Gå til innhold

Nordmenn er late!


Anbefalte innlegg

Hva mener dere, er vi så late i Norge som vi fremstilles?
Ja vi er late, men det er systemet sin feil, ikke menneskene. Velferdsstaten gjør oss late og kravstore. Vi tar ikke lenger ansvar for oss selv, barn eller foreldre som før. Staten har jo overordnet ansvar!

Der er faktisk jeg og FiskePinna 100% enig (er verdt å merke seg at det må være første gang)

 

Har vi ikke noe Arbeidsmoral lenger igjen i dette landet?
Vi har arbeidsmoral, men den blir stadig dårligere. Sosialistene har systematisk ødelagt arbeidsmoralen i hele etterkrigstiden, og vi er nå kommet så langt at det er greit å snylte eller gå på "sosialen" selv om man er frisk og rask.

 

Vil ikke si at sosialistene systematisk har ødelagt moralen, men at det systemet som sosialistene har bygd opp og vår velstand her til lands har ødelagt arbeidsmoralen noe sinnsykt.

Endret av thoufiend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt artig blir det når man ser på yrkesdeltakelse i % i Norge Vs andre land. Norge har himmelhøy deltakelse i forhold til andre land. Rent logisk har man også da høyere andel sykere fordi "sykere" arbeidstakere er i arbeid i dette land i motsetning til andre land der disse er plassert i bolken(e): arbeidsledig, fattiglus etc.

Dessuten så kan man ikke se på enkeltindivid når man prater om fravær fra jobb.

Isåfall ville eldre arbeidstakere vært "uproduktive" deluxe siden de på generell basis har mye mer sykefravær enn yngre arbeidstakere. Ingen med 5 i iq vil hevde at man skal førtidspensjonere disse fordi de koster samfunnet masse penger.

 

Det _eneste_ som ser ut til å "hjelpe" på fraværsstatistikken er hvis det er nedgangstider og folk er redde for jobben sin. Dit vil verken arbeidstaker eller arbeidsgiver.

 

Det som er bekymringsfullt er unge menn som tar seg en 3 dager fordi de har vært på fylla dagen før. (Viden kjent taktikk blant høyreungdom). Amoralsk fordi det uthuler et system som skal lette hverdagen for den som er vitterlig syk.

Lenke til kommentar
Litt artig blir det når man ser på yrkesdeltakelse i % i Norge Vs andre land. Norge har himmelhøy deltakelse i forhold til andre land.
Nå må vi huske på at Norge har verdens største ofefntlige sektor i prosent av totalt antall sysselsatte, og store deler av offentlig sektor er jo direkte arbeidsmarkedstiltak. Produktiviteten er lav, men hva gjør vel det når landet kan skryte av lav arbeidsledighet.
Lenke til kommentar

Det blir ganske på trynet å greie alle nordmenn over en kam allikevel da. Det fins både late og spreke folk over alt.

Problemet er nok mye mer sammensatt enn som så. Trivsel er et meget viktig stikkord. Det er ikke uvanlig, og heller ikke unormalt å mer eller mindre vantrivs på en vanlig norsk arbeidsplass i dag.

 

Det er bare tull at vanlige folk arbeider for lite. Se hvor mange rikinger som skor seg søkkrike på det som vanlige folk utfører i dette landet.

Det er mange skevheter å gripe fatt i. Det kunne gått blitt sett på større muligheter for arbeidsdeling, men det gjelder ikke bare i norge.

 

Det er også altfor lett å være trygdet i norge. Svært mange av dem kunne gjort en eller annen oppgave i stedet for absolutt ingenting. Der burde det legges opp til mer oppsyn, og mer fornuftige helsevurderinger.

Hvis man fant ut at en person kunne gjøre en oppgave, men nektet eller begynner å gå på fylla, fikk de bare miste all trygd å sosial støtte. De fleste av dem hadde nok kommet krypene til korset da. Der er det altfor lempelig. I gamle tider måtte sånne folk jobbe, og de dauet ikke av det.

 

Men som sagt, det tror jeg det burde ses som en viktig oppgave å legge til rette for at folk trivs på en arbeidsplass. Det ligger mye der. Hvis man trivs, har man jo lyst til å være der. Man bør respektere hver enkelts behov og personligheter og ikke se på en arbeisstokk som en saueflokk.

Lenke til kommentar
Litt artig blir det når man ser på yrkesdeltakelse i % i Norge Vs andre land. Norge har himmelhøy deltakelse i forhold til andre land.
Nå må vi huske på at Norge har verdens største ofefntlige sektor i prosent av totalt antall sysselsatte, og store deler av offentlig sektor er jo direkte arbeidsmarkedstiltak. Produktiviteten er lav, men hva gjør vel det når landet kan skryte av lav arbeidsledighet.

Jaja, Norge, Belgia og Nederland var vel de tre landene med høyest produktivitet per time?

Lenke til kommentar
Litt artig blir det når man ser på yrkesdeltakelse i % i Norge Vs andre land. Norge har himmelhøy deltakelse i forhold til andre land.
Nå må vi huske på at Norge har verdens største ofefntlige sektor i prosent av totalt antall sysselsatte, og store deler av offentlig sektor er jo direkte arbeidsmarkedstiltak. Produktiviteten er lav, men hva gjør vel det når landet kan skryte av lav arbeidsledighet.

Kapitalismens lille paradoks. Bedre å ha de i lønnet arbeid enn å la de gå på arbeidsledighetstrygd der de får mindre penger til å forbruke i det markedsstyrte samfunnet.

Lenke til kommentar
Litt artig blir det når man ser på yrkesdeltakelse i % i Norge Vs andre land. Norge har himmelhøy deltakelse i forhold til andre land.
Nå må vi huske på at Norge har verdens største ofefntlige sektor i prosent av totalt antall sysselsatte, og store deler av offentlig sektor er jo direkte arbeidsmarkedstiltak. Produktiviteten er lav, men hva gjør vel det når landet kan skryte av lav arbeidsledighet.

Vi har endel langtidsarbeidsledige som får uføretrygd istendenfor å gå på Aetat. Skjult arbeidsledighet mao.

Lenke til kommentar

Min unnskyldning for ikke å gjøre noe, skulke og være slapp generellt er at jeg egentlig bedriver KREATIV LATSKAP!

 

Folk burde forresten slutte å tenke så hardt på alle de fete i verden å heller ta en titt på alle de sykelig tynne menneskene. Man burde egentlig oppfinne fett-transplantasjon(hvis det ikke finnes). Kunne blitt en røde-kors aksjon og ta med seg alt fettet fra fettsugning i Vesten til alle de radmagre barnene rundt omkring i verden.

Endret av kmess
Lenke til kommentar

hihi, hva sier rasistenene nå.. de som hele tiden har sagt at afrikanere er late.. :)

 

Det er rett at det er systemet som har mye av skylden. Mange jeg kjenner velger å heller få ledighetstrygd enn å jobbe... ofte får man faktisk mer da.

 

Det er ikke utlendinger som er verst, det er nordmenn sjøl. Systemet fungerer så lenge folk er ærlige.. men hvem er ærlige? De som er ærlige er bare dumme.. man kan jo få penger ved å kun sitte på ræva og glo på hotel cesar..

 

Vestlige mennesker er bortskjemte, og verre blir det.

Lenke til kommentar

Jeg synes velferdssystemet er altfor god...min onkel er uføre pga ikke helt frisk i lungene, MEN han kan godt jobbe som bilmekaniker forid han liker og gjør det nesten hele tiden i garasjen. en venninne av meg sin en av foreldre lever av attføring, personen er frisk og KAN jobbe på fulltid, men gidder ikke...min mor sier er syk pga hodepine...pøh, hun kan JOBBE en del.

Men min far er klok, han jobber så mye han klarer. Han blir sparket hvis for mye sykefravær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...