Gå til innhold

Sette opp RAID på hardisk uten å formatere?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Et teoretisk spørsmål:

 

Hvis jeg har en hardisk full av data, og kjøper en lik disk for å kjøre RAID.

Må jeg da formatere den gamle disken eller kan man unngå det?

Ikke så viktig med hvordan RAID-type.

 

Jeg synes det høres fornuftig ut at man må formatere, men kanskje det finnes en utvei...

 

PS: Har lest RAID-guiden, men skjønte det ikke helt.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det går glimrende både for software-RAID og hardware-RAID. Men du kan kun bruke Raid1 (mirror). Andre RAID-nivåer kan du kun oppnå ved formatering.

 

Jeg er litt usikker på om JOBD kan opprettes uten formatering, men uansett så er det sikrere, raskere og enklere å sette de opp som to enkelt-disker eller Raid1 enn som JOBD.

Lenke til kommentar

JOBD = "Just a Bunch of Discs"

 

Dette funker på den måten at PC'n ser 2 eller flere disker som 1 disk. Det er ikke noe striping, kun at man har en partisjon som strekker seg over flere disker. Det er veldig få som bruker det, men de som gjør det gjør det fordi det utnytter 100% av disken og at man ser den som 1 eneste partisjon (kjekt i noen tilfeller) og at det har lavere risiko for tap av data enn f.eks RAID0 (striping). Hvis en av diskene i et JOBD kræsjer så mister man kun dataene som ligger på den ene disken. Resten bevares selv om det trengs en liten redningsaksjon for å få lukket de gjenværende partisjonene osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...