FJERNET111 Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Tror ikke NV har betalt noe som helst, men de har skreddersydd NV40 brikken med spesielt Doom3 for øyet(Ultrashadow 2). Og JC og NV har bestandig hatt et tett sammarbeid.Men tror nok at dette spillet blir å selge noen NV40 brikker. De har nok betalt ganske mye ja, men det er nok ikke hovedgrunnen til nVidia sitt forsprang med nV40-serien. nV40 er mer rå styrke enn X800-serien og det tjener de på i Doom III, sammen med noen optimaliseringer osv... ATi kjører konstant FP24, mens nVidia kan veksle mellom FP16 og FP32 osv osv. ATi bør på en annen side få skikk på OpenGL driverene sine. Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Hmm ingen grunn til å diskutere hvem som har betalt hva selv om jeg betviler det. Uansett om Ati får skikk på Ogl driverne sine kommer de aldri til å slå NV i Doom. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Hmm ingen grunn til å diskutere hvem som har betalt hva selv om jeg betviler det. Uansett om Ati får skikk på Ogl driverne sine kommer de aldri til å slå NV i Doom. Det kan så være, men forskjellen vil ikke være like stor... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) Ingen som tenker på hvor mye bedre Ati kortene kommer til å yte ved bedre Open Gl drivere??? Alle her poengterer jo hvor dårlige ati sine drivere er i open gl, da må det jo være et ENORMT forbedringspotensiale akkurat der. Men uansett det jeg gleder meg mest til er å se noen gode screenshots med det som finnes av skjermkort... Edit : Ati trenger en ytelseøkning på 25% på Open gl fronten for å yte bedre enn nvidia på noen oppløsninger, man skal ikke se bort ifra at det er mulig når spillet kommer ut på markedet og ati får muligheten til å optimalisere driverne sine ordentlig. Endret 24. juli 2004 av Malvado Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Ati selv vet at Ogl driverne trenger en kraftig overhaling, de kjører enda den samme gammle koden og det er sagt at de holder på å skrive nye fra skratch. Men uansett i de fleste Ogl spill så er ytelsen bra nok til at Ati kort skal yte nogenlunde bra, jeg personlig bryr meg heller lite om et kort får 150Fps og et annet får 200fps. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Husk at nVidia sin OpenGL API for GeForce 6800 bygger på den de hadde på GeForce 256. Så at ATi sin driver er gammel kode er ikke noe argument. Vi kan heller si at det er dårlig kode... Arkitekturen som NV3x/NV4x er bygd på egner seg også bedre til OpenGL enn den R3xx/R42x er bygd på.. Bare for å nevne en ting så kan nVidia sin pipeline på NV40 kjøre enten 16x1 eller 32x0. Det gir bla. en fordel i OpenGL Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Raptor' date='24/07/2004 : 13:03'] Bare for å nevne en ting så kan nVidia sin pipeline på NV40 kjøre enten 16x1 eller 32x0. Det gir bla. en fordel i OpenGL Det kan X800 serien også, da kun når AA er enablet. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 jeg personlig bryr meg heller lite om et kort får 150Fps og et annet får 200fps. Enig der, men de 50 FPS kan bety at du kan øke oppløsningen eller ha på AA og AF. Extra ytelse er ALDRI bortkastet Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Raptor' date='24/07/2004 : 14:03'] Bare for å nevne en ting så kan nVidia sin pipeline på NV40 kjøre enten 16x1 eller 32x0. Det gir bla. en fordel i OpenGL Dette er i _veldig_ spesielle tilfeller når grafikkortet bare gjør en viss type arbeid. Det er så godt som ingen andre spill enn Doom III dette funker i. Dette har med hvordan koden til Doom III er bygget opp og hvilken informasjon spillet sender til grafikkortet. Lenke til kommentar
Stian B. Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Lurer på om det i det heletatt går ann og spille det med mitt Geforce4 Ti4800SE Jeg lurer heller på om det blir spillbart med mitt ATi Radeon 9800pro :!: Ja,garantert,såfremt du har litt futt i cpu`en og ram`en,men ikke på max grafikk,men spillbart,jepp. Calm down Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) Oi, se på dette (mulig ATI/DOOM3 bundle) : http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33770694 http://www.gamespot.com/news/2004/07/23/news_6103380.html Endret 24. juli 2004 av lavizh Lenke til kommentar
Templar Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Det eksisterer INGEN fakta om å Doom3 er optimisert for Nvidia. Nvidia har ALDRI betalt for noen slik optimisering. Tvert i mot er det offentlig at ATi betalte 8.000.000 dollar for Half Life 2 vouchers og lov til å markedsføre kortene med HL2. Hvor folk for det at Doom 3 er optimisert for Nvidia og ID for betalt for det kan jeg ikke si siden det finnes INGEN offentliggjøring av slik avtale. SNekkern og flere, dere har ingen grunnlag for deres uttalelse for å NV har betalt noe som helst. HardOCP testen med ID var slik: ID hadde sine EGEN testrigger. ATi og NV kom med sine egen offentlige drivere men hadde INGENTING med testingen eller konfigurasjonen å gjøre. Robin.. Det er absurd å Nvidia har "skreddersydd" en GPU for ett spill. Nok om det. Hvor dårlig er ATi sine OpenGL drivere.. Dem er glimmrene gode. Dette er TULL å kalle dem dårlig etc. Både MOHAA og CoD tester viser å ATi har ett lite hakk på yttelsen, så "dårlige" er deres drivere. Har hatt 9700Pro, 9800Pro og 9800XT og må bare si at både D3D og OpenGL yttelsen var suveren. Gammel tugge dette med OpenGL driverene. Spør de som bruker 3dSmax, aka OpenGL! Nvidia sluttet for over 1 år siden å støtte det mens ATi har totalt overtatt markedet som bruker 3dSmax. Ati kommer garantert til å øke yttelsen i Doom3, Catalyst er glimmrene drivere og OpenGL yttelsen der er bra og blir bare bedre. Doom3 viser bare rett og slett hvor bra GeForce 6800 er. Det blir flere sånn "skandaler" etter hvert der 6800 yter bedre en X800. Dette er bare begynnelsen. Men ATi har forsått et SUPER produkt og kommer til å yte bedre. Hvorfor kan dere ATi folka ikke være fornoyed med kortet deres uansett det ytter ikke best i Doom3, yttelsen er suveren uansett! Simon Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Robin.. Det er absurd å Nvidia har "skreddersydd" en GPU for ett spill. Nok om det. Det er ikke absurd i det hele tatt, ta deg en titt på Beyond3d og Nvnews. Jon Carmak har sagt selv at han har favorisert NV sin hardware, så hvor du har det i fra ?? Lenke til kommentar
Templar Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Hvordån kan det bety at Nvidia skreddersydder GeForce 6800 for Doom3 fordi Carmac favoriserer Nvidia? Tim Swiney fra EPIC MegaGames har uttalt seg også at han favoriserer Nvidia. Har dem også skreddersydd for han? Dette henger bare ikke logiskt sammen. Setningen har forsått ingen grunnlag. Doom 3 var i utvikling også lenge for NV40 ble "taped out". Det kom frem tidliger i tråden hvorfor Carmac liker Nvidia bedre. For mange sånn påstander her i tråden som har ingen grunnlag. Simon Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) Det eksisterer INGEN fakta om å Doom3 er optimisert for Nvidia. Nvidia har ALDRI betalt for noen slik optimisering. Tvert i mot er det offentlig at ATi betalte 8.000.000 dollar for Half Life 2 vouchers og lov til å markedsføre kortene med HL2. Hvor folk for det at Doom 3 er optimisert for Nvidia og ID for betalt for det kan jeg ikke si siden det finnes INGEN offentliggjøring av slik avtale. SNekkern og flere, dere har ingen grunnlag for deres uttalelse for å NV har betalt noe som helst. HardOCP testen med ID var slik: ID hadde sine EGEN testrigger. ATi og NV kom med sine egen offentlige drivere men hadde INGENTING med testingen eller konfigurasjonen å gjøre. 1. Det er tull at ATi betalte 8 mill dollar, dette var et beløp som ble sett i regnskapet og mange trodde dette var til Valve. Det var til noe helt annet, hvor mye ATi betalte vet jeg ikke. Valve brukte lang tid på å optimisere HL2 for nVidia, mye lengre enn til ATi og ATi betalte bare for bundlerettigheter. 2. nVidia har sponset utviklingen av Doom III og har hatt et veldig nært samarbeid med iD. Og de har også fått innsyn i koden på et tidlig stadium der de kan ha jobbet med optimiseringer til grafikkortene sine. 3. iD hadde testrigger fra DELL og det var representanter til stede fra både ATi og nVidia som stilte opp med hardware og nyeste drivere til sine respektive kort. Så det er altså en standard DELL maskin som ATi og nVidia puttet sine kort i, iD startet opp timedemoene og ikke noe mer. Endret 24. juli 2004 av SBS Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 Doom 3 var i utvikling også lenge for NV40 ble "taped out". Doom3 skulle ha vært ute for lenge siden, JC har hatt god tid til å få kodet spillet etter NV40 brikken. Hvor tror du Ultrashadow kom i fra? eneste spillet så langt som drar nytte der er Doom. Som sagt ta deg en tur på Beyond3d. Lenke til kommentar
drall Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) Det hadde vel ikke vært så alt for rart om John Carmack favoriserer nvidia. En del av utviklingen av Doom 3 foregår på linux, og ATI's linux-drivere er i beste fall en spøk. Men å påstå at ID software er betalt av nvidia for at Doom 3 skal være best på nv40, er det samme som å si at ATI er kjøpt og betalt av Microsoft. Endret 24. juli 2004 av drall Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.ph...r=asc&start=200 Carmack as quoted by [H] wrote: On the other hand, the Nvidia drivers have been tuned for Doom's primary light/surface interaction fragment program, and innocuous code changes can "fall off the fast path" and cause significant performance impacts, especially on NV30 class cards. Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) Doom 3 var i utvikling også lenge for NV40 ble "taped out". Hvor tror du Ultrashadow kom i fra? eneste spillet så langt som drar nytte der er Doom. Som sagt ta deg en tur på Beyond3d. Vell nå er det vell ikke sånn at spillet _støtter_ ultrashadow så mye som at ultrashadow støtter spillet. Ultrashadow er afaik en forbedret måte for hardwaren å behandle stensil shadows på, stensilshadows har faktisk eksistert siden quake2 (Men quake3 er ett av de første spillene som bruker dette i masservis) NOTE: Dette er sånn jeg har forstått tinga, er mulig jeg tar feil her... Endret 24. juli 2004 av Dipso Lenke til kommentar
Templar Skrevet 24. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2004 SBS kan du henvise til noen kilde for dine utsagn at "nVidia har sponset utviklingen av Doom III" (quote SBS). Simon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå