Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Carnival.jpg

 

Carnival of Souls (1962)

 

Dette er en film som virkelig trengte en bedre regisør. Godt konsept og greit manus + mange gode iderr, kunne ha blitt genialt hvis noen som Lynch hadde stått bak. Desverre blir denne filmen drept av å være dårlig visuell og å ha rimelig fattigt skuespill i tillegg. De involverte klarer rett og slett ikke å bygge opp en skikkelig stemning. Jeg holdt faktisk på å knytte meg litt til karakterene, men før noe slikt skjer må de skyte seg frem til en slutt. Istedet for å føle medfølelse overfor hovedpersonens psykologiske problemer blir det heller irriterende når denne såkalte rasjonelle personen bare oppfatter seg dumt(når det passer filmen). Ikke så altfor gjennomtenkt med andre ord.

 

Det positive med den var vel at noen deler av historien var ganske smart, spesielt hovedpersonen som på starten var veldig godt skrevet. Men dette er ikke en god film og mot slutten av den var jeg totalt uinteressert.

 

4.5/10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zombieland (2009)

Moro og galskap fra første stund. Woody Harrelson er tough guy og dette er kun pur underholdning som funker fett. 7/10.

 

District 9 (2009)

Midt i mellom militæret/politiet, lokale gjenger og aliens står vår hovedperson. Filmen starter utrolig bra og er egentlig bra hele veien. Men skal jeg finne frem noe negativt, så må det bli det at slutten ble litt for actionfull og hadde ikke så mye mål og mening lenger. Synes også historien kunne vært litt mer rundt omkring aliensene og ikke så mye rundt hovedpersonen. Uansett veldig sterk film fra i fjor; tar opp temaer og er samtidig veldig spennende hele veien mens den er interessant og rørende. Sterk 8/10.

 

Dracula (1992)

Francis Ford Coppolas versjon av Bram Stokers episke fortelling er en veldig bra film. Gary Oldman, en fantastisk skuespiller, har aldri vært bedre. Når filmen da også har Anthony Hopkins og en vakker Winona Ryder på rollelisten, blir det ikke akkurat verre – det er det Keanu Reeves som forårsaker. Bortsett fra at jeg misliker Reeves er det lite annet å sette fingeren på. Filmen har et spennende lyddesign, det la jeg godt merke til. Er det ikke spennende musikk i bakgrunnen, så er det kvinnehyl, ulve-gneldring eller vinden som blåser. 1890-tallets England og Transilvania er vakre å høre på – også å se på. Kinematografien skifter mellom sterke farger med flotte solnedganger, og triste mørke Romania med vampyrismen liggende i tåka. En annen ting jeg merker (som Coppola også gjør i The Godfather) – er at han liker å kjøre to intense scener samtidig, som vi får se annenhver gang klipp for klipp (Slaktingen av alle familiene/bryllupet i Gudfaren vs. Lucy og Dracula/Jonathan og Minas bryllup). Ja, jeg liker Coppola. Synd han ikke gjør mer ut av sine eldre dager ala. Clint Eastwood. 9/10.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf
Zombieland (2009)

Moro og galskap fra første stund. Woody Harrelson er tough guy og dette er kun pur underholdning som funker fett. 7/10.

 

District 9 (2009)

Midt i mellom militæret/politiet, lokale gjenger og aliens står vår hovedperson. Filmen starter utrolig bra og er egentlig bra hele veien. Men skal jeg finne frem noe negativt, så må det bli det at slutten ble litt for actionfull og hadde ikke så mye mål og mening lenger. Synes også historien kunne vært litt mer rundt omkring aliensene og ikke så mye rundt hovedpersonen. Uansett veldig sterk film fra i fjor; tar opp temaer og er samtidig veldig spennende hele veien mens den er interessant og rørende. Sterk 8/10.

 

Dracula (1992)

Francis Ford Coppolas versjon av Bram Stokers episke fortelling er en veldig bra film. Gary Oldman, en fantastisk skuespiller, har aldri vært bedre. Når filmen da også har Anthony Hopkins og en vakker Winona Ryder på rollelisten, blir det ikke akkurat verre – det er det Keanu Reeves som forårsaker. Bortsett fra at jeg misliker Reeves er det lite annet å sette fingeren på. Filmen har et spennende lyddesign, det la jeg godt merke til. Er det ikke spennende musikk i bakgrunnen, så er det kvinnehyl, ulve-gneldring eller vinden som blåser. 1890-tallets England og Transilvania er vakre å høre på – også å se på. Kinematografien skifter mellom sterke farger med flotte solnedganger, og triste mørke Romania med vampyrismen liggende i tåka. En annen ting jeg merker (som Coppola også gjør i The Godfather) – er at han liker å kjøre to intense scener samtidig, som vi får se annenhver gang klipp for klipp (Slaktingen av alle familiene/bryllupet i Gudfaren vs. Lucy og Dracula/Jonathan og Minas bryllup). Ja, jeg liker Coppola. Synd han ikke gjør mer ut av sine eldre dager ala. Clint Eastwood. 9/10.

 

Zombieland var ikke noe film jeg syns var så hysterisk morsom, men jeg storkoste meg og synest filmen var rett og slett deilig. Men var ikke noe jeg satt og lo meg ihjel av.

Lenke til kommentar

Var på filmmaraton på rockfeller i dag og fikk med meg 3 filmer.

 

Nowhere Boy

 

Dette er filmen om livet til John Lennon før the Beatles ble dannet. Hovedfokuset er på John, hans mor og hans tante og er, i følge det jeg har lest, relativt nær virkeligheten. Lennons lidenskap til musikk blir også selvsagt tatt opp og vi får med oss litt av "The Quarrymen".

 

Jeg synes filmen var meget interessant og med godt skuespill over hele fjøla.

 

8 / 10

 

I Love You, Phillip Morris

 

Jim Carrey's nye sprell! I denne filmen spiller Carrey conartisten Steven Russel som ikke lenger vil leve på en løgn. Han bryter dermed sitt liv som sterkt religiøs, White Collar, familiemann og kommer ut av skapet. Han treffer etterhvert Phillip Morris, spilt av Ewan McGregor og de to blir sterkt forelsket, men Steven Russel klarer ikke å legge av seg med sine løgner og svindler.

 

Jeg synes Carrey begynner å bli litt for gammel til å holde på med slike filmer. Heldigvis (?) er mye av de velkjente grimasene borte og filmen blir da litt mer halvseriøs. Til tider morsom, men faller litt gjennom. Grei filmopplevelse.

 

5 / 10

 

The Lovely Bones

 

Filmen handler om tenåringen Susan Salmon som en vinterdag blir voldtatt og drept. Susan havner i "the inbetween" og klarer ikke å gi helt slipp på livet. Vi knytter også bånd til familien som sørger og nekter å godta tapet på sin eldste datter. Faren, Mark Wahlberg, gir opp alt for å finne Susans morder og dette skaper splid i familien.

 

Hadde mest forventinger til Peter Jacksons nyeste film og de ble stort sett innfridd. Stanley Tucci er med rette blitt nominert til Oscar for mannlige birolle! Filmen svekkes av forvirrende tidslinje (hvor lang tid har det gått siden mordet osv). Til tider ikke helt overbevisende skuespill, men det var derimot scenene som foregikk i "the inbetween" og er kanskje det beste med hele filmen sammen med scenene der Stancley Tucci som Mr. Harvey briljerer.

 

7 / 10

Lenke til kommentar

Scarface

 

Fantastisk å se hvordan en mann bygger opp sitt imperie fra ingenting, for å så få som fortjent. Stemningen, settingen og musikken er helt fantastisk, og kunne ikke tenke meg noen bedre enn Al Pacino i hovedrollen. En film i sin egen klasse, helt klart.

 

9.5/10

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Naked Lunch (1991)

 

naked-lunch.jpg

 

Boka filmen er basert på er spinvill, en fresende gal samling av obskøniteter som spriker i alle retninger. Filmen er veldig tam i forhold, og jeg ble skuffet. Det meste dreier seg om insekter. Folk ruser seg på kakerlakkpulver, skrivemaskiner blir til store biller som snakker ut gjennom rompa, folk spiser tørket tusenbeinpulver og alt er generelt kleint og uggent. Om du ikke har lest boka vil du muligens synes at filmen er fascinerende, og den har nok sine kunsteriske kvaliteter som enkeltstående verk (ryktet sier at William Burroughs likte filmen) - den inneholder mye av Cronenbergs mørke slim- og kroppsåpning-humor, men for min del hadde jeg ventet noe annet, noe bedre. Vanskelig å gi karakter til Naked Lunch, så jeg havner midt på treet, 5/10. En svært forsiktig anbefaling, antakelig kun for Cronenberg-fans eller fans av hallusinogener.

Lenke til kommentar

scream.jpg

 

SCREAM (1996)

 

For en fantastisk, fantastisk bra film!

 

Hvem er morderen? Hva er motivet? Hvem vil overleve? Disse spørsmålene gikk gjennom hodet mitt hele tiden mens jeg så filmen og interessen var helt på topp. Filmen begynner rått og slutten er rett og slett epic! En utrolig god thriller med veldig gode skuespillere, sikkert den beste fra 90-tallet.

 

10/10

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Hvis du leser boka Dracula, ser du at

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Coppola har mikset inn en fiktiv kjærlighetshistorie mellom Mina og Dracula som aldri foregår i boka. Han lurer seg inn i asylet der hun bor via Renfield, og tar henne uforberedt i boka, for å statuere et eksempel til de som jakter på han, at han er så superior at han kan "ta" det nærmeste Jonathan har og gjøre til sitt eget. Han triumferer over dette når de tar ham på fersken i senga til Mina. Han stikker så av. Så blir hun et medium som Van helsing hypnotiserer for å finne ut hvor Dracula befinner seg til enhver tid, da hun kan "høre" hans omgivelser mens han reiser hjem til Transylvania. Hun flipper aldri og angriper noen av vennene sine, og sørger heller ikke over Draculas død på slutten, fordi hun bare kjenner ham som et monster.

Hun viser ham noe sympati tidligere, fordi han er så jaktet på.

Det nevnes aldri i boka at Mina er en reinkarnasjon av elizabeta som i introen til filmen. Det er bare påfunn fra Coppola.

 

Firkant-romansen mellom Lucy, Seward, Quincy og Holmwood er bare ett minutt i filmen, men et helt kapittel i boka. Alle 3 frir til henne på samme dag, faktisk, men hun velger Holmwood.

 

Men det meste ellers er tatt rett fra boka, så således er det den mest direkte adapsjonen hittil. Alle andre filmer har byttet om på navnene og omgivelsene for å unngå copyright-trøbbel.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Alle andre filmer har byttet om på navnene og omgivelsene for å unngå copyright-trøbbel.

 

Det tviler jeg sterkt på er grunnen. Plassene fins jo, er ikke copyright på ekte beliggenheter/bynavn. Van Helsing navnet derimot er en fictional character fra Bram Stoker's 1897 novel.

 

Hvilkne filmer tenker du på som har byttet ut Transylvania?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Ikke akkurat lokasjonen kanskje, men f.eks. i Christopher Lee-filmene er bare navnene switchet om, og historien helt påfunnet.

 

Jo men nå er jo hele Dracula historien til Bram Stoker påfunnet. At folk vrir på den er helt greit det.

Er nesten like dumt som folk som klager på Twilight og sier "Vamyper glittere jo ikke!", eh...nå fins jo ikke vampyrer, og noen vil videre utvikkle det så er det helt greit. Ingen klagte da Anne Rice laget vampyrer sexy.

 

Hvilkne Christopher Lee filmer tenker du på? Har sett så å si alle Hammer filmene, og klarer ikke å plassere en der de har byttet ut noe. Han heter Dracula i alle meiner jeg. At filmene tar sted i andre plasser, ja, men dette er en del av fortellingen og alle nevner at han fyttet fra transylvania.

 

EDIT: Jeg ser nå at alle Lee filmene heter jo "Dracula" i selve titelen.......

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

The Village:

Kan huske jeg såg filmen da den kom på kino, og følte egentlig ikke at det var noe storslått film.

Så jeg valgte å se den igjen idag bare for å se om jeg kanskje har skiftet mening med årene, det hadde jeg ikke. Eneste jeg følte var bra med filmen var noen av skuespillerene.

Joaquin Phoenix - gjorde en bra rolle og jeg ble fenget av replikene hans og hvor bra han greide å spille. Synes forøvrig at han gjorde en bra jobb i Gladiator også.

 

Resten av folka var grei nok, med alt i alt så er det en film som jeg syntes hadde en dårlig historie og jeg greide hvertfall ikke å leve meg inn i den. 6/10

Lenke til kommentar

Blade 2:

Yess, bestemte meg for å se på Blade 2 en gang til.

Grunnen til at jeg bestemte meg for å se den, var for å nyte hvordan vampyrene i blade ikke skinner i sollys og liker å se på maten sin sove.

Blade 2 er en relativt dårlig film, men alle som liker stilig slossing og skikkelig action er jo nødt til å nyte Blade filmene.

 

God action, tøffe skuespillere, men desverre dårligere historie. 5/10 (3/6)

Lenke til kommentar
Hvis du leser boka Dracula, ser du at

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Coppola har mikset inn en fiktiv kjærlighetshistorie mellom Mina og Dracula som aldri foregår i boka. Han lurer seg inn i asylet der hun bor via Renfield, og tar henne uforberedt i boka, for å statuere et eksempel til de som jakter på han, at han er så superior at han kan "ta" det nærmeste Jonathan har og gjøre til sitt eget. Han triumferer over dette når de tar ham på fersken i senga til Mina. Han stikker så av. Så blir hun et medium som Van helsing hypnotiserer for å finne ut hvor Dracula befinner seg til enhver tid, da hun kan "høre" hans omgivelser mens han reiser hjem til Transylvania. Hun flipper aldri og angriper noen av vennene sine, og sørger heller ikke over Draculas død på slutten, fordi hun bare kjenner ham som et monster.

Hun viser ham noe sympati tidligere, fordi han er så jaktet på.

Det nevnes aldri i boka at Mina er en reinkarnasjon av elizabeta som i introen til filmen. Det er bare påfunn fra Coppola.

 

Firkant-romansen mellom Lucy, Seward, Quincy og Holmwood er bare ett minutt i filmen, men et helt kapittel i boka. Alle 3 frir til henne på samme dag, faktisk, men hun velger Holmwood.

 

Men det meste ellers er tatt rett fra boka, så således er det den mest direkte adapsjonen hittil. Alle andre filmer har byttet om på navnene og omgivelsene for å unngå copyright-trøbbel.

Skal analysere boka på onsdag på skolen, så takk for det der. Er så lat at jeg bare ser filmene og leser recaps og analyser/sammendrag av boka. :thumbs: Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Hehe, det er en av de beste bøkene jeg vet om, har lest den mange ganger i forskjellige utgaver. Den er MILEVIS bedre enn filmen. Boka bruker myyyyyye tid på forholdene mellom karakterene, istedet for å rushe ivei som filmen gjør. Du blir mye bedre kjent med alle sammen i boka, og alt er i brevform som brev eller notater fra dagboka til Jonathan eller Mina eller Phonograph-opptakene til Dr Seward.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hehe, det er en av de beste bøkene jeg vet om, har lest den mange ganger i forskjellige utgaver. Den er MILEVIS bedre enn filmen. Boka bruker myyyyyye tid på forholdene mellom karakterene, istedet for å rushe ivei som filmen gjør. Du blir mye bedre kjent med alle sammen i boka, og alt er i brevform som brev eller notater fra dagboka til Jonathan eller Mina eller Phonograph-opptakene til Dr Seward.
Har lest litt i den, men kommer liksom ikke helt i gang, og da når jeg har sett Nosferatu (1922), Dracula (1931) og Dracula (1992), og de alle følger samme story -- da blir det ikke så mye vits lenger.

 

Kanskje senere.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...