Gå til innhold

Omtale av Doom 3 (PC)


Anbefalte innlegg

Doom 3 er hypet etter min mening, det virker som ingen tør å si at

man blir litt skuffet. Spillet er jo alt for mørkt, trangt, tregt og kjedelig.

Grafikkmotoren imponerer på noen områder, men jeg synes bumpmaps

er at alt for dårlig kvalitet. Med specular på så blir det veldig hard

kontrast i grafikken.

Spillbarheten er ikke på topp heller, det føles ut som det er en forsinkelse

når man beveger musen f.eks.

 

Tror Doom 3 blir brukt mest til benchmark framover.

 

Til opplysning kan jeg nevne at jeg kjører spillet i 1024x768, medium,

med specular av, og ligger på rundt 40-50 fps mens jeg spiller.

 

Farcry er et bedre spill, det samme blir HL2, garantert!

 

lqpl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, ja det var et bra spill. Har vært på Toms Hardware og her og må jo si at screenshot'ene kunne vært laget ved å åpne paint shop pro og fylle hele skjermen med svart og så lagre de. Er det virkelig så lite lys i spillet? Jeg sitter på en kalibrert skjerm (for fotoredigering) og alle skjermbildene er kålsvarte. Jaja, hvis man vil ha slik spenning kan man jo skru av lyset i leiligheten og se om man finner toalettet i mørket. Syntes Doom3 er kraftig hypet og oppbrukt storymessig og gore-messig. Farcry var et friskt pust i rekken og er en mye mer revolusjon i forhold til Doom3. I hvertfall det inntrykket jeg sitter etter å ha lest reviews og sett på svarte screenshots. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Noe mer ensformig spill skal du lete lenge etter. Kjedelig, kjedelig, kjedelig. Etter et par timer vet du akkurat hva som kommer til å skje.

 

Må også legge til at jeg synes at Far Cry pwner D3 langt ned i støvlene.

 

Skuffet :thumbdown:

Endret av rlz
Lenke til kommentar
Hm, ja det var et bra spill. Har vært på Toms Hardware og her og må jo si at screenshot'ene kunne vært laget ved å åpne paint shop pro og fylle hele skjermen med svart og så lagre de. Er det virkelig så lite lys i spillet?

Det er egne tråder her med screenshots som du kan se.

 

Sjekk også her.

Lenke til kommentar
Den dagen Half-Life 2 lanseres, kommer imidlertid jeg personlig til å sammenligne det med Far Cry, og ikke Doom 3.

latterlig da.. har du i det hele tatt spilt Half-Life 2? FarCry sine innendørs områder kan du få like bra som Doom 3 sine.

Det er vel heller du som er latterlig her, da Half Life 2 ikke engang er ute, og hva i alle verden har inndørs områdene til FarCry & Doom 3 med HL2 og gjøre?

Lenke til kommentar

Syntes "Spillbarhet" karakteren burde være 9/10, det er Doom, og Doom gameplay er slik, det er laget slik det skal være, det er grunn stenen for Doom universet, man kan ikke si at doom 3 har dårlig gameplay fordi man ikke liker det, det er laget slikt det skal være:)

 

Mener jeg da, hehe

 

 

Ellers utrolig bra anmeldelse,ville nok gitt 9/10 total selv, men men :)

Lenke til kommentar

Hmm. Får en følelse av at folk har spilt med diverse cheats ;-)

 

Jeg synes spillet er ganske vanskelig og krevende. Det tar lang tid. Frykten ligger langt oppe i halsen og rett som det er skvetter jeg så stolen ruller bakover og jeg må hente meg inn igjen med lange gisp. Aldri har noe spill skremt meg på denne måten. Stemningen er konstant skummel.

 

Grafikken er uten sidestykke. Spesielt lyset. Det skal bli spennende å se hva andre får ut av denne motoren. Små snedige ting som at skuddtreff er pikselbasert, trekker opp. Raketter går faktisk i mellom bena på impene.

 

Ser folk har spilt seg igjennom på under 20 timer. Det er imponerende. Jeg har brukt mye lenger tid, og er ikke ferdig ennå. Det er mer enn langt nok, for min del.

 

Spillet er veldig psykisk, så hører man på musikk i bakgrunnen, eller bruker cheats så ødelegger man opplevelsen.

Lenke til kommentar

Overraskende nok, så "hypet" som jeg var for spillet skuffet det ikke i det hele tatt.

id software kom med akkurat den riktige mengden atmosfære, grafikk, monster, ammonisjon og historie som en kunne forvente av dem.

 

Grafikk motoren er som skapt for historien i spillet. Opplevelsen hadde ikke helt vært den samme uten nyvinningene som kom med den som gjorde den simulerte verden noen stormskritt mer troverdig!

 

Jeg er litt betenkt når kritikken mot spillet blir rettet mot ensformigheten. Hvor mange måter kan man egentlig drepe et monster/menneske/dyr? "Keep it simple stupid" kommer til tankene, og som J. Carmack har vært en forkjemper for og har klart det her.

Eneste måten et FPS spill kan unngå den "feilen" å bli ensformig er å bli kortere...

men det kan bli en enda større blemme. :thumbdown:

 

Jeg gir spillet en klar 9'er, og setter meg tilbake i godstolen foran PC'en. Slår av lyset (Viktig!) og mob'en. Låser døren og setter opp volumet på 5.1 anlegget, og gyver løs på ville krefter! :cool:

 

mvh FuryZ

Lenke til kommentar
Den dagen Half-Life 2 lanseres, kommer imidlertid jeg personlig til å sammenligne det med Far Cry, og ikke Doom 3.

latterlig da.. har du i det hele tatt spilt Half-Life 2? FarCry sine innendørs områder kan du få like bra som Doom 3 sine.

Det jeg mener med den setningen er at den dagen Half-Life 2 kommer ut og vi skal gjøre oss opp en mening om det er det beste PC-baserte førstepersons skytespillet så langt i år, er det (for meg personlig) Far Cry det må slå, og ikke Doom 3. Med det mener jeg å si at jeg synes Far Cry er et bedre spill enn Doom 3. Jeg synes også Painkiller (som jeg omtalte for Gamer.no) har et mer underholdende gameplay enn Doom 3. Dette er min subjektive mening. Jeg mener likevel at Doom 3 er et flott spill.

 

Jeg må bare klargjøre (for sikkerhets skyld, slik at ingen henvender seg til meg ang. andre ting i omtalen) at jeg kun skrev det ene avsnittet under overskriften "Joachim Froholts mening:". :)

Lenke til kommentar

God skrevet artikkel.

 

 

Jeg vil bare informer om at nå har jeg testa det på lappen min(stasjonere etterhvert), intel pentium m 1,4 GHz,512 ram,9600pro med 64 mb ram, 5400 rpm hdd.

 

Spillet flyter fint, grafikken er ok, selv om jeg blir annbefalt de lågeste setting,så virker det bra på de litt over også. (har ikke tatt noen Fps målinger, men jeg er ikke blant det mest kravstore for å si det slik)

Det jeg vil fram til, er at ingen verken her eller andre steder, har sagt noe om hvor mye ram spillet faktisk bruker. Hos meg er det nemlig 653 i bruk, og da min lappe har 512 innstalert fører dette til et formidabelt hakk i ny og ne. Altså mskinen må bufre til hdd isteden for til ram.

 

Dette kunne godt vert nevnt, både her og andre steder :thumbdown: .

 

Min mening om spillet kommer senere:)

Lenke til kommentar
Syntes "Spillbarhet" karakteren burde være 9/10, det er Doom, og Doom gameplay er slik, det er laget slik det skal være, det er grunn stenen for Doom universet, man kan ikke si at doom 3 har dårlig gameplay fordi man ikke liker det, det er laget slikt det skal være:)

 

Mener jeg da, hehe

 

 

Ellers utrolig bra anmeldelse,ville nok gitt 9/10 total selv, men men :)

*Signerer denne* :)

 

Doom SKAL være "ensformig", mener nå jeg. Ellers hadde det ikke vært Doom lenger. Jeg tror poenget med å lage Doom 3 ikke var å lage verdens beste shot'em up-spill, men å lage en oppfølger til de forrige doom-spillene i en bedre grafisk utgave. Da må man ta vare på essensen og særpregene, nemlig dysterheten, mørke og trange korridorer og den ensformige skytingen m.m.

 

Dette syns jeg Id Software har klart. Er enig i at FarCry er et bedre spill totalt sett - variasjon osv., men likevel liker jeg Doom 3 bedre. Det er jo Doom, jo :)

Lenke til kommentar
Den dagen Half-Life 2 lanseres, kommer imidlertid jeg personlig til å sammenligne det med Far Cry, og ikke Doom 3.

latterlig da.. har du i det hele tatt spilt Half-Life 2? FarCry sine innendørs områder kan du få like bra som Doom 3 sine.

Det jeg mener med den setningen er at den dagen Half-Life 2 kommer ut og vi skal gjøre oss opp en mening om det er det beste PC-baserte førstepersons skytespillet så langt i år, er det (for meg personlig) Far Cry det må slå, og ikke Doom 3. Med det mener jeg å si at jeg synes Far Cry er et bedre spill enn Doom 3. Jeg synes også Painkiller (som jeg omtalte for Gamer.no) har et mer underholdende gameplay enn Doom 3. Dette er min subjektive mening. Jeg mener likevel at Doom 3 er et flott spill.

 

Jeg må bare klargjøre (for sikkerhets skyld, slik at ingen henvender seg til meg ang. andre ting i omtalen) at jeg kun skrev det ene avsnittet under overskriften "Joachim Froholts mening:". :)

når jeg skrev det så tenkte jeg at jeg sikkert hadde missforstått noe, siden jeg har gjort det så mange ganger før. jeg er enig i at hl2 burde bli sammenlignet med farcry

Lenke til kommentar
AvP er mye mer skremmende enn Doom 3. Fiendene i Doom 3 har småe rom å bevege seg på samt er helt idiot. Det er jo bare å strafe unna fireballs og bevege seg bakover mens du skyter og plaffer dem ned.

 

Som Moonsoon nevnt så har ikke ID gjort noe som helst forandring fra de opprinnelige Doom spillene. Dette er finne keys, pang plaff æsj hele veien.

 

Sorry mac men jeg krever litt mer intelligente spill. Jeg foretrekker Painkiller framfor dette...på sykehus brettet hvor pasienter krøyp opp ned i takene er skikkelig satan og ekkelt å se på. Men å se på monster det skremmer meg ikke så mye ...zombier er jo dumme som brød uansett.

 

John Carmack gjorde en jævlig dårlig jobb med å gi oss en smak fra Helvete.

Du sier det jo selv her.Fienden er jo ZOMBIES! De skal være dumme som brød,altså itelligensen ikke er særlig å skryte av.

Doom er doom,skyt alt så rører seg,vold og blod,akkurat det jeg hadde ventet meg.

"Intelligent" spill har vel Doom aldri vært.Hvorfor skulle det være det?Skal vi miste all moroa ? :ohmy:

Er også en remake av orginalen.

Dritfett spill,Carmack og CO,gjort en veldig bra jobb her !

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...