Gå til innhold

ATI x800 og Nvidia 6800 testet på DOOM3!


lavizh

Anbefalte innlegg

Lurer på om det i det heletatt går ann og spille det med mitt Geforce4 Ti4800SE  :whistle:

Jeg lurer heller på om det blir spillbart med mitt ATi Radeon 9800pro :!:

Doom3 blir fint spillbart på både 9800Pro og Ti4800SE. Må nok belage seg på å kjøre det i 1024x768 uten AA og AF (muligens 9800Pro klarer litt AA og AF). Men det kommer uten tvil til å gå riktig så bra. Jeg tviler sterkt på at ID ville gitt ut et spill som kun 2% av den potensielle kundemassen har hardware til å spille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ai, ai, 5950U gjør ca 30 FPS mindre enn 6800U. og i tillegg har jeg en 500Mhz tregere CPU enn i testen... ikke bra...

 

Her blir det medium kvalitet frykter jeg..

Er det noe å frykte da? Åssn innstillinger kjører du FarCry på da? Jeg kjører FarCry på 1024x768 med very high settings (9800Pro), hvis jeg må kjøre Doom3 på medium for å få samme FPS så er enten Doom3 utrolig tungdrevet eller så ser det fortsatt utrolig bra ut på medium :p

Lenke til kommentar

Uff dette var da et slag i trynet på ATI. Spesielt var det ille for x800pro som til og med ble slått av 6800GT, men dette har som nevnt i artikkelen tydligvis med at 800pro bare har 12 pipelines.

 

Men jeg tror faktisk det blir en 6800Ultra på meg nå, har lenge vurdert x800pro VIVO men etter å ha sett denne testen tror jeg at jeg vil ha en 6800U. Doom 3 er nok et spill jeg vil spille mye av, og mange spill kommer ut som bruker den enginen. HL2 vil nok kjøre bra uansett hva slags hardware du har, siden her er ikke systemkravene så høye fra før av.

Lenke til kommentar

Er det noe å frykte da? Åssn innstillinger kjører du FarCry på da? Jeg kjører FarCry på 1024x768 med very high settings (9800Pro), hvis jeg må kjøre Doom3 på medium for å få samme FPS så er enten Doom3 utrolig tungdrevet eller så ser det fortsatt utrolig bra ut på medium :p

 

Doom3 krever mere av maskinen/grafikk kortet enn Farcry...

 

farcry 1.2 test Her ser du at 9800Pro holder ca 20-30 mere FPS enn 5950U, og er ikke langt unna x800/6800 uten AA/AF.

Mens på Doom3 der det brukes samme setting 1024x768 very high med no aa/8xAf ligger både 9800 og 5950U 30FPS unna 6800U og x800xt-pe og i tillegg bruker [h]ocp 2Gb ram og en cpu som er 500Mhz rasker enn min ;)

 

(Stakkars 5950U kortet sliter jo i farcry uansett, i følge testen på 1.2 :blush:)

Lenke til kommentar
Uff dette var da et slag i trynet på ATI. Spesielt var det ille for x800pro som til og med ble slått av 6800GT, men dette har som nevnt i artikkelen tydligvis med at 800pro bare har 12 pipelines.

 

Men jeg tror faktisk det blir en 6800Ultra på meg nå, har lenge vurdert x800pro VIVO men etter å ha sett denne testen tror jeg at jeg vil ha en 6800U. Doom 3 er nok et spill jeg vil spille mye av, og mange spill kommer ut som bruker den enginen. HL2 vil nok kjøre bra uansett hva slags hardware du har, siden her er ikke systemkravene så høye fra før av.

Nå tar det jo helt av for folk her. Disse tallene sier egentlig veldig lite. Hvordan går det med andre kort f.eks.?

 

Og å påstå at dette er en "big deal" for ATI er jo å overdrive. Greit, kjøp gjerne NVIDIA hvis du bare skal spille Doom 3, men husk at ATI vel har bedre ytelse på Direct3D, og det kommer mange slike spill også.

 

Et hvilket som helst high-end-kort kan brukes til Doom 3. At det er noen FPS forskjell har lite å si i den store sammenheng.

 

Ikke gjør mer ut av dette enn det er.

Lenke til kommentar

Er det noe å frykte da? Åssn innstillinger kjører du FarCry på da? Jeg kjører FarCry på 1024x768 med very high settings (9800Pro), hvis jeg må kjøre Doom3 på medium for å få samme FPS så er enten Doom3 utrolig tungdrevet eller så ser det fortsatt utrolig bra ut på medium :p

 

Doom3 krever mere av maskinen/grafikk kortet enn Farcry...

 

farcry 1.2 test Her ser du at 9800Pro holder ca 20-30 mere FPS enn 5950U, og er ikke langt unna x800/6800 uten AA/AF.

Mens på Doom3 der det brukes samme setting 1024x768 very high med no aa/8xAf ligger både 9800 og 5950U 30FPS unna 6800U og x800xt-pe og i tillegg bruker [h]ocp 2Gb ram og en cpu som er 500Mhz rasker enn min ;)

 

(Stakkars 5950U kortet sliter jo i farcry uansett, i følge testen på 1.2 :blush:)

Som jeg sa, hvis Doom3 krever mere av maskinen enn FarCry så skal det i teorien bety at det også ser bedre ut. Mao kan man sette ned detaljnivået og fortsatt ha et spill som tar seg utrolig flott ut. Det er også OpenGL noe som betyr at et 5950 Ultra skal klare å dra det temmelig godt.

Lenke til kommentar

Blir litt redd jeg når en radeon 9800 bruker skal kjøpe nytt kort?! Skaff dere et liv, noen fps forskjell i Doom 3 er ingen katastrofe :)

 

Dessuten tror jeg HL2 vil bli et bedre spill ;) Tror DOOM 3 blir et lekkert spill å se på men at det mangler en god historie. Men misforstå meg rett... Jeg gleder meg både til DOOM 3 og HL2!!! Jeg regner med at jeg skal klare å nyte begge spillene på min HTPC 3 ghz, 1 gb ram, og bare radeon 9600XT.

 

Så please.... ikke gråt over noen tapte skjermoppdateringer ;)

Lenke til kommentar

Doom 3 vil i teorien kunne spilles på en G3 Ti skjermkort med en grei CPU, motoren er bygd for den type GPU. Den benytter ingen fancysmancy funksjonalitet som de nyere skjermkortene har.

 

HL2 motoren er derimot bygd mot DX9 såvidt jeg har forstått, og vil yte mye bedre med DX9 skjermkort.

Lenke til kommentar
Dette må kunne sies å være en knusende seier til nVidia, spesielt i høyere oppløsning. ATi har mye å jobbe med når det gjelder Open-GL-drivere!

 

nVIDIA har jo lagt masse peng i Doom 3 for at spelet skal yte best mulig med dette kortet (6800).

 

ATI har gjort det samme med HL2 (x800).

åja, så det er kun i doom3 at ati har problemer med open-gl ytelsen :roll:

nvidia og ati har investert penger ja, men det er for at de skal få logoen sin, samt spillet bundlet, ikke for at spillet skal yte best mulig på det skjermkortet, begge utviklerne er fullt klar over at det er et steg ingen av dem ønsker å ta.

ingen ønsker en spillverden hvor et spill fungerer utmerket på et skjermkort, basert på hvilken skjermkortprodusent som har svingt med sjekkheftet.

 

nvidia har betalt for å få nvidia logoen i begynnelsen av spillet, ikke for at nvidia skal yte best i selve spillet.

Nvidia har ikke betalt for og få logoen der, logoen er der for og illustrere at spillet har vært med i Nvidias eget program for spillutviklere TWIMTBP (The Way Its Meant To Be Played).

 

Ati har også gjort det samme med Half-Life 2 og deres program heter GITG (Get In The Game)...

Lenke til kommentar
Driverne til nvidia er optimaliserte... De har sponset Doom3 hel siden FX 5900-tiden og sett koden, mens ATi hadde ikke sett den i det hele tatt.

 

Ikke det at ATi komme til å yte bedre enn nvidia i Doom 3 bare med nye drivere, men de komme nok til å yte bedre..

Altså, forskjellen er ikke at Nvidia har sett doom koden.

 

Forskjellen er at Nvidia lager kort som er bedre optimalisert for OpenGL, mens ATI lager kort som er bedre optimalisert for DX9.

Lenke til kommentar
Altså, forskjellen er ikke at Nvidia har sett doom koden.

 

Forskjellen er at Nvidia lager kort som er bedre optimalisert for OpenGL, mens ATI lager kort som er bedre optimalisert for DX9.

Og i tillegg har nVidia sett Doom-koden og jobbet svært tett med Carmack siden begynnelsen av utviklingen. Carmack har også utviklet spillet med nVidia kort (det vanlige er å bruke kort fra alle ledende produsenter), og det er et TWIMTBP spill.

 

Uansett... bare tiden vil vise om ATi får ut noen drivere som er bedre optimalisert til Doom III, eller rett og slett bedre OpenGL drivere.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Doom3 motoren blir over ALT.. dette benchmark spiller rolle!

 

note at Carmac commenterer på ATi sin AF filtering men vil ikke si å det er juksing siden han gidder ikke å forsvare slik commentar.

 

X800 Pro suger her på Doom 3 men..

ROFL akkurat som med 9700 Pro som jeg kjøpte 1 uke etter lansering siden jeg mente å det ville RULE lenge da mener jeg å 6800 ville RULE denne gang..  Nå har Doom 3 gitt meg 2 treff i rad. 6800 RULZ :D

 

Simon

Ok, x800 kortet suger... Du har nok HELT rett :roll: Eller bare nei...

Nvidia har alltid vært best på opengl, og ati sitt kort gjør det alldeles ikke dårlig..

En forskjell på under 10fps gir ingen klar vinner...

Ja, vi venter på hl2 og doom3 :D OG stalker :cool:

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...