Gå til innhold

Skal ha en GOD spill-PC til ca. 12000. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Forslag:

 

DELL Dimension 8400

 

Intel 925X Express brikkesett med ICH6-R

Intel Pentium® prosessorer med HyperThreading teknologi

Integrert RAID controller med Intel Matrix Storage teknologi

Midnight Grey Mini-tower med 8x USB 2.0, 3x PCI, 1x PCIe x1, og 1x PCIe X16 

Integrert Dell Gigabit Ethernet 10/100/1000 nettverkskort

Intel Pentium  4 Prosessor 530 med HT teknologi (3.0GHz, 800MHz FSB, 1MB cache

1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz

74GB SATA Harddisk, 10.000RPM m. 8MB DataBurstTM

 

Altfor liten harddisk og skal du ha større harddisk så tar Dell langt høyere pris enn andre nettbutikker.

 

128MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 SE med DVI/VGA - TV-out via S-video port og dual monitor support

48x/32x/48x CD-RW

 

Ikke DVD-brenner? Skal du ha det fra Dell tar de tredobbel pris og de støtter kun DVD+.

 

Integrert 5.1 lydkort

Dell QuietKey tastatur, standard PS/2

Dell PS/2 mus med scroll wheel

 

Kr 10435,- Inkl Moms og Frakt og 1 års henteservice

 

Skal du ha skikkelig harddisk og brenner vil du se at Dell ender opp som et langt dårligere kjøp enn de fleste andre alternativer.

 

 

Robert-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Likte det alternativet om å be Komplett om å sette sammen en PC for meg. Hvordan fungerer dette? Ber jeg dem gi meg et tilbud tilpasset mine behov?

Hvor på sidene deres kan jeg gjøre dette?

 

Det fungerer ikke i det hele tatt. Det du er ute etter ligger antagelig ikke inne i byggeren. Jeg kontaktet av samme grunn Komplett i forrige uke og spurte om de kunne sette sammen en SN85G4V2. Fikk raskt svar fra en på salgsavdelingen om at han skulle "sende en mail til PC-ansvarlig".

 

Siden har tiden bare gått. :whistle:

 

Byggeren til Komplett er også serdeles dårlig og med utdaterte varer. :no:

 

 

Robert-

Lenke til kommentar
74GB SATA Harddisk, 10.000RPM m. 8MB DataBurstTM

Hardisken er jo 10000rpm,

Joda, har hørt at den bråker fælt.

og hvis den er for liten så kan han jo kjøpe en eksern hardisk.

Ekstern HD er dyrere, tregere og passer ikke for alle.

Ellers med dvdbrenner, så er det jo bare å åpne opp, fjerne den gamle og sette i en ny som er kjøpt en annen plass..  :)

Var det ikke slik at standard brennere ikke passer i Dell-maskiner?

 

 

Robert-

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Skal jeg bare gå inn å konfigurere hvilken som helst av de komplette PCene da? Eller er det bare Komplett Athlon 64 (Socket 754) som jeg skal konfigurere.

 

Prøvde en gang å konfigurere med det saft-is satte opp. Men hva med lydkort, høytalere, nettverkskort og modem? (skal koble opp mot familiens sin ADSL, trenger jeg da modem?)

 

Dette med prossesoren. Jeg forstår det ennå ikke helt. I de forskjellige PC Game World bladene så er det mange spill som ikke når det optimale før på 3000 MHz (3 GHz) Vel ikke akkurat mange da, men noen. Vil den Pcen fra Komplett virker under par da eller være like god. Hvor viktig er egentlig prossesorkraften.'

 

Det kabinettet. Kunne dere ha hjulpet meg å funnet et annet et, som er like bra men som ikke ser så leketøysaktig ut liksom. Og apropos det grafikkortet. Er det det samme som den nye toppmodellen til ATI som det står om i det seneste PCG World?

* Ja, du konfigurerer den ut i fra "Komplett Athlon 64", trykk "vis alle opsjoner".

 

*lydkort er innebygd på hovedkortet (7.1 surround).

 

*hvis du skal koble til adsl trenger du nettverkskort (ikke modem), og dette er innebygd på hovedkortet. Avhengig av hvilken ADSL-leverandør dere har og hvor mange pc'er som er tilkoblet hjemme hos dere, kan det hende dere trenger en switch eller router. Men det er en annen diskusjon igjen.

 

*Høyttalere trenger du, selv om de fleste spillere velger å bruke øreklokker i stedet, da man kan posisjonere lyd mye bedre. Selv bruker jeg det samme headsettet til mp3-spiller og data, og har koblet pc'en til mitt vanlige stereoanlegg når jeg vil ha lyd i rommet.

F.eks. er KOSS UR40 et glimrende valg i så måte http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123347&cks=SER . Evt. kan du velge et som også har mikrofon. Høyttalersett har jeg ikke så mye greie på, du kan jo se her: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10129&s...rice=&maxPrice= . Regelen er at du får det du betaler for.

 

*Som andre har nevnt tidligere i tråden, ligger størsteparten av trikset med lavere klokkefrekvens i at prosessoren utfører flere oppgaver (instruksjoner) per sykel.

 

Si f.eks. at en A64 2GHz i løpet av 2 klokkesykler har utført 3 instruksjoner.

På den samme tiden har en P4 3GHz typisk utført 3 klokkesykler og 3 instruksjoner. Altså har prosessorene utført like mye arbeid på like lang tid, og er jevngode.

 

I tillegg er AMD-prosessoren 64 bit, noe som gjør at instruksjonene kan inneholde dobbelt så mye data. Disse utvidede instruksjonene må støttes i operativsystem og programvare, men det drøyer nok ikke så alt for lenge før dette virkelig begynner å utnyttes.

 

*Linket til et annet kabinett i innlegget over.

 

*Grafikkortet er ATI Radeon X800 Pro, hvor ATI Radeon X800 XT er toppmodellen. Det skiller ca. 20% ytelse, prisdifferansen er litt i overkant av 20% (ca. 3500 vs. ca. 4500). Mao. er det ikke det aller råeste, men så nærme du kan komme.

 

 

robertaas: alle varene jeg har listet opp for han er i byggeren, du må trykke "vis alle opsjoner".

Lenke til kommentar

-robertaas

 

Ref:

Joda, har hørt at den bråker fælt

Ekstern HD er dyrere, tregere og passer ikke for alle.

Var det ikke slik at standard brennere ikke passer i Dell-maskiner?

 

Enten må du være dønn uvitende, eller er du domm som ett brød.

 

For det første:

RaptorDisken bråker ikke

Han trenger ikke ekstern hardisk

Dvd/Cd passer utmerket i Dell Dimension, 2 Deksel som skal av.

 

Hvis han ikke vill ha Raptoren, kan han velge 160 GB, i tilleg sparer han 868 Kr.

 

Kjøper du fra dell må mann oppgradere minst mulig, og heller kjøpe dette hos Nettbutikkene. (som DVD brenner).

 

Jeg har selv kjøpt en Dell 8400, og er kjempefornøyd.

Jeg betalte 12974 Kr.

 

Hvis jeg skulle ha kjøpt de samme delene fra en nettbutikk, ville dette ha kostet 18000 Kr

Lenke til kommentar
robertaas: alle varene jeg har listet opp for han er i byggeren, du må trykke "vis alle opsjoner".

Stemmer sikkert for gammeldags kabinett, men de gir ikke noen muligheter for Shuttle med Athlon 64. Og med "AMD Shuttle XPC" får man ikke tilbud om noen kraftigere prosessorer enn AMD Athlon XP2800+.

 

Jeg kan godt skjønne at Komplett har mistet en så stor markedsandel...

 

 

Robert-

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
-robertaas

 

Ref:

Joda, har hørt at den bråker fælt

Ekstern HD er dyrere, tregere og passer ikke for alle.

Var det ikke slik at standard brennere ikke passer i Dell-maskiner?

 

Enten må du være dønn uvitende, eller er du domm som ett brød.

 

For det første:

RaptorDisken bråker ikke

Han trenger ikke ekstern hardisk

Dvd/Cd passer utmerket i Dell Dimension, 2 Deksel som skal av.

 

Hvis han ikke vill ha Raptoren, kan han velge 160 GB, i tilleg sparer han 868 Kr.

 

Kjøper du fra dell må mann oppgradere minst mulig, og heller kjøpe dette hos Nettbutikkene. (som DVD brenner).

 

Jeg har selv kjøpt en Dell 8400, og er kjempefornøyd.

Jeg betalte 12974 Kr.

 

Hvis jeg skulle ha kjøpt de samme delene fra en nettbutikk, ville dette ha kostet 18000 Kr

Merk deg at X800 SE er dårligere enn X800 Pro, får man oppgradert dette hos Dell ?

 

Garanti trenger man ikke ta med, da vanlig reklamasjon uansett dekkes av kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Nå er jeg skikkelig forvirret her. I det ene øyeblikket var jeg sikker på El-kjøp. Men så blei de dissa til de grader så jeg droppet det. Dell blir for dyrt og har dårligere spec. Så derfor landet jeg på komplett, men nå begynner de å snakker dritt om den også. Hvor får jeg den beste PCen til rundt 12 000?

 

Hvor lang tid tar det før jeg får en PC fra komplett forresten?

Lenke til kommentar
-robertaas

 

Ref:

Joda, har hørt at den bråker fælt

Ekstern HD er dyrere, tregere og passer ikke for alle.

Var det ikke slik at standard brennere ikke passer i Dell-maskiner?

 

Enten må du være dønn uvitende, eller er du domm som ett brød.

Det skrives "dum". Innlegget ditt hadde også mange andre skrivefeil. Prøv også å lære deg å sitere sikikkelig.
For det første:

RaptorDisken bråker ikke

Flere på dette forumet har klaget på at raptordiskene bråker mer enn andre disker.
Han trenger ikke ekstern hardisk

Dell monterer kun 1 harddisk per maskin.
Dvd/Cd passer utmerket i Dell Dimension, 2 Deksel som skal av.

Det er i alle fall flere her på forumet som har hatt problemer med å sette standard drev i Dell-maskiner. Hvorfor synes du det var dumt å stille spørsmålstegn ved dette?
Hvis han ikke vill ha Raptoren, kan han velge 160 GB, i tilleg sparer han 868 Kr.

 

Kjøper du fra dell må mann oppgradere minst mulig, og heller kjøpe dette hos Nettbutikkene. (som DVD brenner).

 

Jeg har selv kjøpt en Dell 8400, og er kjempefornøyd.

Jeg betalte 12974 Kr.

 

Hvis jeg skulle ha kjøpt de samme delene fra en nettbutikk, ville dette ha kostet 18000 Kr

 

Huh? Prøvde meg på Komplett og fikk en maskin med 75GB raptor og GeForce 6800, som er kraftigere enn ditt kort, for nesten 3000 mindre enn hva du betalte Dell. Og vi snakker da om ferdig sammensatt maskin.

 

 

Robert-

Lenke til kommentar
Nå er jeg skikkelig forvirret her. I det ene øyeblikket var jeg sikker på El-kjøp. Men så blei de dissa til de grader så jeg droppet det. Dell blir for dyrt og har dårligere spec. Så derfor landet jeg på komplett, men nå begynner de å snakker dritt om den også. Hvor får jeg den beste PCen til rundt 12 000?

 

Hvor lang tid tar det før jeg får en PC fra komplett forresten?

Hvem snakker dritt om Komplett ? robertaas klager over at han ikke får bygd en shuttle-maskin der, men du skal jo ha et vanlig kabinett, mao. er det ikke noe problem.

 

Hvis du føler deg utrygg på Komplett går du for Dell-tilbudet, som er ok nok.

Du får rett og slett ikke det beste av alt for 12.000, du må gjøre kompromisser et sted. Når det er sagt så synes jeg pakken jeg har satt opp til deg er det beste forslaget.

 

Uansett hva du ender på; gjør oss den tjenesten at du ikke kjøper fra Elkjøp.

 

Nå tror jeg at det meste er sagt i denne tråden, så jeg tar en pause fra å skrive her.

Lenke til kommentar

Takk for all tilbakemelding. Vært til utrolig stor hjelp. Grådig rask respons på dette forumet. Tror nok jeg går for det tilbudet du la fram saft-is. Får håpe du vet hva du snakker om :p Gjør du sikkert.

 

Skal ikke kjøpe på el-kjøp. Går for Komplett. Men hvordan er de med levering og garanti. Kommer garantier i tillegg i prisen. Åssen er leveringen? Alt er satt sammen først ikke sant? Jegfår vel ingen overraskelse med at jeg må sette det sammen?

 

Så alt jeg trenger å gjøre når jeg får den er å sette i stikkontakten, slå på dataen og skjermen og begynne å bruke den?

Lenke til kommentar

Fargoth: Som tidligere nevnt å tråden velger man dette i pc-byggeren.

 

Ozzi: Den kommer satt sammen hvis du bygger den via pc-byggeren og "Komplett PC". Det kommer i deler hvis du bare plukker deler i vanlig webshop.

Garanti står det om på komplett sine sider, uansett har du som sagt reklamasjonsrett dekket av kjøpsloven.

 

Ozzi: pass på å velge samme type rambrikker, dvs. to like 512 mb moduler.

 

Ozzi: jeg prøvde å spørre deg om dette tidligere; men du *er* klar over at du må ha et operativsystem (windows xp) på dataen for å kunne bruke den ?

Lenke til kommentar

Okei. Når den tid kommer så trenger jeg nok litt hjelp. hehe.

 

det derre Athlon 64 systemet folk snakker om, det virker vel med gamle spill også vel?

 

Skal bare prøve å finne et annet kabinett. Svart går dårlig til den hvite skjermen. For Samsugen er den beste skjermen ikke sant?

 

Men jeg gikk nettopp inn på komplett og sjekka av alle de innstillingene saft-is nevnte men prisen ble 14 463 kroner. Hva har jeg gjort galt?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Først vil jeg si tilOzzi, velger saft-is sitt system får du en kjempemaskin.

Det går som sagt ann og sette opp fler alternaviver som matcher hverandre.

 

Flere på dette forumet har klaget på at raptordiskene bråker mer enn andre disker.

 

Vet att det er forskjellige meninger om denne disken, men han velger selfølgelig den disken han vil ha selv. Jeg er kjemefornøyd med min Raptor.

 

Dell monterer kun 1 harddisk per maskin.

 

Dette er jo selfølgelig bare tull, du kan kjøpe så mange disker du vil. Har du behov for flere enn 2 disker, er det bare og ta en telefon til dell å bestille sammen med pcen. Men som sagt, jeg annbefaler å oppgradere så lite som mulig fra dell, untatt: ett hakk opp på prosessor,skjermkort,minne. Hvis det trengs oppdatering utover dette, kjøp fra nettbutikkene, (Foreks:DVD,Lydkort,Skjerm,Høytalere,mm)

 

Det er i alle fall flere her på forumet som har hatt problemer med å sette standard drev i Dell-maskiner. Hvorfor synes du det var dumt å stille spørsmålstegn ved dette?

 

Mulig det, men det gjelder ikke Dimension pcer fra Dell.

 

Huh? Prøvde meg på Komplett og fikk en maskin med 75GB raptor og GeForce 6800, som er kraftigere enn ditt kort, for nesten 3000 mindre enn hva du betalte Dell. Og vi snakker da om ferdig sammensatt maskin.

 

Mitt oppsett er litt anderledes:

 

Intel 925X Express brikkesett med ICH6-R

Integrert RAID controller med Intel Matrix Storage teknologi

Midnight Grey Mini-tower med 8x USB 2.0, 3x PCI, 1x PCIe x1, og 1x PCIe X16

Integrert Gigabit Ethernet 10/100/1000 nettverkskort

Intel Pentium 4 med HT teknologi, 3.0GHz, 800MHz FSB, 1MB cache

1024MB Kingston PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz

74GB SATA Harddisk, 10.000RPM m. 8MB DataBurstTM

256MB PCI Express Radeon X800XT med DVI/VGA-og dual monitor support

48x/32x/48x CD-RW

Integrert 5.1 lydkort

Dell QuietKey tastatur, standard PS/2

Dell PS/2 mus med scroll wheel

Microsoft Windows XP Home

1 års henteservice

 

12974,- Inkl alt.

 

Jeg vet det går ann å finne ett billigere oppsett, MEN IKKE MED DE KOMONENTENE SOM ER NEVNT OVENFOR.

 

Jeg prøvde, og jeg kom da til ca 18000 Kr.

Måtte bruke Forskjellige nettbutikker, da alle delene ikke fantes på ett sted.

Lenke til kommentar
(skal koble opp mot familiens sin ADSL, trenger jeg da modem?)

nei, du trenger bare ett nettverkskort, men det er kjekt med en switch eller router i mellom adsl modem og din pc...

 

Internett-->ADSL Modem-->Router-->Pc'er

 

trådløst nettverk er greit hvis det er langt fra pc'ene, og hvis du ikke gidder ledninger over hele huset, men hvis det er bare noen meter fra pc til pc tror jeg at jeg ville valgt kabel for sikrest overføring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...