Gå til innhold

Omtale av Doom 3 (PC)


Anbefalte innlegg

Liker man ikke gameplayet, så kan man ikke gi det en god karakter kun fordi det er meningen at spillet skal ha ett sånt gameplay.

 

Spillet ble sikkert slik gutta bak spillet ville ha det, men det betyr ikke at det er bra. Kanskje Doom 3's gameplay rett og slett har gått ut på dato?

Tja, det er noe med sjanger her og spillet må vurderes ut i fra sine egne kriterier -- slik alt annet må. Anmelder man en komedie, så kan man ikke kritisere den for å ikke være en tragedie. Doom-gameplayet kan godt sees på som en egen sjanger, og da blir spørsmålet: Er Doom3 er bra i forhold til den sjangeren. Det skal man kunne svare på selv man synes spillet er kjedlig osv. Anmelderens oppgave er ikke å fortelle hva han personlig synes, men hvordan han faglig vurderer det.

Ja, en komedie kan ikke bli anmeldt som om det var en tragedie. Men hva om komedien skuffet? Hva om komedien ikke nådde høyt nok opp i feks underholdningsverdi? Hva om den filmen var mindre morsommere enn andre komedier?

 

Det virker som om anmelder han omtalt Doom 3 som det skumle skytespillet det skulle være. Det virker som om han ble skremt og synes grafikken var god. Men som mange andre her inne syns, blir det litt ensformig i lengden.

 

Og dessuten er 8/10 en god nok karakter. Faktisk en veldig bra karakter. Så jeg ser egentlig ikke helt hvorfor alle klager her inne..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, grafikken er pen, på avstand vel og merke. Kommer man nærme noe så ser man raskt at håndtaket/røret/objektene kun er teksturer på en helt flat vegg. Det første som slo meg når jeg kom nærme feks en dør var; DUKE NUKEM.

Så lenge alt er på avstand gjør bumpmappingen en god jobb, men ellers ble jeg ganske skuffet over spillet. D3 er Q2 med bumpmapping.

 

Test selv når dere får spillet.. gå nærme ting. Dette må gjøres ganske ofte da det er mange trange steder i spillet.

 

Spilte i 20-30 min tror jeg. Da var jeg drittlei hele spillet, og tastet inn visse koder bare for å dundre igjennom spillet rå raskt som mulig.

 

FarCry er mye bedre synes jeg. Grafikken i utendørssenene ser helt fantastiske ut.

 

Mulig noe av skuffelsen kommer av at D3 er hypet opp i skyene + litt til.

Lenke til kommentar

Jeg har rundet spillet og synes det er det beste jeg har spillt til nå.

Designen på nivåene, spesielt Hell, er helt utrolig.

Og lyden er en klar 10.

Det eneste som kunne vært bedre er at ting spawner rett ut i luften, og da prater jeg ikke om Impene, spesielt bak deg.

Hvis man går litt baklengs i spillet så ser man dette og det kunne vært bedre.

Men for meg er dette alikvel en 10'er. Uten tvil. :thumbup:

Lenke til kommentar

vell, synes denne beskrev spillet bedre enn denne omtalen..

http://www.machall.com/?strip_id=290

(litt nede på siden)

hva er nå opplegget med at alt skal være så mørkt?

alle skryter av den bra grafikken, hva om vi kunne sett den da?

det meste av skjermen er jo svart hele tiden...

må sette brightness til maks i spillet og til over 70% på skjermen for å kunne se noe jo, til vanlig står skjermen på 30% og spill på anbefalt...

Lenke til kommentar
vell, synes denne beskrev spillet bedre enn denne omtalen..

http://www.machall.com/?strip_id=290

(litt nede på siden)

hva er nå opplegget med at alt skal være så mørkt?

alle skryter av den bra grafikken, hva om vi kunne sett den da?

det meste av skjermen er jo svart hele tiden...

må sette brightness til maks i spillet og til over 70% på skjermen for å kunne se noe jo, til vanlig står skjermen på 30% og spill på anbefalt...

La spillet være mørkt! Hvis utviklerne ville at vi skulle spille det kun for grafikkens del, så hadde de ikke lagd Doom 3. Mørket og frykten er spillets essens. :hrm:

Lenke til kommentar
La spillet være mørkt! Hvis utviklerne ville at vi skulle spille det kun for grafikkens del, så hadde de ikke lagd Doom 3. Mørket og frykten er spillets essens. :hrm:

Mørke og frykt kunne vært essensen hadde det vært skummelt i det hele tatt.

I Avp så har du denne tingen som viser hvor det er bevegelse med deg og den er ekkel hver gang den biper til, en enkel ting som noe ala dette kunne ha løftet doom 3 opp til et anet plan.

Lenke til kommentar
Spilte i 20-30 min tror jeg. Da var jeg drittlei hele spillet, og tastet inn visse koder bare for å dundre igjennom spillet rå raskt som mulig.

 

FarCry er mye bedre synes jeg. Grafikken i utendørssenene ser helt fantastiske ut.

Så så, alle skjønner at du ble mørkeredd. Det er klart det er koseligere på stranden, i solen i Far Cry.

:p

Lenke til kommentar

Tahiro, kanskje du skal prøve å spille spillet på en vanskeligrad "litt" høyere enn "Marine", ta å test det på Nightmare du om det er for lett for deg, du skjønner, at det er slik med skytespill og vanskelighetsgrader at om det er for lett, så skrur du den opp, ikke sette deg på baken for å grine.

Synes personlig at dette er et greit spill, som har blitt hypet opp kanskje litt for mye, og som det er lett å ikke like om man gjør som Tahiro, spiller på en alt for lett vanskelighetsgrad, for selve esensen i slike spill er at det skal være vanskelig, og da blir det automatisk ekstra skummelt.

Lenke til kommentar
Selve spillet blir fort litt for ensformig og lite interessant, men historien er spennende og godt skrevet. Dette fører til at du hele tiden har lyst til å spille bare litt til, selv om du kanskje begynner å få en viss leihetsfølelse over deg.

 

Dette er jo helt på tryne. I max payne så har du en bra story som utvikler seg hele tiden, i doom er det kun "kom deg til det og det rommet" om og om igjen. Syns det er dårlig å kalle det en bra skrevet utviklende story.

Lenke til kommentar

Det er mye de kunne gjort uten å ha ødelagt selve Doom ånden i spillet. Våpnene kunne vært mer enn standard maskingevær, granater, raketter, plasma. Når en først har så imponerende fiendemodeller hadde det vært stilig med noen fantasifulle, sadistiske våpen som f.eks Turok serien hadde eller til en mindre grad Painkiller som kunne skamfere dem på måter motorsaga bare kan drømme om.

 

Så omfattende som interiøret er kunne det vært interessant å bruke/ødelegge det for å skade fienden. Nå tenker jeg ikke på muligheten til å fritt sprenge hull i vegger, men for eksempel skyte bort skrot/maskineri/rør for å få mer enn bare tønner til å eksplodere eller flytte på seg og knuse et monster.

 

Nå har ikke jeg noen grensesprengende ideer, men det hadde ikke Doom 3 teamet heller og da blei det bare med eye candy.

Lenke til kommentar

Jaja. Doom 3 er koslig det. Skummelt, god grafikk og massevis av action, altså ett bra spill. Men det finnes mange bra spill. Jeg trodde Doom 3 kom til å bli en ordentlig godbit, noe som skilte seg ut, noe som var ekstremt bra innen sjangeren. Desverre ble det ikke det, det ble "bare" ett godt spill.

Lenke til kommentar

hva er det egentlig folk har forventet seg av doom III? det er et basic fps horrorspill, det har aldri blitt lovet noe mer av id. doom er doom.

 

 

More than any other game in recent memory, DOOM 3 far exceeds the sum of its parts. No matter what aspects of the game I've picked on throughout this article, at the end of the day, I absolutely enjoyed my trip to Mars from beginning to end. There simply haven't been many shooters in the past few years that have molded story, pacing, atmosphere, gameplay and technology as well as DOOM 3.

 

-- after an epic 20 hours or so, I've more than got my money's worth.

 

And isn't that the point?

 

godt sagt

 

http://pc.gamespy.com/pc/doom-3/536717p6.html

Lenke til kommentar

erhm... Blir ikke dette spillet sluppet i morra (fredag)....

Synes det er litt rart at så mange har spilt det allerede... Eller er det betaversjoner dere har spilt?

 

Er det det så kan dere jo ikke anmelde spillet slik det skal være.

 

Mulig jeg er naiv, men jeg trodde at ID hadde klart og holde Doom3 utenfor piratene...

Lenke til kommentar
erhm... Blir ikke dette spillet sluppet i morra (fredag)....

Synes det er litt rart at så mange har spilt det allerede... Eller er det betaversjoner dere har spilt?

spelet kommer ikkje ut i noreg får på fredag.

 

det er tydlegvis mange som har bestilt det frå usa :roll:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...