Gå til innhold

Harddisken har fått alvorlig hikke


KAS

Anbefalte innlegg

Uten noen form for varsel, tok hdd-galskapen turen til mitt kabinett også.

 

Plutselig, midt under en torrent-nedlasting begynner den å lage klikkelyd etter klikkelyd. Da jeg avbrøt nedlastingen, stoppet det. Begynte så å lure alvorlig på om jeg skulle slå av, men så langt kom jeg ikke. Flyttet i hui og hast over en del filer til en annen disk, og etter en kort stund begynte det igjen. Kanskje verdt å merke seg at det var under flyttingen fra samme partisjon (nr 2 av 2) som nedlastingen ble skrevet til at Hakke Hakkespett slo til igjen. Etter få sekunder var det ikke engang mulig å flytte på musepekeren. Slo da av maskinen, og har ikke startet den opp i ettertid.

 

Men det jeg lurer litt på, hva skjer mekanisk sett når disse lydene opptrer? Er det fare for at lesehodene skraper nedi platene? Jeg har nemlig hørt denne lyden (kun et enkelt, men vel så kraftig "klikk", dog) opptil flere ganger daglig tidligere, men ettersom jeg har lest og forstått er dette like vanlig som "mjauingen" hvert 5.-10. minutt. Regner med at lesehodene prøver å lese samme sektor om og om igjen, og kalibrerer seg hver gang, men vet jo ikke sikkert...man kan jo lure på om diskhodet slo nedi én gang, og utløste dette. Vibrasjoner eller støt har neppe skyld i dette, da det ikke engang ble spilt musikk, ei heller satt jeg foran maskinen mens det begynte.

 

Dette er vel garantisak så det glitrer, antar jeg.

 

Hør lydklipp her

 

Gjelder en Hitachi 180GXP 120GB med 8mb cache

 

Og bare så det er sagt; jeg har backup av det aller meste ;)

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hitachis diagnoseverktøy gav beskjed om "corrupted sectors", "defective drive" samt en feilkode.

 

Programmet gav meg muligheten til å forsøke å "reparere" disse sektorene. Om nå det skulle gå, stiller jeg fortsatt like sterkt til å få ny disk på garanti?

 

Det som skremmer meg mest er at dette skjedde uten noen form for varsel. S.M.A.R.T rapporterer ikke om annet enn "Good" eller "Functional" status. Skulle anta at produsenten har lagt inn en verdi som tilsvarer minimum antall defekte sektorer disken må ha før de godtar en garantirep, men det samsvarer ikke med hva Hitachis eget diagnoseverktøy gir uttrykk for.

 

Glemte å nevne at det er en stor vifte som blåser over disken, men disken har flere disker over seg...målte dog tempen på den til å være 32 grader. Men tempen varierer jo mye når maskinen skrus av og på stort sett hver dag. Dog skal vel disse Hitachiene ha så supre kalibreringsrutiner at den slags ikke skal påvirke stort? Eller gravde den med disse sin egen grav? :p

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Var det ikke Hitachi som overtok IBMs Deskskar aka Deathstar-disker? Er det de beryktede "click of death" du er borti?

 

Hadde samme problemet med en 40 gigs Maxtor-disk, den tok kvelden ganske fort etter at klikkingen begynte.

Tja...disken har ikke brutt sammen enda, og foreløpig ser det bare ut til at det er x antall sektorer som er defekte. Det jeg er nysgjerrig på, er om lesehodene har kommet i fysisk kontakt med platene, men det er vel ikke så enkelt å finne ut, uten å gå drastisk til verks. Selve klikkelyden er ikke ukjent, den har jeg hørt en og to ganger daglig. Skumle saker. Hadde vært kurant å visst teknisk sett hva som skjer når denne lyden (som er ment å være der) oppstår. Og hvorfor mange disker gjør dette. Kan jo heller ikke se bort fra at noe gikk galt i det den vanlige klikkelyden oppstod; kanskje hadde dette vært unngått uten denne funksjonen?

 

Dette er vel tredje disken min som "går åt skogen", makan! Hadde gladelig betalt litt ekstra for diskene, om det er det som skal til for å produsere noenlunde pålitelige disker. Ekstra disker til backup er ikke akkurat gratis, det heller. Og upraktisk å ha liggende omkring. Eksterne disker er jo enda mer ustabile.

 

En harddisk er en presisjonsenhet. Og når man begynner å tenke profitt framfor kvalitet kan utslagene fort bli fatale.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...