Og det trenger ikke nødvendigvis være behagelig, å leges er ikke behagelig. Samme som når du faller og skraper deg skikkelig, da vil huden klø og svi inntil det har kommet ny hud og skorpa faller av.

6109204[/snapback]

Jeg snakker om da man kjenner at man er klar til å kaste opp, og prøver febrilsk å unngå at det skjer.

 

Det er jo digg etter man har kastet opp.

6109248[/snapback]

Det er det. Men ikke før. ;)

Lenke til kommentar
Det er jo digg etter man har kastet opp.

6109248[/snapback]

 

Å kaste opp oppleves helt sikkert forskjellig fra person til person. Etter at jeg har kastet opp må jeg sette meg i 5min for å få igjen pusten, det gjør skikkelig vond. Heldigvis er jeg sjelden syk.

6109496[/snapback]

Man kjenner ett hardt press på magen når man gjør det, men etterpå kjennes det som man er vasket på innsiden :p For meg og de fleste andre jeg har snakket om slikt med i alle fall :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når jeg spyr pleier det å presse på så hardt at det føles ut som om jeg skal spy opp innvollene. Blir knallrød i trynet..

6109916[/snapback]

 

Var det jeg mente, derfor sa jeg at jeg må sitte ned i 5min etterpå før jeg begynner å komme meg igjen. Kjennes jo ut som om du røsker med deg alt av tarmer og innvoller, det verste er å kaste opp når magesekken er så tom at det bare er slim som kommer ut :p

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor det finnes folk som på DØD OG LIV må ha pc, trådløst nettverk, og det som verre er... uten å lese en eneste manual, ingenting, niks nada... For å så holde helvette med diverse support telefoner pga at dem har deaktivert nettverkskortet sitt, trekka ut kabelen, tatt strømmen på modemet, osv. HVORFOR? Hva gjør folk som de på nett?

 

//Swiss

Lenke til kommentar
Forresten, merka du at det står "List_of_most_populous_nations_by_2025" i linken :p

6110976[/snapback]

Ja, men i tabellen står det ikke bare "Projected Population (millions)" men også "Current Population (millions)" og det var det beste jeg fant i farta. Han ville jo ha svar raskt ;)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor det finnes folk som på DØD OG LIV må ha pc, trådløst nettverk, og det som verre er... uten å lese en eneste manual, ingenting, niks nada... For å så holde helvette med diverse support telefoner pga at dem har deaktivert nettverkskortet sitt, trekka ut kabelen, tatt strømmen på modemet, osv. HVORFOR? Hva gjør folk som de på nett?

 

//Swiss

6111521[/snapback]

Fordi de tror de klarer alt :)

 

 

Ja, men i tabellen står det ikke bare "Projected Population (millions)" men også "Current Population (millions)" og det var det beste jeg fant i farta. Han ville jo ha svar raskt ;)

6111528[/snapback]

Ok, hadde ikke tid til å sjekke sida ;)
Lenke til kommentar

Hadde grunnen vært at man ville ha det rent så ville man tatt frem dobørsten i stedet for. Det er nok andre grunner. Jeg tror det er fordi man kjeder seg og liker en utfordring/skjerpe sansene. Når man først står der og ikke gjør noe, hvorfor ikke sikte?

 

Hva er morsomst/kjedeligst: Stå å kikke rett i en vegg i 1 minutt eller snu seg rundt å se en annen vei? (retorisk spørsmål) Jeg tror det er samme trangen til å ikke kjede seg som gjør at man vil sikte.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke er helt på jordet så er dette det du leter etter.

 

Heat capacity (usually denoted by a capital C, often with subscripts) is a measurable physical quantity that characterizes the ability of a body to store heat as it changes in temperature.

 

Al: (25 °C) 24.200 J/(mol·K)

Cu: (25 °C) 24.440 J/(mol·K)

 

c64c38901d6cdb1e73439297de3c9620.png

 

Heat capacity is mathematically defined as the ratio of a small amount of heat δQ added to the body, to the corresponding small increase in its temperature dT

 

Herregud, jeg har ikke hatt kjemi/fysikk på flere år og allerede nå kjenner jeg at mesteparten har blitt glemt. Jeg er helt sikkert langt ute i skogen på bærtur.

 

Min underkvalifiserte gjetning er uansett Al.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Det er spørs om det er varmekapasitet han mener med varme. Hvis det er høyest mulig temperatur han mener så kan man ikke se på varmekapasiteter. Da vil jeg heller foreslå følgende metoder:

- Varmeisolere eksosrøet helt fra motoren og bak til potta. Dette gjør at minst mulig av varmen forsvinner før potta.

- Sørge for mest mulig kontakt mellom den varme eksosen og yttersiden av eksospotta (hvis det er her temperaturen ønskes høyest mulig). Det kan man gjøre med å bygge den i kobber eller sølv (=høyest mulig varmeledningsevne) og ha innvendige finner for at det skal plukke opp varmen mest mulig effektivt fra eksosen.

- Sørge for minst mulig varmetap fra overflaten av eksospotta. Dette kan gjøres ved å lede den utvendige luftstrømmen unna potta så den ikke avkjøles av fartsvinden så mye.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...