Gå til innhold

Er det garanti på TwinMOS RAM?


Cyberbug

Anbefalte innlegg

Kjøpte i mars 2004 et Abit IC7 Max3 hovedkort og 2x512 TwinMOS brikker.

 

Igår kveld skrudde pcen seg plutselig av og begynte å pipe.

Pipelyden varte i en 3-5 sekunder med et lite opphold for så å pipe igjen osv... og med svart skjerm.

 

Tok ut den ene ram brikken og startet fint bare med den brikken som sitter i slot1.

Byttet ut den brikken som var i slot1 med den som satt i slot3 og pcen begynte å pipe igjen og ville ikke starte så det er helt tydelig at den ene brikken ikke virker lenger.

 

Pcen sto i "idle" modus, dvs den sto bare på i windows uten noen spesielle programmer kjørende og jeg lå på sofaen og så på en film da det skjedde.

Har aldri klokket noe i maskinen heller, ikke cpu, ikke skjermkort og ikke ram (TwinMOS skal uansett ikke egne seg særlig bra til klokking)

 

Synspunkter? Har de noen garanti?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste ting du kjøper som forbruker har 1 års garanti.

Det som er viktigere er at du uansett har 2 års reklamasjonsrett.

 

Garanti er bare et "salgsargument" som ikke er verdt noe så lenge den er kortere enn 2 år.

 

Send inn reklamasjon til der du kjøpte brikkene - gjerne reklamer på begge.

Lenke til kommentar
Garanti er bare et "salgsargument" som ikke er verdt noe så lenge den er kortere enn 2 år.

"Garanti" er mer enn bare et tomt salgstriks. For å ha lov til å kalle noe for en "garanti" så MÅ det overgå betingelsene i kjøpsloven på minst ett punkt. Hvis det ikke gjør det så kan de ikke kalle det for garanti. Noen bryter loven på dette punktet og kalle nesten hva som helst for garanti, så ring gjerne salgsstedet og spør hva i garantien som overgår kjøpsloven på hvilket punkt.

 

De to mest normale garanti-typene er:

* De som gjelder lengre enn reklamasjon og har dårligere betingelser

* De som gjelder kortere enn reklamasjon og har bedre betingelser

 

For å gjøre det enkelt for deg selv ville jeg brukt kjøpslovens reklamasjon i stedet for garantien.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs (2 brukker) på www.komplett.no . under spesifikasjon på brikkene står det (Fabrikantgaranti - Livstidsgaranti) så hvis det viser seg å være noe galt med selve brikka MI så får jeg levert den tilbake. kan du ikke prøve å ta kontakt med twinmos og spørre om veiledning ang. garanti. http://www.twinmos.com/ Men rart den bare skulle begynne å pipe og slutte å funke :no:

Lenke til kommentar
Men rart den bare skulle begynne å pipe og slutte å funke  :no:

 

Jeg vrir hodet mitt på det. Er litt bekymret for hva som er selve årsaken. Hvordan kan det bare slokne lissom?

Hadde bare brannmur og antivirus kjørende. Har alltid dratt ut kontaktene ved tordenvær og slik.

Endret av Cyberbug
Lenke til kommentar

Gikk en time så fikk jeg dette svaret:

 

Hei!

 

Dette skal vi ordne :-)

 

Send oss minnebrikken sammen med returskjema du finner under kundesenter-sidene våre, så skal vi gjøre et raskt bytte :-)

 

Litt av en sjappe det der! :thumbup:

 

 

Hvordan er det så lenge det er et såkalt "Matched Pair" funker det å bare bytte den ene?

Lenke til kommentar
Er det ikke livs garanti på Ram a'?

Hvilken lov sier det?

 

Lengden og i det hele tatt OM det skal være noen garanti, velger produsenten/utsalgsstedet. Man kan godt selge ting helt uten garanti... "problemet" er at her i Norge har vi noe som heter reklamasjonsrett. Denne er på enten 2 eller 5 år, avhengig av hvor lang tid gjenstanden er ment/forventet å vare.

 

Garanti != reklamasjon, selv om de fleste "garantier" som regel ikke gir mer enn de rettighetene kjøpsloven gir innenfor reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar
Gikk en time så fikk jeg dette svaret:

 

Hei!

 

Dette skal vi ordne :-)

 

Send oss minnebrikken sammen med returskjema du finner under kundesenter-sidene våre, så skal vi gjøre et raskt bytte :-)

 

Litt av en sjappe det der! :thumbup:

 

 

Hvordan er det så lenge det er et såkalt "Matched Pair" funker det å bare bytte den ene?

Jeg har ikke "Matched Pair" på mitt kort, og har ingen problemer med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...