Gå til innhold

Skal ha en GOD spill-PC til ca. 12000. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg har "droppet" Dell er at jeg har sett at mange her på forumet snakker negativt om Dell. Dessuten må alt være Dell lagd. Jeg vil ha noe bedre grafikkkort enn det de putter inn.

"Dell laget"?

 

Her tar du klart feil. Den Elkjøp saken du har sett på vil knele totalt på spill av type Doom 3.

 

Skal du ha mest for pengene innenfor ditt budsjett på ca. kr 12.000 så kjøper du en bygge-PC fra type komplett. Betal Komplett (eller sjekk i venneflokken din) for å sette alt sammen for deg.

 

Skal du ha en dugandes ferdig PC kan du gjerne kjøpe Dell, men da må du være villig til å bevege deg opp mot ca. kr 16.000 for noe som vil dekke de kravene du selv har oppgitt.

 

Elkjøp er uansett penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at jeg har "droppet" Dell er at jeg har sett at mange her på forumet snakker negativt om Dell. Dessuten må alt være Dell lagd. Jeg vil ha noe bedre grafikkkort enn det de putter inn.

Er noen anti-Dell fastaster på forumet her ja. Det er dessuten en myte at du ikke kan putte inn et hvilket som helst skjermkort i en Dell maskin. Riktignok er det en fordel å velge f.eks stående kabinett, da mange av desktopmodellene bruker halfsize kort, noe som gjør det vanskelig å finne kort som passer. Dette er imidlertid ikke et problem hvis du velger vanlig tower.

 

Slik jeg ser det, er valgene dine slik:

 

1.Dell

2.Komplett

3.ingen

4.Elkjøp ;)

Lenke til kommentar

Okei. La oss se.

1. Hvorfor vil den El-kjøp PCen falle i kne ved spill som Doom 3?

 

2. Likte det alternativet om å be Komplett om å sette sammen en PC for meg. Hvordan fungerer dette? Ber jeg dem gi meg et tilbud tilpasset mine behov?

Hvor på sidene deres kan jeg gjøre dette?

Lenke til kommentar

Anbefaler også at du går for en maskin fra f.eks. Komplett (eller en annen bra nettbutikk). Medion tror jeg er et så galt merke; hadde trolig valgt det selv om jeg skulle ha en ferdig-PC. Det er Elkjøp som ofte kan være problemet der med inkompetent personale. Det kan også være vanskelig å komme til en person som kan litt hos produsenter som Dell; de som sitter der har fått enkel opplæring og problemer/ spørsmål som ikke står definert i papirene deres får du ikke svar på. Personer som har kunnskap får seg som regel andre jobber enn en det...

 

Så ikke vær redd for å bestille fra Komplett! De som sitter på support der har vel gjerne mer peiling enn de som jeg beskrev over samt at du får en maskin mye mer slik du vil ha den. Bygger de maskinen for deg også, trenger du ikke å bry deg med å finne ut hvilken del som evt. er gåen heller

Lenke til kommentar

En annen ting med maskiner fra produsenter som Dell (eller IBM, FS, PB osv), er at strømforsyning og luftgjennomstrømming ofte er tilpassa akkurat det som står i maskinen. Skal du derfor ved en seinere anledning sette inn noe mer, kan du få problemer samt at du sannsynligvis bryter garantien på den... (mulig du kan krangle deg til support vha kjøpsloven, men det kan bli mye ekstra bryderi...)

Lenke til kommentar

Ikke kjøp på elkjøp nei.. Var der selv og spurte på vegne av mine foreldre, da jeg ikke kunne bygge PC-en pga eksamenstid, de kom opp med noen lusne, overprisede forslag med noname-komponenter. Endte opp med et bedrifts-pc-kjøp på en lokal butikk der jeg kunne velge komponentene selv, samt få en bra pris, i tillegg til at betjeningen der reparerte eventuelle feil selv i motsetning til elkjøp, der byråkratiet råder.

Lenke til kommentar

Forslag@netshop:

Di-fusion 19" CRT monitor TCO99

-1 595,00

Strømkabel m/jord 2 Meter

-30,00

Seagate 120GB S-ATA 7200RPM

-850,00

PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel

-2 495,00

NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern

-775,00

AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board

-750,00

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

-1 850,00

Gigabyte K8NSP nForce3 250

-1 195,00

Logitech Deluxe Access keyboard BULK

-175,00

Logitech MX510 Performance Optical Mouse

-375,00

Produksjon og testing av PC

-372,00

AMD Athlon 64 2800+ BOXED

-1 590,00

 

Tot: 12 052,00 (inkl. mva.)

 

Dette forslaget bør holde til de fleste nye spill....kjøp deg ett bedre skjermkort senere, dette holder nok en god stund til...

Endret av Skuld
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en medion pc hos dell til komfirmasjonen i fjor.

 

Den hadde:

Geforce4mx 440

1 siemens 256mb pc2700

en Seagate 80gig 7200rpm hd

en Nothwood Intel Pentium 4 2.53GHz

hovedkort av ukjent kvalitet og merke med agp 8x port og ac97 integrert lyd

et minitower uten vifte

en 19 tommer orion crt skjerm

mus og tastatur av ukjent merke type hvit til 100kr

en 16dvd rom av ukjent merke og en 40/20/48 cd brenner også ukjent merke.

1 diskettstasjon

 

Dette kostet meg 10.000 på elkjøp.

Har nå opgradert for 6500kr og pcen er endelig klar for doom3 ;)

Lenke til kommentar

Her har du en gamer-pc til en overkommelig pris:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

*AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300492&s=sc

 

*Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117681&s=sc

 

*EPoX EP-8KDA3J Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Lyd

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300671&s=sc

 

*TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118498&s=sc

 

*Diabolic Midi Tower Blood Red 400 W PSU - Evil Case

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124666&s=sc

 

*Sapphire Radeon X800PRO 256MB GDDR3 AGP,ATI X800PRO,DVI-I,TV-Out, Full Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300413&s=sc

 

*LG DVD-brenner IDE GSA-4082 Bulk Black DVD+R/RW/DVD-R/RW/RAM

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300220&cks=PRL

 

*Logitech MX510 Optical Mouse USB & PS-2, Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124147&s=sc

 

*Logitech Internet Navigator Keyboard SE (Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112845&s=sc

 

*fUnc sUrface1030 dual-side Black Musmatte for Gamers

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124140&s=sc

 

*Samsung 19" CRT Syncmaster 957P TCO99 Skjerm

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111879&s=sc

--------------------------------------------------------------------------------

 

Totalt: 13363.44

Frakt budbil: 254 kr (Oslo)

 

Da har du det viktigste, nemlig god prosessor, veldig bra skjermkort, 1GB ram, perfekt mus og perfekt musmatte.

Nedgraderer du til Radeon 9800 Pro skjermkort, kommer du under 12.000 grensa di, men det er en betydelig forskjell mellom disse, og dette utgjør i mine øyne forskjellen mellom en "ok" gamer-pc og en "god" gamer-pc.

 

Mulig du kan få de til å sette sammen denne som en "Komplett PC" og få garanti på den som et komplett system, mot et gebyr på ca. 500 kroner. Spør på [email protected] .

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar

Tusen tusen takk Saft-is :) . Jeg er nødt til å ta ditt ord for det hvis du sier at dette er bra. er det bra? Hva synes dere andre om det?

 

Ser at du har valgt AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED. Hva er forskjellen på dette og Pentium 4, 3 GHz. Hva er best. trodde det med høyest tall var best?

 

Vil denne PCen dekke videoredigering og foto også. Disse er riktignok sekundære behov, men alikevl viktige.

Når det gjelder kabinettet så tror jeg vil ha noe mindre flashi. Selv om det egentlig var ganske kult. kunne du ha funnet noe som er like bra men som ikke er så .....ja ;)

Lenke til kommentar
Tusen tusen takk Saft-is  :) . Jeg er nødt til å ta ditt ord for det hvis du sier at dette er bra. er det bra? Hva synes dere andre om det?

 

Ser at du har valgt AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED. Hva er forskjellen på dette og Pentium 4, 3 GHz. Hva er best. trodde det med høyest tall var best?

 

Vil denne PCen dekke videoredigering og foto også. Disse er riktignok sekundære behov, men alikevl viktige.

Når det gjelder kabinettet så tror jeg vil ha noe mindre flashi. Selv om det egentlig var ganske kult. kunne du ha funnet noe som er like bra men som ikke er så .....ja  ;)

Ja, AMD-prosessorer har en såkalt "pr-rating", som for denne prosessoren er "3000". Det betyr praktisk (merk dere ordet, flisespikkere) talt at den yter ca. likt som en P4 3.0 Ghz, kanskje litt under.

 

Men det som er bedre med denne cpu'en er at den er 64-bit, og dermed klar til å kjøre det nye 64-bits Windows XP, som vil gi en ytelsesforbedring når softwareprodusenter følger etter.

 

Den vil kunne kjøre videoredigering ja, hvis du skal være helt rå, kan du investere i en scsi-harddisk i stedet, men dette er strengt tatt ikke nødvendig når du har såpass mye RAM.

 

Kabinettet plukket jeg fordi det var det billigste med 400W strømforsyning, du kan jo f.eks. gå for folkekabinettet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113460&cks=PRL Chieftec Dragon, som også er billigere.

 

Men hør for all del med komplett først om de kan fikse en slik "Komplett PC" deal til deg, eller om du må kjøpe det som løse komponenter.

 

EDIT: Noen som vet om Nforce 3 250 Gb har kompabilitetsproblemer med spesielle minnemoduler ?

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar

Når jeg spør på Komplett skal jeg bare sende en mail og lime inn oppsettet du har posta meg og spørre om dette kan bli lagd som en komplett PC?

 

Så tild et evinnelige spørsmålet. Vil denne PCen kunne kjøre Doom 3 og vel så det? Vil være på den sikre siden.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Når jeg spør på Komplett skal jeg bare sende en mail og lime inn oppsettet du har posta meg og spørre om dette kan bli lagd som en komplett PC?

 

Så tild et evinnelige spørsmålet. Vil denne PCen kunne kjøre Doom 3 og vel så det? Vil være på den sikre siden.

Ja, bedre maskin får du nesten ikke.

Nå finnes det riktignok ingenting som kan kjøre DOOM III i 1600x1200 max detail bra nok, men 1024x768 holder jo lenge.

 

Ser at du kan sette sammen alle delene til en "Komplett PC" selv, bare gjør det via PC->Komplett PC->"Vis alle opsjoner". Så kan du legge til musmatta som egen vare til slutt, eller du kan sende en mail til salg med hele kjøpet, hvis du føler det er tryggere ;)

 

OBS! Følger ikke med Windows XP eller diskettstasjon her, det bør jo vurderes. Selv får jeg xp gratis fra skolen, andre kjøper billige studentversjoner, andre igjen tyr til mer ulovlige metoder. Hvis du skal ha med dette, må du punge ut 1300 ekstra. Har ikke tatt med diskettstasjon, da det ikke er nødvendig i disse dager.

Lenke til kommentar

Forslag:

 

DELL Dimension 8400

 

Intel 925X Express brikkesett med ICH6-R

Intel Pentium® prosessorer med HyperThreading teknologi

Integrert RAID controller med Intel Matrix Storage teknologi

Midnight Grey Mini-tower med 8x USB 2.0, 3x PCI, 1x PCIe x1, og 1x PCIe X16

Integrert Dell Gigabit Ethernet 10/100/1000 nettverkskort

Intel Pentium 4 Prosessor 530 med HT teknologi (3.0GHz, 800MHz FSB, 1MB cache

1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz

74GB SATA Harddisk, 10.000RPM m. 8MB DataBurstTM

128MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 SE med DVI/VGA - TV-out via S-video port og dual monitor support

48x/32x/48x CD-RW

Integrert 5.1 lydkort

Dell QuietKey tastatur, standard PS/2

Dell PS/2 mus med scroll wheel

 

Kr 10435,- Inkl Moms og Frakt og 1 års henteservice

 

2 års Garanti - 5 Års reklamasjon

 

Da har du 1565,- igjenn av budsjettet til å kjøpe skjerm (ikke kjøp skjerm fra dell,Dyrt)

 

Edit: Inkluderer også:

Microsoft Windows XP Home

Endret av Lyder85
Lenke til kommentar

Skal jeg bare gå inn å konfigurere hvilken som helst av de komplette PCene da? Eller er det bare Komplett Athlon 64 (Socket 754) som jeg skal konfigurere.

 

Prøvde en gang å konfigurere med det saft-is satte opp. Men hva med lydkort, høytalere, nettverkskort og modem? (skal koble opp mot familiens sin ADSL, trenger jeg da modem?)

 

Dette med prossesoren. Jeg forstår det ennå ikke helt. I de forskjellige PC Game World bladene så er det mange spill som ikke når det optimale før på 3000 MHz (3 GHz) Vel ikke akkurat mange da, men noen. Vil den Pcen fra Komplett virker under par da eller være like god. Hvor viktig er egentlig prossesorkraften.'

 

Det kabinettet. Kunne dere ha hjulpet meg å funnet et annet et, som er like bra men som ikke ser så leketøysaktig ut liksom. Og apropos det grafikkortet. Er det det samme som den nye toppmodellen til ATI som det står om i det seneste PCG World?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Dette med prossesoren. Jeg forstår det ennå ikke helt. I de forskjellige PC Game World bladene så er det mange spill som ikke når det optimale før på 3000 MHz (3 GHz) Vel ikke akkurat mange da, men noen. Vil den Pcen fra Komplett virker under par da eller være like god. Hvor viktig er egentlig prossesorkraften.'

Glem Ghz! AMD-prosessoren yter ca. det samme som en Pentium 4 3 Ghz (litt raskere på noe, litt tregere på noe annet), selv om den er på 2 Ghz. Grunnen er kort fortalt at den klarer å gjøre flere instruksjoner pr Ghz.

Lenke til kommentar

Okei

 

Jeg var nettopp innom El-kjøp igjen. Snakka med ein fyr som jobba der som sa at det var en super PC som var mye bedre enn den han hadde og at skjermkortet var noe av det råeste på markedet. Sa at kortet kosta neste halvparten av prisen til PCen. Smørte han litt tykt på mon tro?

 

Men jeg lurer fortsatt på de tinga jeg nevnte i min forrige post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...