Gå til innhold

Hvordan få 12 volt -> 9 volt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man må ikke koble til Gnd så vidt jeg vet. Minus på 3.3 og pluss på 12 skulle gi 8,7V.

Jeg holder på at dette er meget tvilsomt. Du tar ingen forbehold. Det virker nok for de fleste, men dere aner nok egentlig ikke hva dere gjør. Det kan lett gå galt.

Skulle det gå galt på grunn av strømforyningens oppbygning eller feilkobling fra den som gjør modden?

Et godt eksemplel som får meg til å tro at dette går bra er at samme prinsipp benyttes i forsterkere . Der sier man at det er fks -80V, 0, +80V

Da kan man si at 80V er hentet ut fra mellom +80V og +160V fra strømforyningen.

Om dette er direkte sammeliknbart skal jeg ikke si for sikkert. ;)

 

Hva for en feil kan denne koblingen forårsake, når alle henter ut 7V mellom 5 og 12V railen uten problemer?

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

Dere burde vel være i stand til å lese det lille innlegget som jeg linket til? Der står det forklart nøyaktig hva problemet er.

Det går bra i en PC fordi man trekker mye strøm til andre ting.

 

Det eksemplet med en forsterker er helt misforstått. Det er +/- 80V referert til GND, ikke "+80V og +160V".

Lenke til kommentar

Det er det som blir sagt, at du må trekke støm på 5V. Og jeg mener den forklaringen er ganske logisk.

Men jeg vet ikke akkurat hva som skjer, har ingen erfaring med å prøve slike 'stunts' ettersom jeg 'vet' at det er feil måte å koble på. ;)

Dog har også jeg koblet vifter på PC slik, men da i visshet om hvor strømmen tar veien.

Lenke til kommentar
Det er det som blir sagt, at du må trekke støm på 5V. Og jeg mener den forklaringen er ganske logisk.

Men jeg vet ikke akkurat hva som skjer, har ingen erfaring med å prøve slike 'stunts' ettersom jeg 'vet' at det er feil måte å koble på. ;)

Dog har også jeg koblet vifter på PC slik, men da i visshet om hvor strømmen tar veien.

Jeg må ty til litt teori :)

stromdeling.JPG

 

-- Her har vi to spenningskilder med omtrent like store Rs, verdi i mili Ohm (en bra nok antagelse)

-- Vi har RL1 som får 7V mellom 12V og 5V. Dette er f.eks. en vifte

-- Vi har RL2 som vår 5V. Dette er vanlig last (HDD,chipsett,AGP,VGA,etc)

 

 

Dette skjer når i1>i3. Det vil si at du trekker mer mellom 12V-5V enn 5V railen:

Da går strømmene i1, i2, i3, som vist i figuren.

Vi har en ligning: i1 = i2 + i3 (Kirchoff's Current Law)

 

Dersom i1>i3 vil i2 = i1-i3 = I>0. Altså en strømretning som vist i figuren.

Når det går en strøm gjennom en motstand settes det opp en spenning over den med polaritet slik at + kommer på siden strømmen kommer inn og -- på siden strømmen går ut.

 

Da blir spenningen over V_RL2 = 5V+i2*Rs >5V. Altså en spenning over 5V. Hvor mye denne spenningen er er avhengig av Rs og i2. Jeg har regnet ut V_RL2 som funksjon av alle andre variabler, men uttrykket er for stygt til å kunne skrives opp her. :D

 

Hvis i1<i3 har vi i2=i1-i3 <0A

Da skiftes strømretningen til å være motsatt av i2 og polene blir byttet om over Rs til 5V kilden.

Da har vi plutselig V_RL2 = 5V-i2*Rs, noe som er mindre enn 5V

 

 

To tilfeller er interessante:

1) RL2 = uendelig -->RL2 droppes

Da blir i1=i2 og i3=0 og vi har en maks verdi for V_RL2=5V + Rs(V1-V2)/(Rs+RL1+Rs)

 

2) RL2 = 0 --> kortslutning på 5V Railen

i1 vil nå gå gjennom kortslutningen og i2 vil nå gå motsatt vei av det pilen viser. spenningsfallet over Rs = -i2*Rs

V_RL2 =0 og i3 = i1-i2 = i1-(-i2)= i1+i2 SOM BLIR SVÆRT MYE pga i2 = 5V/Rs

 

 

Vel dette ble mye regning, men dette er en litt mer detaljert forklaring på hvorfor det fungerer slik det ble hevdet i artikkelen HÅREK henviste til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...