Gå til innhold

Har flytende nitrogen! Hva skal jeg finne på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Desverre, kameraet streiket.. Det er noe av grunnen til at det tok så lang tid før jeg postet bildene. Kameraet var på reparasjon i nesten 2 måneder (!) hos Canon. Det jeg ikke fikk bilder av var knusing av banan og druer, en ballong som blåste seg opp selv og en dråpe som snurret rundt i håndflata mi (som en vanndråpe på ei varm kokeplate).

Lenke til kommentar

Gadd ikke se igjennom alt, men her er noe jeg selv kunne tenkt å prøve:

 

Ta et rimelig begerglass (høyt, og ca. 5 cm bredt) i et bredere glass (som gjerne kan være litt lavere). Velg helst kjemiutstyr som tåler litt kulde. Hell flytende nitrogen i det store begeret og vodka i det lille. Rør rundt i vodkaen, til den får en seig konsistens. Bruk vodkaen som pålegg på brød. Jeg har faktisk sett det så det skulle ikke være så farlig.

Lenke til kommentar

Frys ned barberskum så kan du knuse boksen og sitter igjen med forsset barberskum.

Det kan du gjøre mye gøy med, siden det etterhvert vil tine og bli en hel masse skum.

Gøy i hive 5-6 inn i et rom. etter noen timer er rommet HELT fult av skumm... alltid gøy å se fjeset på den som åpner døra... det kan ødlegge vegger og gulv og sånt, så ikke la noen finne ut at du gjorde det..

Lenke til kommentar

Leste akkurat gjennom tråden. Artig, siden vi lagde is med flytende nitrogen i naturfagtimen på fredag. Åtte egg, en liter fløte og et kvart kilo sukker er nok til å mette en skoleklasse pluss en lærer. Godt er det også, om enn noe mektig...

 

Vi prøvde for øvrig også å fryse ned en banan og et eple. Bananen knuste som bare det da den ble sluppet i gulvet, og eplet slo til og med sprekker FØR vi prøvde å knuse det!

 

Hørtes jo ganske gøy ut med fremstilling av tåke og slikt da...

 

---

 

Edit: Det barberskum-trikset kan vel gjøres i en vanlig fryser også?

Endret av TwinMos
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Og LN2 står altså for LiquidNitrogen ;)

Stemmer. Dette er jo et teknisk forum, så jeg regner med forsamlingen er oppegående. LHe er like åpenbar, men hvorfor flytende oksygen skrives LOX vet jeg ikke.

 

Sånn uten å vite noe videre ville jeg trodd at LOx er betegnelsen for både LO2 og LO3. Men kjemikunnskapene sitter litt løst egentlig, så rett i vei. :)

LO3 blir vel flytende ozon, og hvordan du kan får en X i det, vet ikke jeg

 

EDIT: trykkleif

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar
Her er en annen video med flytende nitrogen (men denne sammenhengen er jo uaktuell allikevel).

ehm... er det no feil her når jeg bare ser ett stillbilde av et hovedkort som noen holder en tank med noe i over????

 

 

EDIT: glem det, må være no klikk med winamp, for det funka i Windows mediaplayer

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar
LO3 blir vel flytende ozon, og hvordan du kan får en X i det, vet ikke jeg

x'en er vel som vanlig i kjemiske ligninger en ukjent variabel. X kan dermed være 2 i noen tilfeller og 3 i andre tilfeller.

 

En av de mest vanlige forbindelsene man omtaler med en ukjent variabel er vel NOx. Altså nitrogenoksider som i avgasser fra f.eks biler. Her er x normalt 0,5, 1,5, 2,5, 3,5 osv for hver enkelt av NOx-gassene eller et gjennomsnittstall som f.eks 2,2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...