Gå til innhold

Pen eller ikke pen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg så et programm på tv med John cleese, om akkuratt dette temaet. Og der sa de at jo mer symetrisk et menneske er, jo penere er det.

Dette stemmer nok fordi vi mennesker eller snarere øyet vårt "søker" etter orden. Symmetri er vel en slags orden?

 

Altså vil de fleste av oss like mennesker som er symetriske, men teori og praksis henger ikke alltid like godt sammen....

Lenke til kommentar
Bare lurer på en liten sak... Noen som vet hvorfor noen syntes en jente er pen, mens en annen syns ikke? Dette temaet var meg og en kamerat oppi, (:p) jeg syntes X er pen, mens kammeraten min syntes hun faktisk ser rar ut og ikke er noe særlig pen.

 

Så da lurte jeg på om det finnes en vitenskapelig forklaring eller noe sånnt om dette...?

har lest et sted at man helst liker de som ca. er like pene som deg selv, husker ikke helt hvor jeg leste det.

Lenke til kommentar
Bare lurer på en liten sak... Noen som vet hvorfor noen syntes en jente er pen, mens en annen syns ikke? Dette temaet var meg og en kamerat oppi, (:p) jeg syntes X er pen, mens kammeraten min syntes hun faktisk ser rar ut og ikke er noe særlig pen.

 

Så da lurte jeg på om det finnes en vitenskapelig forklaring eller noe sånnt om dette...?

Tilbake til start...

 

Det nærmeste en kommer vitenskap om dette temaet er nok antropologi (kanskje også psykologi), selv om det er kart at begge felter har hatt betydelige anti-vitenskapelige innslag.

 

Litt enkelt: psykologien reduserer tenkende mennesker til halvbevisste vesener i sine drifters totale vold der overlevelsesinstiktet (vanligvis) såvidt overgår instinktet til å formere seg (unntaket er Norge der misunnelsen kommer et sted i mellom overlevelse og kjønnsdriften i intensitet). Lett til en knivsodd darwinisme, og en ser at vår underbevissthet vurderer vår(e) partnere i avl og melder fra til vår bevissthet i form av mer eller mindre uklare følelser. Begrepet pen er her en følelse som sier deg at vedkommende er noe å satse på.

 

Nøyaktig hvorfor forelskelse har en tendens til å redusere oppegående mennesker til siklende, uklare vrak er for meg et mysterium, men heller ikke antropologer eller psykologer kan hjelpe her; sistnevnte arbeider da heller kanskje med å hente deg sammen med de snille mennene i hvitt.

 

Dersom en da har kjennskap om noe som ikke er umiddelbart synlig (f.eks. at det går sinnsykdom eller annen arvelige sykdommer i vedkommendes familie), mener en raskt at denne ikke er fullt så pen. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er noe galt med denne X du nevner, men det er mulig din kamerat har et inntrykk av det; det er alt som skal til.

 

Dette var en utmerket anledning til litt harsellas (håper dere luktet litt av lunten), men endel populærvitenskapelige bøker av Desmon Morris kan anbefales. Som vanlig bør jeg legge til at langt ifra alle er enige med ham.

Lenke til kommentar

Dette er både objektivt og subjektivt. Objektive elementer er slik som hvor sunn man ser ut, symetri, balanse mellom de forskjellige trekkene osv.

 

Subjektive elemtner er basert på ens egne preferanser, hvilke assosiasjoner man har og kulturell påvirkning.

 

For eksempel, man liker lyst hår og har lettere for å synes en blonde jenter er pene. En person ligner på en man er glad i og skaper positive assosiasjoner. Eller man er vant til det som er inn i øyeblikket, og synes det er kult. Bare se hvor dimling folk ser ut på filmer fra sytti og åttitallet. Men på den tiden så var det normalen.

Lenke til kommentar
Alle har forskjellig smak, sånn er det bare.

nei, dessverre er det ikke sånn.

 

Utrolig mange har veldig lik smak, derfor er da også skjønnhetsidealene temmelig stereotype. Arv og miljø ja, som flere har påpekt er vi alle ofre for media- og miljøpåvirkning. Og arveegenskapene som trer i kraft når vi velger oss partnere er vel slik programmert at vi ikke skal kjøre menneskeslekten rett i grøfta... hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...