Gå til innhold

Hvordan få 12 volt -> 9 volt?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger spenning til en videosplitter. Det jeg har tilgang til et 12 volt, samt 5 og 3,3 volt fra en strømforsyning. Har ikke 320 Volt AC. Splitteren skal ha 9 volt (DC). Det er ikke snakk om spesielt mye strøm, 0,1 amp maks:

boks.jpg

Så - hvordan får jeg riktig spenning billigst mulig? Billig er forøvrig stikkordet, vet det finnes invertere som lar deg velge spenning, men de koster gjerne 500 kroner, og det virker som penger ut vinduet, da disse er laget for massevis av amper. Tenker på noen dippedutter til å koble i serie for å senke spenningen?

 

Tips, anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er en krets til den regulatoren Hårek linket til: http://www.electronics-lab.com/projects/power/020/

 

Hmm..hva skjer hvis man utelater kondensatorene?

Men egentlig er det vel like greit og bare kjøpe slike spenninsregulatorer de selger på biltema og clasern til en 50-lapp som man kan plugge i sigarettenneren.

Kanskje det er tryggest.

 

Leter fortsatt etter en spenningsregulator for 12 volt +/- litt -> 12 volt som klarer endel amper.

Lenke til kommentar
Du kan vel bare bruke ein motstand i serie med spitteren for å redusere speningen

det er bare bruke omhms lov.......

Det kan man forutsatt at lasten er konstant. Hvis forbruket på enheten varierer, vil spenningsfallet over motstanden variere også. Jo høyere forbruk, jo lavere spenninge vil enheten få tilført.

 

Nei, det sikreste er nok en regulator. 50 spenn er ikke mye penger heller.

Lenke til kommentar

Og elektroniske kretser har garantert ikke konstant strømtrekk.

Det er greitt å ha hørt om "omhms lov" men man bør også skjønne hva den kan brukes til før man kommer med forslag.

 

Og til spørsmålet om "enveis"; ja, den kan bare redusere spenningen, du trenger minst 2-3V høyere spenning inn enn du får ut, dvs 12 - 30V inn gir 9V ut.

 

Det er farlig å utelate kondensatorer, spesiellt den på utgangen. Du risikerer HF selvsving, da blir den så varm at den kan brenne av.

Lenke til kommentar
12 Volt og 3.3 Volt = 8.7 Volt.

Meget tvilsomt. Man kan ikke bare sjonglere som man vil med de forskjellige uttakene på en PSU. Du må koble til GND.

 

Dioder kan brukes. En diode har spenningsfall på 0.7V. Så 4 stk i serie skulle virke, såsant du velger dioder som tåler strømmen.

Lenke til kommentar
Man må ikke koble til Gnd så vidt jeg vet. Minus på 3.3 og pluss på 12 skulle gi 8,7V.

Jeg holder på at dette er meget tvilsomt. Du tar ingen forbehold. Det virker nok for de fleste, men dere aner nok egentlig ikke hva dere gjør. Det kan lett gå galt.

 

http://people.freenet.de/s.urfer/7vtrick.htm

Caution! There are people, who will say "You can't feed current back into your power-supply" and they are right!

If you plug something between the 12V and 5V lead, you have to be absolutely sure, that no current is fed back into the PSU. Because if this happens, the output voltage of the 5V rail will start to raise.

Then there are two possibilities:

A) The PSU has a protection circuit, which senses the overvoltage and shuts the PSU down at a certain voltage.

B) The voltage just keeps rising until an sort of equilibrium is reached. The 5V output might now be at an voltage, which will be so high, that it destroys equipment hooked to the 5V rail (HDDs, CD-ROM etc.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...