Gå til innhold

Integrert Firewire på vei ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FireWire er noe produsentene sjeldent gidder å intergrere (iallefall annet enn 4-pins FW), ser jeg en 6 pins FW på et hovedkort blir jeg positivt overrasket. Problemet er at de aller fleste bruker bare USB utstyr eller USB og FireWire slik at produsentene ikke ser vits i å intergrere det. Dette syns jeg selvsagt er dumt siden FireWire har mer stabil overføringshastighet over lengre tid kontra USB (dette er USB2.0 og FireWire 400 det er snakk om).

Endret av TechBoy
Lenke til kommentar
Ser at bare "topp" korten av s754 har FW int.

Ville tro at det var en like stor selvfølgelighet som USB2.0?

Det finnes MYE mer utstyr som støtter USB2.0 enn FW... Eneste man ikke kan få til med USB2.0 er jo digital video, men ellers finnes alt ekstern utstyr som regel også med USB2.0 ... Men snur man på flisa; finnes det FW-tastatur ?

 

Sånn jeg ser det, er egentlig FW overflødig. USB2.0 er så godt støttet opp og ned i mente... det er til og med bygget inn i chipsettene, mens FW på en måte er litt sært. Det kan kanskje være litt bedre, men ikke voldsomt.

Lenke til kommentar

Eg føretrekk FireWire.

Blandt anna belaster det CPU mindre ved bruk, då det har ein eigen prosessor, som tar seg av store deler av (all?) prosesseringa som trengs, i motsettning til USB (også 2.0).

Det er omtrent som billige og dyre nettverkskort. Billige nettverkskort belaster maskina, noko ein faktisk merker viss ein har to-tre kort med belastning stående i den, mens dyrere kort belaster maskina mindre.

 

Eg bruker også å setje opp FireWire-nettverk på mindre lan, sidan det er svært god overføringshastigheit på det. :) I praksis faktisk betre enn USB2.0, sjølv om USB2.0 "leder" med 80Mbps på papiret.

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
Sånn jeg ser det, er egentlig FW overflødig. USB2.0 er så godt støttet opp og ned i mente... det er til og med bygget inn i chipsettene, mens FW på en måte er litt sært. Det kan kanskje være litt bedre, men ikke voldsomt.

FireWire er absolutt ikke overflødig. Jeg har en ekstern harddisk, og den går selvfølgelig på firewire. FW er mye mer stabilt med tanke på overføringshastighet, og så brukes mindre CPU load.

 

Edit: firewire er basert på SCSI-prinsippet, bare det sier litt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
FireWire er også lisensbelagt, i tillegg til kostnadene til selve kontakten og FW-kontrolleren => det blir dyrt å implementere.

Firewire som i IEEE1394a/b er en åpen standard.

Selve navnet "Firewire" er et trademark man måtte betale Apple en symbolsk sum for før, men det er det såvidt jeg vet slutt på.

Lenke til kommentar
FireWire er noe produsentene sjeldent gidder å intergrere (iallefall annet enn 4-pins FW), ser jeg en 6 pins FW på et hovedkort blir jeg positivt overrasket. Problemet er at de aller fleste bruker bare USB utstyr eller USB og FireWire slik at produsentene ikke ser vits i å intergrere det.

Jeg har Abit AN7 og den har 6-pin FW. Bruker den til å overføre video fra Sony PC105 videokamera.

Jeg trodde at alle nye kort har FW....

Lenke til kommentar

De fleste stasjonæer maskiner med firewire har dal vel 6 pins. Det er på bærbare PC'r at 4 pins er så mye brukt.

 

Synes hovedkortprodusentene burde integrere FireWire 800 på alle kort snart jeg!

 

Stemmer at man før måtte betale Apple en liten sum for å bruke navnet Firewire, noe som resulterte i mange dumme navn fra andre produsenter som iLink (sony) og Firewave (Dell). Denne avgiften er det slutt på nå og hvem som helst kan bruke navnet firewire uten noen som helst avgift. Om man må betale for å integrere et firewirekort på maskinen vet jeg ikke...

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Det å bruke 4-pin FireWire på bærbare maskiner er tåpeligt!

Omtrent som å bruke tilsvarende USB-porter (aner ikkje kva dei heiter, men det er dei små ein ofte finn på eksterne 2.5" disker).

 

Ein fordel til med 6-pin FireWire: Leverer meir strøm til utstyr enn kva USB2 gjer!

Lenke til kommentar
Har sett at Firewire 800 har kommet på de nyeste toppkortene til Asus på S775

Skulle akkurat nevne FW800, som er i svin raskt, teoretisk dobbelt så rask som FW400. FW er fantastisk liker det bedre en USB, grunnet flere ting. FW er nå en åpen standard, og er ikke lengre under noen lisenser. Det ble det slutt på for en god stund siden.

 

Synes at FW er et must, kjøper ikke en datamaskin/ HK uten det, flere og flere benytter FW. Du kan jo lade ting via FW i mye større grad enn du kan via USB.

 

Og så er USB navnet ikke så slengende som firewire. USB er liksom litt for nærmt NSB og andre ikke fult så posetive ting.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på 4 og 6pins firewire?

 

Kan ikke si at jeg bryr meg om HK har FW innebygd, siden det er innebygd i lydkortet mitt, noe jeg trodde var standard på gode lydkort...

Samme her, men skulle heller ønske at det ikke var integrert lydkort på stort sett alle hk. De fleste er av heller elendig kvalitet, og de må jo ha en viss fordyrende effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...