Gå til innhold

Nordmenn er late!


Anbefalte innlegg

Endelig en bekreftet sannhet ang. Nordmenn, vi er nå offisielt bekreftet late.

 

VG

 

Hva mener dere, er vi så late i Norge som vi fremstilles?

Har vi ikke noe Arbeidsmoral lenger igjen i dette landet?

Har vi blitt ett land hvor det er viktigere å syte og klage, samt streike for høyere lønninger uten å yte noe ekstra igjen selv?

 

 

Edit: skriveleif

Endret av kamus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er kanskje ikke så late, men det er 'de facto' at nordmenns arbeidsmoral er ELENDIG! Og hvorfor mon tro? Fordi at vi ikke blir straffet for å ta oss "sykedager" f.eks, og våre velferdstilbud er, i mine øyne, for gode. Det er lett å leve på trygd, gå på sosialen, heve dagpenger, får betalt for å være syk og borte ifra jobb generellt.

 

Og vi er utrolig bortskjemte. Vi skal ha mere hele tiden. Mere fri, mindre jobb, høyere lønninger, bedre tilbud her og der. Og alt dette uten å kanskje måtte gjøre noe tilbake. Vi har det rett og slett så godt at vi er blitt bortskjemte. Virker som om mange nordmenn er blitt helt blinde for hvor godt de har det.

 

Nå skal det sies at dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle, men tall som 25% av arbeids-stokken syke på en dag er MYE.

Lenke til kommentar

Mulig vi er late, men jeg vil tro at livskvaliteten er høyere her enn i USA (hvor de tenker mye mer karriere og pengejag). Umiddelbart lo jeg da jeg leste overskriften på forsida; amerikanerne er jo ikke akkurat verdensmestere i bevegelse!

 

Personlig vil jeg heller ha tid til å gjøre ting som jeg synes er artig framfor å jobbe meg halvt i hjel for å kjøpe ting jeg allikevel ikke får tid til å nyte!

 

Kamus, du har linka til vg, men har skrivd Dagbladet i innlegget ditt.

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Enig med Mad Wolf Magnux.

 

Jeg blir deprimert ved tanken på at livet hele tiden er et jag. De første årene av livet er fine, da leker man og virkelig LEVER. Så begynner man på utdannelsen, skaffer seg gjeld, får seg en jobb, kjøper seg et hus og resten av livet går ut på å jobbe og betale ned gjeld. Koselig. Svært så koselig.

 

Forøvrig skjønner jeg ikke hva N.T. snakker om når det gjelder oljepenger. Hva har det med saken å gjøre? Det er ikke akkurat som om staten ødsler ut med oljepenger til Ola og Kari Nordmann.

 

Når det gjelder arbeidsmoral, så har nok N.T. et poeng. Finnes altfor mange som snylter på sosialen, i stedet for å ta i et tak selv. Greit nok om det var deres egne penger det gikk ut over, men det at noen sitter på ræven og bruker opp andres skattepenger er kjipt gjort.

Lenke til kommentar

Tallet 25 % fås tydeligvis ved å slå sammen tallet på sykmeldte, antall på attføring og antall uføretrygdete. Jeg lurer på hva man ville få for USA om man i tillegg tok med de som står utenfor arbeidsmarkedet, men ikke har trygd...?

 

Her er link til sysselsettingsprosentene for de enkelte kommunene i Norge pr 2003 ->

 

http://www.ssb.no/valgaktuelt/arkiv/tab-2003-08-22-01.html

 

Skal se om jeg finner tilsvarende tall fra det amerikanske SSB.

 

Edit

 

Oppsummering fra juni 2004, tall fra det amerikanske arbeidsdepartementet:

 

Total Employment and the Labor Force (Household Survey Data)

  

   Total employment was 139.0 million in June, and the employment-population

ratio--the proportion of the population age 16 and over with jobs--was about

unchanged at 62.3 percent.  The civilian labor force participation rate also

was little changed at 66.0 percent.  (See table A-1.)

 

http://stats.bls.gov/news.release/empsit.nr0.htm

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Blir litt irritert når det gjelder arbeidsmoral i Norge, jeg sitter med følelsen at folk driter i om de jobber eller ei, men høyere lønn skal de ha.

Vi skal ha lavere uketimer i uka på jobb, og vi skal ha mere i lønn. Da er det jo klart at man vil slite på sikt.

Se bare i Tyskland, der har de ansatte i Siemens nå mått gå opp til 40 timers arbeidsuke.

 

Hvor mange er det ikke som tar seg en tredagers fordi det er en del ting som må ordnes i hjemmet, eller hytte og båt. Tror nok de fleste av oss har arbeidskolleger som har snakket om å ta en tredager for å rekke å få gjort ferdig alle prosjektene de holder med på fritiden. Kanskje noen av oss har gjort det selv også.

Er det da riktig at vi andre som aldri er vekk ifra jobb skal betale for de som ikke gidder å stå på fullt ut? Blir det riktig overfor Arbeidsgiver som må sitter igjen med regninga?

 

Hvor mange er det som ikke er på jobb i det hele tatt fordi de ikke gidder og spiller på at de har en sjukdom som er mye verre enn det den i virkeligheten er?

Da blir jeg forbanna på vegne av dem som virkelig trenger det og som ikke har annet alternativ, men som får problemer med å få trygd fordi andre har vært uærlige.

Lenke til kommentar
Hva mener dere, er vi så late i Norge som vi fremstilles?
Ja vi er late, men det er systemet sin feil, ikke menneskene. Velferdsstaten gjør oss late og kravstore. Vi tar ikke lenger ansvar for oss selv, barn eller foreldre som før. Staten har jo overordnet ansvar!
Har vi ikke noe Arbeidsmoral lenger igjen i dette landet?
Vi har arbeidsmoral, men den blir stadig dårligere. Sosialistene har systematisk ødelagt arbeidsmoralen i hele etterkrigstiden, og vi er nå kommet så langt at det er greit å snylte eller gå på "sosialen" selv om man er frisk og rask.
Har vi blitt ett land hvor det er viktigere å syte og klage, samt streike for høyere lønninger uten å yte noe ekstra igjen selv?

Ja, venstresiden har lært folk at det ikke er inovasjon, effektivisering og produksjon som skaper verdier, men streik.
Lenke til kommentar

Tja at vi er late kommer vel av at ungdommen i dag er vant til å sitte på ræva og rope på mora si til de er 30 år , blir de bedt om å gjøre en liten ting roper og syter de om at de har vondt både her og der , er vel ikke for ingenting at 1/3 av alle som skal inn i militæret er uegnet til fysisk arbeid og ikke istand til å bevege seg utenfor asfaltkanten , ligger det en stein på størrelse med en ert i veien får de jo problemer med å komme seg vidre :evil:

Lenke til kommentar
Vi er kanskje ikke så late, men det er 'de facto' at nordmenns arbeidsmoral er ELENDIG! Og hvorfor mon tro? Fordi at vi ikke blir straffet for å ta oss "sykedager" f.eks, og våre velferdstilbud er, i mine øyne, for gode. Det er lett å leve på trygd, gå på sosialen, heve dagpenger, får betalt for å være syk og borte ifra jobb generellt.

 

Og vi er utrolig bortskjemte. Vi skal ha mere hele tiden. Mere fri, mindre jobb, høyere lønninger, bedre tilbud her og der. Og alt dette uten å kanskje måtte gjøre noe tilbake. Vi har det rett og slett så godt at vi er blitt bortskjemte. Virker som om mange nordmenn er blitt helt blinde for hvor godt de har det.

 

Nå skal det sies at dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle, men tall som 25% av arbeids-stokken syke på en dag er MYE.

Vel, så du mener altså at narkomane med en vanskelig bakgrunn uten utdanning som endelig, etter å ha stått på venteliste i to år, har kommet seg gjennom en suksessfylt rehabilitering ikke skal få hverken jobb, penger, trygd eller lignende?

 

Selv har jeg en mor med _sterk_ grad av migrene, autisme og diverse allergier som tvingte seg selv på jobb dag etter dag etter dag, siden kommunen ikke trodde på henne og legeærkleringene. Det endte altså opp med at hun måtte slutte i den jobben og finne seg en ny, med bedre behandling av syke ansatte. Pga. at hun har en rimelig unik og sammensatt utdanning var det ikke noe problem for henne, men tenk på en alenemor med en gammel wiplashskade som kun har obligatorisk utdannelse. Hun skal få slite med å få seg jobb med godt velferdstilbud.

 

Og det du sier om at 25% er syke på en dag. Først av alt vil jeg ha et konkret eksempel. Så vil jeg tilføye at, når noen først blir syk (forkjølelse, snue, allergi), så er det fort gjort at flere blir det. Dette selvfølgelig på grunn av smittefaren, og at en eller annen har dratt med seg viruset på jobb.

Lenke til kommentar
Nordmenn er late, feige, gjerrige, og sykelig opptatt av å "vinne" i pengespill. Gå ikke glipp av lottosendingene 19.45 på NRK1, hvor vi får en kosestund med Halvor (62) og Gerd (58) fra Troms.

 

Jordbærplukkere er heller ikke ikke et uvanlig fenomen.

Jepp har selv stått og sett på folk som gjør det der med jordbær og nei det er ikke bare eldre damer , selv velbeslåtte menn med penger nok i banken fyller opp ekstra i kurven samtidig som de tar en tre fire bær som smaksprøve . ja de med god økonomi er faktisk værst her også , er vel derfor de har god økonomi , ved å snylte på andre :no::no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...