Gå til innhold

Doom 3-flashlight på gunner?


Anbefalte innlegg

Men, selvfølgelig, dersom du er mørkredd og ikke tør spille Doom3 slik det var ment, så værsågod... ;)

For min del så er det absolutt ikke derfor jeg bruker den.. Det er snakk om logikk og realisme. Du er marinesoldat og du klarer ikke holde lommelykten og våpenet oppe samtidig. Det går greit den i starten med pistol, men ikke lenger..

Realisme ja...

 

- Å kunne putte en minigun, plasma gun, pumpehagle, Rocket Launcher osv... + haugevis med ammo + granater i lomma og sprinte rundt.

- Demoner, helveteportaler og flygende, brennende hoder

- overleve gjentatte skudd mot hodet, påtramping av pinkys osv...

- Heles ved å plukke opp dingser som ligger strødd

 

Men:

...det blir selvfølgelig for dumt å ikke kunne holde lykta samtidig som du skyter

Da syns jeg du kan nevne en shoot-'em-up der du ikke tåler ekstra masse i forhold til fienden, andre NPC'er eller for den saks skyld ift korrekt realisme.

Nevn også en shoot-'em-up der du ikke har overdreven plass til arsenalet av våpen.

Nå skjønner ikke jeg helt poenget ditt...?

 

Er du uenig med meg, eller hva..? Mener du at fordi det er vanlig i andre FPS- spill så kan det betegnes som realisme?!

 

Og jo da… TCi. Jeg skjønner at du ikke liker dette med lykt/våpen.

Men poenget mitt er egentlig bare at det er gjort utifra gameplaymessige årsaker (Selv om ikke alle setter pris på det) for å hjelpe horror- opplevelsen. Akkurat som det av gameplaymessige årsaker er gjort slik at du kan drasse rundt på 5 tonn med våpen. Og da blir det feil å snakke om lykt- greia som en logisk glipp.

Det jeg ville fram til var at realisme, slik du nevner det, er faktisk et ytterst sjeldent fenomen i shoot'em-up sjangeren. Vi var vel egentlig enige. Doom 3 er jo så urealistisk fra før at jeg syns nesten det er litt morsomt når folk går helt av hengslene fordi de må trykke på f-knappen innimellom (sier ikke at du går av hengslene ;)).

 

Men for all del, hvis det er grunn for så mye frustrasjon å måtte bytte mellom lommelykt og våpen, så syns jeg de kan laste ned modden isteden for å klage. Dette har tross alt vært oppe flere ganger før. Logiske brister osv.

 

Eurofighter: R6 kan ikke betegnes som en shoot'em-up. En taktisk fps derimot...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Doom 3 er ikke en standard fps. Doom 3 er et horrospill. Hvis du faktisk vil se fienden din, spill et annet spill. Hvis du ønsker realisme framfor gameplay, spill et annet spill. Dersom du derrimot ønsker en relativt skremmende horroropplevelse på PC'en din, spill Doom 3.

 

De av dere som ønsker å lyse kontinuerlig med lommelykt, selv når dere skyter har nok gjort et feilkjøp når dere handla inn Doom 3. Slik er ikke Doom 3 ment å være, da dette dytter spillet langt i retning av "normale" fps'er, og målt opp mot slike spill har Doom 3 mange mangler.

 

Doom 3 handler om stemning og redsel, ikke presisjon og ferdighet, som i CS, UT osv.

Det er bare tullprat. Gameplay handler om hvordan spillet oppleves av hver enkelt spiller. Selv om du synes det er spennede å bytte fram og tilbake så er det faktisk folk som finner det utrolig irriterende.

 

Mods er et resultat av hvordan folk ønsker å spillet et spill, det er det det handler om. Å stemple folk som feiginger og idioter fordi de ikke synes spillet er bra uten diverse mods blir som å kritisere folk som har ketchup på pizzaen, det var vel ikke i tankene da den ble oppfunnet?

 

Det er vel en grunn til at Doom3 kan moddes såpass enkelt, det er vel fordi ID ønsker at de som spiller skal ha kontoll over sin egen spillopplevelse.

 

Det med lommelykta var spennende til og begynne med, så blei det bare irriterende i lengden. Var det da intensjonen med gameplayet å irritere folk? Hvis noen er så tålmodige at de gidder å spille hele Doom3 uten en flashlight mod så må jeg bare gratulere, personlig så ødela det etterhvert spenniga fordi det rett og slett blei for dumt i lengden

Word :thumbup:

Lenke til kommentar
Doom 3 er ikke en standard fps. Doom 3 er et horrospill. Hvis du faktisk vil se fienden din, spill et annet spill. Hvis du ønsker realisme framfor gameplay, spill et annet spill. Dersom du derrimot ønsker en relativt skremmende horroropplevelse på PC'en din, spill Doom 3.

 

De av dere som ønsker å lyse kontinuerlig med lommelykt, selv når dere skyter har nok gjort et feilkjøp når dere handla inn Doom 3. Slik er ikke Doom 3 ment å være, da dette dytter spillet langt i retning av "normale" fps'er, og målt opp mot slike spill har Doom 3 mange mangler.

 

Doom 3 handler om stemning og redsel, ikke presisjon og ferdighet, som i CS, UT osv.

Det er bare tullprat. Gameplay handler om hvordan spillet oppleves av hver enkelt spiller. Selv om du synes det er spennede å bytte fram og tilbake så er det faktisk folk som finner det utrolig irriterende.

 

Mods er et resultat av hvordan folk ønsker å spillet et spill, det er det det handler om. Å stemple folk som feiginger og idioter fordi de ikke synes spillet er bra uten diverse mods blir som å kritisere folk som har ketchup på pizzaen, det var vel ikke i tankene da den ble oppfunnet?

 

Det er vel en grunn til at Doom3 kan moddes såpass enkelt, det er vel fordi ID ønsker at de som spiller skal ha kontoll over sin egen spillopplevelse.

 

Det med lommelykta var spennende til og begynne med, så blei det bare irriterende i lengden. Var det da intensjonen med gameplayet å irritere folk? Hvis noen er så tålmodige at de gidder å spille hele Doom3 uten en flashlight mod så må jeg bare gratulere, personlig så ødela det etterhvert spenniga fordi det rett og slett blei for dumt i lengden

Jeg har aldri stemplet folk som "feiginger og idioter". Det er dine egne ord, og jeg hadde satt pris på om du lot være å tilegge meg meninger som jeg ikke har. Jeg har, derimot, sagt at jeg skjønner at folk som er mørkredde og/eller skvettne ønsker å bruke en slik mod. Å være mørkredd er en ærlig sak, og man trenger ikke være feiging av den grunn, og hvertfall ikke idiot.

 

Det at du synes det er irriterende å måtte bytte mellom lommelykt og våpen hele tiden, sier noe om hvor avhengig du er av lyset i Doom3, og da mener jeg du har misforstått konseptet med spillet. Det skal være bekkmørkt og det skal være vanskelig å se fienden. Lommelykta er det som et hjelpemiddel i de områdene hvor det er så mørkt at du ikke finenr veien, ikke for å lyse fiendene dine i ansiktet mens du fyller dem med bly.

 

At det ødelegger spenningen at banene ikke er opplyst er en tøvete påstand.

Lenke til kommentar

Bagge har helt rett.

Jeg synes dette med flashlighten var genialt, det gjør det enda mer skremmende å ikke kunne ha våpen sammtidig som flashlighten, for da har du ikke sjangsen til å drepe en demon om den står i klar stilling , og du må prøvde å "dodge" angrepet , dra frem hagla , og BANG!

 

Og dette med at du dro fram og tilbake flashlighten hele tiden for å finne ut hvor demonene er pussig, jeg har en sjelden gang tatt flashlighten frem og tilbake for å finne ut hvor de er , og det er mot zombier...

Har ikke hatt bruk for det mot andre demoner , de kjekkeste demonene er jo imp`ene , de kaster jo flammeballer og da ser du godt hvor de er :p Og hvis jeg kommer inni et veldig mørkt rom , og det kommer masse demoner går det ann å trekke litt tilbake og vente :)

Endret av Hermans
Lenke til kommentar
Doom 3 er ikke en standard fps. Doom 3 er et horrospill. Hvis du faktisk vil se fienden din, spill et annet spill. Hvis du ønsker realisme framfor gameplay, spill et annet spill. Dersom du derrimot ønsker en relativt skremmende horroropplevelse på PC'en din, spill Doom 3.

 

De av dere som ønsker å lyse kontinuerlig med lommelykt, selv når dere skyter har nok gjort et feilkjøp når dere handla inn Doom 3. Slik er ikke Doom 3 ment å være, da dette dytter spillet langt i retning av "normale" fps'er, og målt opp mot slike spill har Doom 3 mange mangler.

 

Doom 3 handler om stemning og redsel, ikke presisjon og ferdighet, som i CS, UT osv.

Det er bare tullprat. Gameplay handler om hvordan spillet oppleves av hver enkelt spiller. Selv om du synes det er spennede å bytte fram og tilbake så er det faktisk folk som finner det utrolig irriterende.

 

Mods er et resultat av hvordan folk ønsker å spillet et spill, det er det det handler om. Å stemple folk som feiginger og idioter fordi de ikke synes spillet er bra uten diverse mods blir som å kritisere folk som har ketchup på pizzaen, det var vel ikke i tankene da den ble oppfunnet?

 

Det er vel en grunn til at Doom3 kan moddes såpass enkelt, det er vel fordi ID ønsker at de som spiller skal ha kontoll over sin egen spillopplevelse.

 

Det med lommelykta var spennende til og begynne med, så blei det bare irriterende i lengden. Var det da intensjonen med gameplayet å irritere folk? Hvis noen er så tålmodige at de gidder å spille hele Doom3 uten en flashlight mod så må jeg bare gratulere, personlig så ødela det etterhvert spenniga fordi det rett og slett blei for dumt i lengden

Jeg har aldri stemplet folk som "feiginger og idioter". Det er dine egne ord, og jeg hadde satt pris på om du lot være å tilegge meg meninger som jeg ikke har. Jeg har, derimot, sagt at jeg skjønner at folk som er mørkredde og/eller skvettne ønsker å bruke en slik mod. Å være mørkredd er en ærlig sak, og man trenger ikke være feiging av den grunn, og hvertfall ikke idiot.

 

Det at du synes det er irriterende å måtte bytte mellom lommelykt og våpen hele tiden, sier noe om hvor avhengig du er av lyset i Doom3, og da mener jeg du har misforstått konseptet med spillet. Det skal være bekkmørkt og det skal være vanskelig å se fienden. Lommelykta er det som et hjelpemiddel i de områdene hvor det er så mørkt at du ikke finenr veien, ikke for å lyse fiendene dine i ansiktet mens du fyller dem med bly.

 

At det ødelegger spenningen at banene ikke er opplyst er en tøvete påstand.

Hvorfor er det en tøvete påstand? Hva gjør deg istand til å sette deg inn i andres ståsted og vurdere om spenningen blir ødelagt eller ikke? Ser jo at du ikke ønsker å bli tilegnet meninger, men samtidig så gjør du jo ditt beste med å forklare andre at de ødelegger Doom3 med å bruke flashlight mod.

 

Hvorfor er du så negativ til at andre bruker flashlight mod? Det påvirker jo ikke deg på noen måte. Det hele handler om gameplay, og hvordan folk ønsker at et spill skal være. Hvis du synes det er fint uten lys så er jo spillet midt i blinken for deg, men skal ikke andre få lov til å få den gameplay opplevelsen de ønsker?

 

Det ødelegger faktisk spenningen for noen å ikke ha lys, fordi spillet blir irriterende i legnden. Det er spennende til og begynne med, men så blir det forutsigbart og slitsomt. Det blir akkurat som å se en skrekk film der den samme katta hopper foran kamera om og om igjen.

 

Du (og en del andre) sier hele tida at Doom3 skal være sånn fordi ID har bestemt det og gamplayet blir bedre osv, så jeg bare gjenntar, kvaliteten på gamplayet er opptil hver enkelt spiller å vurdere. Noen liker mora og noen liker dattera, smaken som baken etc. Folk må få spille slik de vil, at noen ønsker å stille seg som dommer ovenfor de som modder spillet er rett og slett latterlig

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Jeg synes ALDRI at gameplayet må skippe unna for realismen. Doom 3 er ment, fra Dooms gamle dager, å være overnaturligt og ikke så veldig realistisk.

 

Men jeg er også av den oppfattningen at MODs er veldgi bra å ha, på denne måten kan de som har laget spillet få frem slik DE mener det skal spilles, mens MOD lagerne får frem slik DE mener det skal være. En perfekt balanse etter min mening.

Lenke til kommentar
Doom 3 er ikke en standard fps. Doom 3 er et horrospill. Hvis du faktisk vil se fienden din, spill et annet spill. Hvis du ønsker realisme framfor gameplay, spill et annet spill. Dersom du derrimot ønsker en relativt skremmende horroropplevelse på PC'en din, spill Doom 3.

 

De av dere som ønsker å lyse kontinuerlig med lommelykt, selv når dere skyter har nok gjort et feilkjøp når dere handla inn Doom 3. Slik er ikke Doom 3 ment å være, da dette dytter spillet langt i retning av "normale" fps'er, og målt opp mot slike spill har Doom 3 mange mangler.

 

Doom 3 handler om stemning og redsel, ikke presisjon og ferdighet, som i CS, UT osv.

Det er bare tullprat. Gameplay handler om hvordan spillet oppleves av hver enkelt spiller. Selv om du synes det er spennede å bytte fram og tilbake så er det faktisk folk som finner det utrolig irriterende.

 

Mods er et resultat av hvordan folk ønsker å spillet et spill, det er det det handler om. Å stemple folk som feiginger og idioter fordi de ikke synes spillet er bra uten diverse mods blir som å kritisere folk som har ketchup på pizzaen, det var vel ikke i tankene da den ble oppfunnet?

 

Det er vel en grunn til at Doom3 kan moddes såpass enkelt, det er vel fordi ID ønsker at de som spiller skal ha kontoll over sin egen spillopplevelse.

 

Det med lommelykta var spennende til og begynne med, så blei det bare irriterende i lengden. Var det da intensjonen med gameplayet å irritere folk? Hvis noen er så tålmodige at de gidder å spille hele Doom3 uten en flashlight mod så må jeg bare gratulere, personlig så ødela det etterhvert spenniga fordi det rett og slett blei for dumt i lengden

Jeg har aldri stemplet folk som "feiginger og idioter". Det er dine egne ord, og jeg hadde satt pris på om du lot være å tilegge meg meninger som jeg ikke har. Jeg har, derimot, sagt at jeg skjønner at folk som er mørkredde og/eller skvettne ønsker å bruke en slik mod. Å være mørkredd er en ærlig sak, og man trenger ikke være feiging av den grunn, og hvertfall ikke idiot.

 

Det at du synes det er irriterende å måtte bytte mellom lommelykt og våpen hele tiden, sier noe om hvor avhengig du er av lyset i Doom3, og da mener jeg du har misforstått konseptet med spillet. Det skal være bekkmørkt og det skal være vanskelig å se fienden. Lommelykta er det som et hjelpemiddel i de områdene hvor det er så mørkt at du ikke finenr veien, ikke for å lyse fiendene dine i ansiktet mens du fyller dem med bly.

 

At det ødelegger spenningen at banene ikke er opplyst er en tøvete påstand.

Hvorfor er det en tøvete påstand? Hva gjør deg istand til å sette deg inn i andres ståsted og vurdere om spenningen blir ødelagt eller ikke? Ser jo at du ikke ønsker å bli tilegnet meninger, men samtidig så gjør du jo ditt beste med å forklare andre at de ødelegger Doom3 med å bruke flashlight mod.

 

Hvorfor er du så negativ til at andre bruker flashlight mod? Det påvirker jo ikke deg på noen måte. Det hele handler om gameplay, og hvordan folk ønsker at et spill skal være. Hvis du synes det er fint uten lys så er jo spillet midt i blinken for deg, men skal ikke andre få lov til å få den gameplay opplevelsen de ønsker?

 

Det ødelegger faktisk spenningen for noen å ikke ha lys, fordi spillet blir irriterende i legnden. Det er spennende til og begynne med, men så blir det forutsigbart og slitsomt. Det blir akkurat som å se en skrekk film der den samme katta hopper foran kamera om og om igjen.

 

Du (og en del andre) sier hele tida at Doom3 skal være sånn fordi ID har bestemt det og gamplayet blir bedre osv, så jeg bare gjenntar, kvaliteten på gamplayet er opptil hver enkelt spiller å vurdere. Noen liker mora og noen liker dattera, smaken som baken etc. Folk må få spille slik de vil, at noen ønsker å stille seg som dommer ovenfor de som modder spillet er rett og slett latterlig

Det er stor forskjell på å tillegge andre meninger og å argumentere for sitt syn. Dette er et diskusjonsforum, og du kan ikke forvente å bare snakke med folk som er enige med deg om alt. Vi er uenige ang. en Doom 3 mod, og jeg forbeholder meg min absolutte rett til å presentere mine synspunkter og argumenter i denne saken, og hører gjerne på andres synspunkter.

 

Jeg bryr meg ikke om hvorvidt folk ønsker å benytte seg av flashlight-mod'en når de spiller Doom 3. Det faktum at det var jeg som fortalte trådstarteren at en slik mod fantes, og dermed satte ham på idéen om å bruke den i første omgang, burde fortelle deg at jeg på ingen måte har tid og lyst til å legge meg oppi andres spillvaner. Derimot har jeg startet en diskusjon om hvorvidt flashlightmod'en gjør spillopplevelsen bedre eller verre, og det sier seg selv at dette vil variere fra person til person, alt etter hva slags opplevelse de søker. Jeg kan kun argumentere ut fra mitt eget ståsted, som er det samme ståstedet som spilldesignerene hadde da de designa spillet.

 

Det finnes én grunn til at Doom 3 er en skremmende spillopplevelse, og det er rett og slett mangelen på lys. Hadde koridorene og rommene vært fullt opplyst slik at du til enhver tid kunne se fiendene dine, hadde Doom3 vært en relativt normal og kjedelig FPS. Hvis spillopplevelsen din ødelegges av at du til stadighet må trykke på f-knappen for å få lys og at du synes det er "irriterende" med mørke, betyr det at du antagelig tilhører den gruppen som foretrekker spill som CS, UT2K4 og lignende spill. Det finnes ikke noe galt med det, og jeg skal ikke påstå at horroraproachen til FPS-spill på noen måte er bedre enn actionaproachen når det gjelder FPS'er, selv om jeg foretrekker førstnevnte. Falshlightmod'en fjerner en god porsjon av horrorelementet i Doom 3, og gjør at spillet heller i retning av det actionpregede. Mitt argument er at dette ikke er slik spillet var ment å være, da Doom3 er et horrorspill, ikke et actionspill. Søker man action og ikke horror finnes det en skokk med bedre spill på markedet dersom man ser bort fra grafikken.

 

Jeg er forøvrig tilbøyelig til å være enig i at man bør kunne bruke lommelykta når man bruker pistolen, så lenge man er nødt til å legge den fra seg når man skal bruke tyngre skyts som krever to hender (ie. alt annet). Dette hadde både økt realismen, samt gjort pistolen nyttigere utover i spillet.

Lenke til kommentar

Jeg syns at du må bytte mellom lommelykt og våpen er ganske morsomt.

Det er litt av ideen til spillet også.

 

Do you want to se what your killing or just close your eyes and shoot at everything that moves?

Er litt som kill bill 2. Hu får valget mellom en lommelykt og pepperspray i trynet.

Jeg velger lommelykta..Jeg takler ikke å bli sneket opp på. Det spillet der har fått meg til å ta dobbeldosering med valium før nattalall lall.

Jeg fant ut ganske sent i spillet at du kan slå med lommelykta. Treffer du bra så er det absolutt et bra alternativ.. Jeg mener, så slipper du å bytte =)

Lenke til kommentar
Doom 3 er ikke en standard fps. Doom 3 er et horrospill. Hvis du faktisk vil se fienden din, spill et annet spill. Hvis du ønsker realisme framfor gameplay, spill et annet spill. Dersom du derrimot ønsker en relativt skremmende horroropplevelse på PC'en din, spill Doom 3.

 

De av dere som ønsker å lyse kontinuerlig med lommelykt, selv når dere skyter har nok gjort et feilkjøp når dere handla inn Doom 3. Slik er ikke Doom 3 ment å være, da dette dytter spillet langt i retning av "normale" fps'er, og målt opp mot slike spill har Doom 3 mange mangler.

 

Doom 3 handler om stemning og redsel, ikke presisjon og ferdighet, som i CS, UT osv.

Det er bare tullprat. Gameplay handler om hvordan spillet oppleves av hver enkelt spiller. Selv om du synes det er spennede å bytte fram og tilbake så er det faktisk folk som finner det utrolig irriterende.

 

Mods er et resultat av hvordan folk ønsker å spillet et spill, det er det det handler om. Å stemple folk som feiginger og idioter fordi de ikke synes spillet er bra uten diverse mods blir som å kritisere folk som har ketchup på pizzaen, det var vel ikke i tankene da den ble oppfunnet?

 

Det er vel en grunn til at Doom3 kan moddes såpass enkelt, det er vel fordi ID ønsker at de som spiller skal ha kontoll over sin egen spillopplevelse.

 

Det med lommelykta var spennende til og begynne med, så blei det bare irriterende i lengden. Var det da intensjonen med gameplayet å irritere folk? Hvis noen er så tålmodige at de gidder å spille hele Doom3 uten en flashlight mod så må jeg bare gratulere, personlig så ødela det etterhvert spenniga fordi det rett og slett blei for dumt i lengden

Jeg har aldri stemplet folk som "feiginger og idioter". Det er dine egne ord, og jeg hadde satt pris på om du lot være å tilegge meg meninger som jeg ikke har. Jeg har, derimot, sagt at jeg skjønner at folk som er mørkredde og/eller skvettne ønsker å bruke en slik mod. Å være mørkredd er en ærlig sak, og man trenger ikke være feiging av den grunn, og hvertfall ikke idiot.

 

Det at du synes det er irriterende å måtte bytte mellom lommelykt og våpen hele tiden, sier noe om hvor avhengig du er av lyset i Doom3, og da mener jeg du har misforstått konseptet med spillet. Det skal være bekkmørkt og det skal være vanskelig å se fienden. Lommelykta er det som et hjelpemiddel i de områdene hvor det er så mørkt at du ikke finenr veien, ikke for å lyse fiendene dine i ansiktet mens du fyller dem med bly.

 

At det ødelegger spenningen at banene ikke er opplyst er en tøvete påstand.

Hvorfor er det en tøvete påstand? Hva gjør deg istand til å sette deg inn i andres ståsted og vurdere om spenningen blir ødelagt eller ikke? Ser jo at du ikke ønsker å bli tilegnet meninger, men samtidig så gjør du jo ditt beste med å forklare andre at de ødelegger Doom3 med å bruke flashlight mod.

 

Hvorfor er du så negativ til at andre bruker flashlight mod? Det påvirker jo ikke deg på noen måte. Det hele handler om gameplay, og hvordan folk ønsker at et spill skal være. Hvis du synes det er fint uten lys så er jo spillet midt i blinken for deg, men skal ikke andre få lov til å få den gameplay opplevelsen de ønsker?

 

Det ødelegger faktisk spenningen for noen å ikke ha lys, fordi spillet blir irriterende i legnden. Det er spennende til og begynne med, men så blir det forutsigbart og slitsomt. Det blir akkurat som å se en skrekk film der den samme katta hopper foran kamera om og om igjen.

 

Du (og en del andre) sier hele tida at Doom3 skal være sånn fordi ID har bestemt det og gamplayet blir bedre osv, så jeg bare gjenntar, kvaliteten på gamplayet er opptil hver enkelt spiller å vurdere. Noen liker mora og noen liker dattera, smaken som baken etc. Folk må få spille slik de vil, at noen ønsker å stille seg som dommer ovenfor de som modder spillet er rett og slett latterlig

Det er stor forskjell på å tillegge andre meninger og å argumentere for sitt syn. Dette er et diskusjonsforum, og du kan ikke forvente å bare snakke med folk som er enige med deg om alt. Vi er uenige ang. en Doom 3 mod, og jeg forbeholder meg min absolutte rett til å presentere mine synspunkter og argumenter i denne saken, og hører gjerne på andres synspunkter.

 

Jeg bryr meg ikke om hvorvidt folk ønsker å benytte seg av flashlight-mod'en når de spiller Doom 3. Det faktum at det var jeg som fortalte trådstarteren at en slik mod fantes, og dermed satte ham på idéen om å bruke den i første omgang, burde fortelle deg at jeg på ingen måte har tid og lyst til å legge meg oppi andres spillvaner. Derimot har jeg startet en diskusjon om hvorvidt flashlightmod'en gjør spillopplevelsen bedre eller verre, og det sier seg selv at dette vil variere fra person til person, alt etter hva slags opplevelse de søker. Jeg kan kun argumentere ut fra mitt eget ståsted, som er det samme ståstedet som spilldesignerene hadde da de designa spillet.

 

Det finnes én grunn til at Doom 3 er en skremmende spillopplevelse, og det er rett og slett mangelen på lys. Hadde koridorene og rommene vært fullt opplyst slik at du til enhver tid kunne se fiendene dine, hadde Doom3 vært en relativt normal og kjedelig FPS. Hvis spillopplevelsen din ødelegges av at du til stadighet må trykke på f-knappen for å få lys og at du synes det er "irriterende" med mørke, betyr det at du antagelig tilhører den gruppen som foretrekker spill som CS, UT2K4 og lignende spill. Det finnes ikke noe galt med det, og jeg skal ikke påstå at horroraproachen til FPS-spill på noen måte er bedre enn actionaproachen når det gjelder FPS'er, selv om jeg foretrekker førstnevnte. Falshlightmod'en fjerner en god porsjon av horrorelementet i Doom 3, og gjør at spillet heller i retning av det actionpregede. Mitt argument er at dette ikke er slik spillet var ment å være, da Doom3 er et horrorspill, ikke et actionspill. Søker man action og ikke horror finnes det en skokk med bedre spill på markedet dersom man ser bort fra grafikken.

 

Jeg er forøvrig tilbøyelig til å være enig i at man bør kunne bruke lommelykta når man bruker pistolen, så lenge man er nødt til å legge den fra seg når man skal bruke tyngre skyts som krever to hender (ie. alt annet). Dette hadde både økt realismen, samt gjort pistolen nyttigere utover i spillet.

Doom3 kunne i aller høyeste grad vært like skummelt både med masse lys, lommelykter galore og nattbriller e.l. Faktum er at mørket er brukt som gjennomgående virkemiddel i hele spillet. Du sier det selv, med lys så ville ikke Doom3 vært skummelt, det hadde vært en vanlig fps. Det er jo her hele kjernen til problemet ligger, at ID ikke har evnet å komme opp med noen andre virkemiddel for å gjøre spillet skummelt.

 

Som sagt så er mørket et fint virkemiddel til og begynne med, men etterhvert så blir det bare klisje på klisje. Det blir som en komiker som forteller den samme vitsen om og om igjen, til slutt så er det ikke morsomt lengre, og etter det så blir det bare slitsomt.

Lenke til kommentar
Doom3 kunne i aller høyeste grad vært like skummelt både med masse lys, lommelykter galore og nattbriller e.l. Faktum er at mørket er brukt som gjennomgående virkemiddel i hele spillet. Du sier det selv, med lys så ville ikke Doom3 vært skummelt, det hadde vært en vanlig fps. Det er jo her hele kjernen til problemet ligger, at ID ikke har evnet å komme opp med noen andre virkemiddel for å gjøre spillet skummelt.

 

Som sagt så er mørket et fint virkemiddel til og begynne med, men etterhvert så blir det bare klisje på klisje. Det blir som en komiker som forteller den samme vitsen om og om igjen, til slutt så er det ikke morsomt lengre, og etter det så blir det bare slitsomt.

Mørket er ikke det eneste virkemiddelet for å skape en skummel opplevelse, men snarere en slags innpakning som gjør de andre virkemidlene skumle. Monstre spawner bak deg, klorer seg gjennom vegger og angriper bakfra, du oppdager rom hvor døde mennesker ligger strødd, og du hører fjerne skrik og snerrelyder. Alt dette er virkemidler for å skape uhygge, men for at det skal bli skummelt må det altså pakkes inn i en mørk atmosfære, slik at man konstant skal ha en paranoid følelse av å ikke ane hvor noe befinner seg, hverken fiendene eller målet. Denne paranoide, skumle følelsen, som er så og si det eneste som skiller Doom 3 fra alle andre FPS'er, forsvinner i stor grad dersom man har konstant lys. Mørket er ikke en "klisje", som du velger å sammenligne det med, men snarere et nødvendig, stemningsskapende gjennomgangstema i Doom 3. Hvis du går "lei" av mørket etter en periode, og føler deg nødt til å bruke lommelykt, ikke bare når du beveger deg, men også når du skyter, mener jeg du har misforstått Doom 3, og sammenligner det med normale FPS'er. Selv hadde jeg faktisk forventet meg at spillet var enda mørkere, og hadde ikke hatt noe imot om det var det.

 

Jeg tolker den siste posten din dithen at du er enig i at Doom3 minner langt mer om en vanlig FPS med denne mod'en, og hvis det er tilfellet er vi i realiteten ganske enige. Det eneste vi i så fall ikke kan enes om er hvorvidt det er en positiv ting i Doom 3, og ettersom det er en subjektiv sak, er det lite poeng i å fortsette å diskutere akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...