Gå til innhold

Lage 12v psu..


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av peltier.... men vill helst ikke kjøpe ny strømforsyning.. men har lyst til å lage en..!

 

Jeg har sett på noen tegninger på netet.. men flesteparten er beregnet på 115v.. så jeg lurer rett og slett på om mine endringer vil fungere på denne strømforsninga, og hvor mange vatt jeg kan trekke fra den(den utgaven jeg tok har sett litt på og endra litt på er beregnet poå 115v, og skal klare å levere 25Amp ut.... riktignokk ustabilisert, men det treger jeg da ikke heller egentlig....).

 

 

Så ja, vil dette fungere sett sammen med komponentene jeg har plukket ut?:

 

 

12v_psu.JPG

 

 

F1:    Sikring 10A 250V

S1: Bryter 15A 230V

T1: Transformator 12v 25A

DB1-DB2: Likeretterbro 35/40A

C1-C5: Elektrolyttkondensatorer 8500uF 16v

 

Vil dette oppsettet funke?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn deg en transformator på 230/12V og bruk en likeretter.

Kraftig nok likeretter finner du på kasserte sveiseapparat.

En trafo på 300-400W skulle være nok.

Dette vil selvsagt ikke gi rippelfri likespenning men det er jo et peltierelement som skal drives så det er ikke så nøye.

 

Ser på tegningen at det er dobbel likeretterbro men som sagt en likeretter fra et sveiseapparat er mere en god nok.

 

Kondensatorene er kun for å gi en tilnærmet pulsfri likespenning som i dette tilfellet ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Noen som kan finne en transformator til meg på elfa... bare gi meg varenummeret....? Og kanskje en likkeretter i tillegg... samma for meg om det er en svær en eller to litt mindre i parallell, så lenge det er den biligste måten er det ok..

 

 

Jeg tror jeg kommer til å legge på noen kondensatorer uansett, i tillfele jeg skulle koble flere ting på¨denne psu'n..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...