Gå til innhold

Logge når bruker forlater browser


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vil logge når en bruker logger inn, besøker ulike sider osv (til mysql db).

Jeg vil også logge når en bruker forlater siden. Dette går greit når logg ut knappen brukes, men dessverre blir ikke den alltid brukt.

 

Er det mulig å skrive til db når en bruker lukker browseren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. først tenkte jeg at det måtte gjøres med jscript ja, siden det er en litt mer clientside operasjon.. men, jeg kom på en ting i

 

 

setcookie()

 

bool setcookie ( string name [, string value [, int expire [, string path [, string domain [, int secure]]]]])

 

også gis det et eksempel på bruk av expire,

 

time()+60*60*24*30 will set the cookie to expire in 30 days. If not set, the cookie will expire at the end of the session (when the browser closes).

 

du må ha et script som kjører i bakgrunnen. så lagrer du cookie id'en i mysql db når en bruker logger inn, så monitorer du cookiene i systemet. og når systemet finner ut at en cookie som var satt, nå er død, så skriver du utloggingstid til db..

 

dette ble litt rart. :)

Lenke til kommentar

Det er egentlig ingen god metod og gjøre dette på.

Som allerede nevt her kan vindus lukking registreres med javascript og du kan vell da poppe opp et lite vindu med et php skript som registrerer det.

Det er bare to store problemer med det, for det første er det vell sånn rundt om 10% som har javascript avslått.

 

Og hvor ofte lukker man vinduet etter man er ferdig med en side.

 

Det nærmeste du kan komme er og gjette deg fram ved bruk av cookies eller sessions.

Bruk en timeout variabel som settes f.eks 5min fram i tid, denne kan hele tiden da regnes som ca tiden brukeren forsvant fra siden +/- 5 min.

Det vil jo egentlig bare bli tidspunktet brukeren f.eks sist klikket en link eller kjørte et skript, men det kan brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...