Gå til innhold

Grep/Batteripakke til NikonD70


Anbefalte innlegg

Mye av grunnen til at folk mener D70 er et faktamessig kamera er at det er mange ganger raskere enn 300d. Om du skal ta portrettbilder dag ut og dag inn så er det klart at du får like fine bilder med begge kameraene, men prøv å ta med deg begge to og ta action bilder og fortell meg så hvilket du var mest fornøyd med........det er jo bare å lese facts.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye av grunnen til at folk mener D70 er et faktamessig kamera er at det er mange ganger raskere enn 300d. Om du skal ta portrettbilder dag ut og dag inn så er det klart at du får like fine bilder med begge kameraene, men prøv å ta med deg begge to og ta action bilder og fortell meg så hvilket du var mest fornøyd med........det er jo bare å lese facts.

Så vis meg at D70 tar bedre bilder enn 300D da!!

Det ville vært fakta å slå i bordet med. At D70 kan ta flere bilder enn 300D innen samme tidsrom gjør jo ikke bildene fra D70 bedre enn de fra 300D ;)

 

Men jeg har jo etterhvert forstått at det er facts fra kamerabutikker ol. som betyr mest. Farge på kameraet og hastighet på serier teller mye mer enn sluttresultet på veggen........

 

 

PS: Med "mange ganger raskere enn 300D", hva mener du med det? Hastigheten er det jo ikke mye forskjell på, det er bufferen til D70 som tømmer seg mye fortere enn 300D's buffer. 300D klarer 2.5b/s mens D70 klarer 3b/s. blir ikke så fryktelig mange ganger kjappere det........

 

Men med et D70 kan man fylle et helt 512Mb-kort med en serie (etter hva jeg har forstått), noe jeg ikke kan med 300D. Ikke at jeg noen gang har hatt behov for det da ;)

Klarer meg helt fint med å ta opptil 4 bilder i serie, vente 1 sek på bufferen for så å skyte 4 til. Ventetiden på bufferen blir endel lengre etter 2. 4-bilders serie, men som sagt har jeg nesten aldri behov for å fyre av mer enn 2-3 bilder, så 300D m/vertikalgrep og speillås funker mye bedre for meg enn D70.

Lenke til kommentar

Hadde for en tid tilbake en prat med "gamlingen" i underetasjen hos Lømorks Foto i Oslo, har forstått det slik at han har ”rimelig” peiling... Etter lengre tids diskusjon om fotoutstyr sa han følgende: "Det er det som sitter i huet på fotografen og hvilke "glugger" du setter på huset som er avgjørende for hvilke resultater du kommer til å oppnå".

 

Etter lengre tids vurdering av hus, herunder gjennomgang av alle tester jeg kom over i løpet av 4-6 måneder, valgte jeg til slutt Canon EOS 10D, og er i dag "ganske" så fornøyd med valget. Har i tillegg tatt meg råd til et par skikkelige "glugger", til tross for at jeg oppfatter meg som en ferieknipser. :blush:

 

Selv om jeg storkoser meg når jeg er ute, og tro du meg, er du kar og holder dette fotoutstyret mellom hendene, ja da koser du deg, så er jeg likefullt klar over en ting: En dyktig fotograf ville ha "blåst hue av meg" som fotograf i enhver situasjon, uavhengig av hvilket kamera vedkommende måtte ha tilgjengelig.

 

Til tross for at jeg blir bedre som fotograf for hver "ramme" jeg tar, har jeg fremdeles lang vei å gå. Min investering har definitivt gjort meg i stand til å ta bedre (leses bl.a. som mer korrekt eksponerte) bilder, men det er langt igjen før jeg tør å stå på torget å annonsere mine bilder til salgs av den grunn.

 

For å gjøre ting litt kort: Er enig med "Åkken" i at det er bildene som bør tale for seg. Det er vel derfor de fleste av oss flyr rundt med to tonn rundt nakken i enhver tenkelig og utenkelig situasjon. Så lenge kameraet ikke setter klare beskrankninger i forhold til de behov man måtte ha, er diskusjonen om 300D vs. D70 ganske så lite relevant... :innocent:.

Lenke til kommentar
klare med 300D legger jeg meg gjerne langflat i ydmykhet.

Jeg er nå på vei ut døre med D70 og 300D for å ta noen bilder.

Jeg kommer til å ta bilder i AUTO modus (Jeg mener at dette er det mest retferdige)

Jeg legger ut bilder litt senere i kveld.

Så lenge man lan stille sensitivitet, lukker og blender selv er det ikke så veldig mye to hus med ekvivalente sensorer kan gjøre av forskjell mellom hverandre. Det er selvfølgelig forskjeller på automatikken, men det vil neppe arte seg som non konsistent forskjell.

 

Det er imidlertid noen egenskaper med de to som kan gi utslag i hva man kan og ikke kan gjøre med de.

 

D70 har 1/500 blitzsync mot 1/200 i 300D. Dette har betydning for hvor fleksibel man kan bære på innfyllingsblitz.

 

D70 kan ha blitzsync på andre gardin, dette gjør at lange eksponeringer med bevegelse og blitz blir praktisk.

 

D70 har spotmeter, noe 300D mangler. Man kan naturligvis si at lysmåleren er en krykke, men jeg synes ihvertfall at spotmetering er praktisk til tider.

Lenke til kommentar
klare med 300D legger jeg meg gjerne langflat i ydmykhet.

Jeg er nå på vei ut døre med D70 og 300D for å ta noen bilder.

Jeg kommer til å ta bilder i AUTO modus (Jeg mener at dette er det mest retferdige)

Jeg legger ut bilder litt senere i kveld.

Så lenge man lan stille sensitivitet, lukker og blender selv er det ikke så veldig mye to hus med ekvivalente sensorer kan gjøre av forskjell mellom hverandre. Det er selvfølgelig forskjeller på automatikken, men det vil neppe arte seg som non konsistent forskjell.

 

Det er imidlertid noen egenskaper med de to som kan gi utslag i hva man kan og ikke kan gjøre med de.

 

D70 har 1/500 blitzsync mot 1/200 i 300D. Dette har betydning for hvor fleksibel man kan bære på innfyllingsblitz.

 

D70 kan ha blitzsync på andre gardin, dette gjør at lange eksponeringer med bevegelse og blitz blir praktisk.

 

D70 har spotmeter, noe 300D mangler. Man kan naturligvis si at lysmåleren er en krykke, men jeg synes ihvertfall at spotmetering er praktisk til tider.

D70 har bedre blitzsync ja. Men da de aller fleste proffhus klarer seg med 1/200s tror jeg nok at det ikke har allverdens med betydning.

 

300D har med firmwarecracken også valg av lukkergardin. Uten cracken bruker det 2.gardin ved bruk av blenderprioritet.

 

Hvor mye det betyr at D70 har 1% (?) spotmeter, mens 300D har 3% på senterspot vet jeg ikke hvor stor praktisk betydning man får ut av.

 

Muligheten for vertikalgrep og speillås veier for min del opp for alt dette og mere til ;)

 

Men det er helt sikkert folk som syns at momenter som lange serier veier opp for mangelen av batterigrep osv.

Til syvende og sist er det nok 2 ganske så likeverdige hus.

Lenke til kommentar
Muligheten for vertikalgrep og speillås veier for min del opp for alt dette og mere til ;)

Jeg trodde jeg hadde lest ett eller annet sted at verken 300D eller D70 hadde speillås. Jeg trode det var forbeholdt 10D. Men der tok jeg feil.

 

Jeg har ikke kjøpt speilrefleks enda, men kommer nok til å kjøpe D70 eller en eventuell oppfølger(får se hvor lenge jeg skal somle). For meg betyr batterigrep ingenting. D70 har svært god batterikapasitet, og den holder for meg. Speillås er jo kanskje kjekt å ha en gang i blandt, men har ingen betydning for mitt kameravalg.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg ville svare på den litt krasse tilbakemeldingen jeg fikk litt lenger opp her. Jeg prøvde å fortelle at dersom du tar mye action bilder er det ingen tvil om at D70 er en bedre venn enn 300d. Jeg tar mye bilder av snowboardere, wakeboardere og raske båter og trenger derfor hastighet, både buffer, oppstart og generelt. Ingen trenger å fortelle meg at 300d jobber like raskt som D70 for det gjør det ikke. Begge kameraene er knallbra, velg 300d hvis du vil spare penger og ha mulighet for batt.grep, velg D70 hvis du vil ha et kamera som ble sluppet i vinter, er hurtig og som har et bra objektiv i pakkeløsningen.

 

Og det med å kjøre test i Auto modus blir jo aldri fair uten like gode objektiver, for det er nettopp objektivet og fotografen som bestemmer kvaliteten på bildet. IKKE huset! Huset velger du utifra hva du tenger og vil ha og hva du skal bruke det til.

 

 

 

Hvilke custom curves bruker folk som ikke lager selv?

 

Ny topic med "D70 vs 300d og erfaringer" kanskje?

Lenke til kommentar
Muligheten for vertikalgrep og speillås veier for min del opp for alt dette og mere til ;)

Jeg trodde jeg hadde lest ett eller annet sted at verken 300D eller D70 hadde speillås. Jeg trode det var forbeholdt 10D. Men der tok jeg feil.

 

Jeg har ikke kjøpt speilrefleks enda, men kommer nok til å kjøpe D70 eller en eventuell oppfølger(får se hvor lenge jeg skal somle). For meg betyr batterigrep ingenting. D70 har svært god batterikapasitet, og den holder for meg. Speillås er jo kanskje kjekt å ha en gang i blandt, men har ingen betydning for mitt kameravalg.

Jeg trodde jeg hadde lest ett eller annet sted at verken 300D eller D70 hadde speillås. Jeg trode det var forbeholdt 10D. Men der tok jeg feil.

 

D300 har ikke speillås med den orginale firmwaren.

Du må innstallere firmwarecracken som gir speillås. Garantien vil da bli ugyldig.

 

Se forøvrig denne linken: http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesIn...e=0&bokmerker=0

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var inne på Nikonians og sjekket updates på dette temaet:

 

Here is the reply I got from Harbortronics when I asked them about the grip.

 

"It will have two shutter release mechanisms.

1) A removable fiber optic cable that will extend up to the IR sensor on the

camera.

2) A 2.5mm jack for use with remote cords, for direct connection to the

camera if the camera body is modified, and for use triggering multiple

cameras.

 

 

Regards,

Mark Roberts

Chief Engineer

Harbortronics LLC"

Lenke til kommentar
Var inne på Nikonians og sjekket updates på dette temaet:

 

Here is the reply I got from Harbortronics when I asked them about the grip.

 

"It will have two shutter release mechanisms.

1) A removable fiber optic cable that will extend up to the IR sensor on the

camera.

2) A 2.5mm jack for use with remote cords, for direct connection to the

camera if the camera body is modified, and for use triggering multiple

cameras.

 

 

Regards,

Mark Roberts

Chief Engineer

Harbortronics LLC"

GENIALT!! Håper bare det blir billig og lett å få tak i. Gleder meg til prototypene begynner å dukke opp! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...