Gå til innhold

TEST: iRiver H320: MP3-spillernes jaguar


Anbefalte innlegg

Fin test, bra med mange bilder av displayet.

 

Eg kjøpte sjølv iHP-120 (no H120) for nokre veker sidan og er svært nøgd. Viss du ikkje har bruk for å koble f.eks. kamera til og fargeskjerm så vil eg anbefale H120:

 

Den har optisk utgang

Den har kjempebra (!) fjernkontroll som kan styre alle funksjoner inkludert, med stort display.

Den er mindre (tynnare)

Billegare, og vil sannsynleg falle endå meir i pris (eg kjøpte min på ebay og fekk den heim i posten for 2.300 kr)

 

Til DesertGlow:

Du skreiv noko om ID3 tager... skjønte ikkje heilt kva du meinte (er trøytt i dag), men har ikkje H320 ein såkalle DB-funksjon (DB-scan eller noko slikt)? Det har H120. Då lager spelaren ein database over alle MP3-filane basert på ID3-tag. Så kan du velgje om du vil sortere etter album, artist, sjanger osv.... Er dette noko av det samme som på iPod?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[quote name='ibsen' date='17/07/2004 : 18:33'] [quote name='Aetius' date='17/07/2004 : 16:41'] On-topic: testen var helt grei den, men jeg synes den var en smule "feilpostet". Jeg er litt i tvil om jeg synes MP3-spiller-tester egentlig hører inn under hardware i det hele tatt. Passer denslags ikke bedre inn under Barbara.no? i tillegg vil en slik eventuell flytting fri opp tid og krefter for dere på HW, slik at vi kan få flere tester av hovedkort, grafikkort, harddisker etc. Win-win situation! [/quote]
Jeg kunne ikke vært mer uenig. Dette er jo nettopp en harddisk som er testet, med usb-funksjon og masse digg. Hadde det vært snakk om en discman som ble testet hadde jeg også reagert, men denne deilige dingsen fra iRiver passer etter min mening veldig godt på hw.no.

PS: Veldig bra test! Skjermbildene fra displayet var veldig hjelpsomme for å få et innblikk i hvordan spilleren fungerer. Takk! [/quote]
Må si meg enig i at denne testen passer fint på HW.no

Hadde det ikke vært for at den ble postet på HW.no så ville jeg kanskje gått glipp av den glimrende testen. Takk for testen forresten. :love:

:roll:
Lenke til kommentar
Man har også mulighet til å tømme minnekortene sine på en iPod om man kjøper en Belkin iPod Media Reader

 

Denne koster 990 hos apple.no (eller kjøp travelkit til 1299 og få med mic og ekstra batteripakke). Når en 20 gb iPod koster ca 900kr mindre enn 20gb versjonen av dette iRiver produktet, så hadde det for meg vært en smal sak å velge iPod'en. Kunne kanskje vært noe å tatt med i konklusjonen.

 

Ellers bra test  :thumbup:

Den "tingen" der gjør jo iPod'en mye større enn iRiveren... Og når den da i tillegg blir dyrere enn iRiveren hvis du legger sammen, så synes jeg at iRiveren virker som et opplagt valg.

Det er er såvidt jeg vet ikke nødvendig å ha på denne til enhver tid. Dette er jo noe som er mest aktuelt nå man er på ferie, så enten som man må dra på USB kabelen utenom eller en media reader er egentlig ett fett.. Alt ekstra utstyret til iPod er uten tvil en fordel, eneste jeg synes er litt dumt er at det antageligvis ikke er kompatibelt til neste generasjons iPod, uten at jeg vet det. Den er også med fargeskjerm og ventes vel om ikke altfor lenge.

 

Ett annet spørsmål; Er skallet på denne ekte karbon eller er det billig plast "make-up"? Det var ikke lett å se ut fra bildene, men bør være enkelt å se på den vireklige saken.. dvs om "veven" ser ut til å ligge på overflaten(malt på) eller om den er "dybde" i den. Fra prisen å dømme bør det være ekte.

Lenke til kommentar

En annen ting: tittelen var for meg litt forvirrende først og sikkert for de fleste andre f1 fans også. Var usikker på om det var sarkasme eller om det var ment som noe positivt før jeg kom til konklusjonen(hoppet rett til konklusjonen først) :) For dem som ikke følger med i F1 er Jaguar i denne serien ett bunnlag sammen med blant annet Jordan og Minardi.

Lenke til kommentar
En annen ting: tittelen var for meg litt forvirrende først og sikkert for de fleste andre f1 fans også. Var usikker på om det var sarkasme eller om det var ment som noe positivt før jeg kom til konklusjonen(hoppet rett til konklusjonen først) :) For dem som ikke følger med i F1 er Jaguar i denne serien ett bunnlag sammen med blant annet Jordan og Minardi.

Det var vel ikke nødvendigvis en henvisning til Formel 1 da vettu... Jaguar er jo kjent for å lage flotte, raske og komfortable biler osv...

Lenke til kommentar
En annen ting: tittelen var for meg litt forvirrende først og sikkert for de fleste andre f1 fans også. Var usikker på om det var sarkasme eller om det var ment som noe positivt før jeg kom til konklusjonen(hoppet rett til konklusjonen først) :) For dem som ikke følger med i F1 er Jaguar i denne serien ett bunnlag sammen med blant annet Jordan og Minardi.

Det var vel ikke nødvendigvis en henvisning til Formel 1 da vettu... Jaguar er jo kjent for å lage flotte, raske og komfortable biler osv...

Joda, det er jop også en flott/rask katt da, men når hjernen er innstilt på en frekvens er det ikke alltid like lett å tune inn på en ny :)

Lenke til kommentar

Sammenligning nye H300-serie med gamle H100 serie:

Nedgraderinger:

- ingen praktisk brukbar fjernkontroll lenger

- ingen optisk inn/ut

- forkortet batterikapasitet pga mer strømkrevende display

- redusert lydkvalitet i følge test i idg.se http://testcentret.idg.se/ArticlePages/200...G.se701.dbp.asp

 

Oppgraderinger:

- fargeskjerm

- visning av bilde.jpg på skjerm

- visning av filinfo uansett type?

- host-mottak av filer via usb 1.1

 

Dette koker ned til nedgraderte lyd-egenskaper på bekostning av oppgradering til photo-wallet.

Spørsmålet er bare om overføring av bilder fra eksterne enheter er like bra implementert som hos Archos eller om irivers løsning stjeler så mye av batteriet at det i praksis ikke blir brukbart (som ved ipod + Belkin iPod Media Reader)

 

For de som ønsker mp3 med best lyd er fortsatt H100 løsningen

For de som ønsker å kombinere med photo-wallet er det uklart om H300 er på høyde med Archos

Kombinasjon kvalitetslyd+photo-wallet byr på problemer.

 

Kan testere bekrefte avkrefte noe av dette?

Lenke til kommentar

At lydkvaliteten er verre kan da umulig være tilfellet, den bruker jo akkurat samme dekoder og analogdel som H120.

 

Men endel ulemper er det med den nye spilleren, og jeg legger gjerne til bortfall av waw-støtte på liten over "nedgraderinger".

 

Samtidig skal de ha at de har implementert støtte for opptak til radio.

Lenke til kommentar
Fin test, bra med mange bilder av displayet.

 

Eg kjøpte sjølv iHP-120 (no H120) for nokre veker sidan og er svært nøgd. Viss du ikkje har bruk for å koble f.eks. kamera til og fargeskjerm så vil eg anbefale H120:

 

Den har optisk utgang

Den har kjempebra (!) fjernkontroll som kan styre alle funksjoner inkludert, med stort display.

Den er mindre (tynnare)

Billegare, og vil sannsynleg falle endå meir i pris (eg kjøpte min på ebay og fekk den heim i posten for 2.300 kr)

 

Til DesertGlow:

Du skreiv noko om ID3 tager... skjønte ikkje heilt kva du meinte (er trøytt i dag), men har ikkje H320 ein såkalle DB-funksjon (DB-scan eller noko slikt)? Det har H120. Då lager spelaren ein database over alle MP3-filane basert på ID3-tag. Så kan du velgje om du vil sortere etter album, artist, sjanger osv.... Er dette noko av det samme som på iPod?

Hei, nå ble jeg nysgjerrig - måtte du ikke betale toll, moms og tull da du kjøpte h120 via eBay??? Og du kan vel ikke ha fått med riktig ac-adapter?

Lenke til kommentar

iPod sorterer låtene etter ID3-tag. Kan fort bli rotete om man legger inn 50 000 låter der f.eks. albumtitlene er stavet litt feil, slik at man ender opp med hele album spredt på tre-fire forskjellige "mapper".

 

iRiver sorterer låtene gjennom vanlig folder-system som i Win, og har også støtte for Winamp playlists. Kjenner ikke til nenvte DB funksjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
At lydkvaliteten er verre kan da umulig være tilfellet, den bruker jo akkurat samme dekoder og analogdel som H120.

Delvis enig, ingen grunn til å ta for gitt påstand i den refererte svenske testen på det punkt.

 

Ivrige amatørfotografer blir nok skuffet over dette produktet fordi det ikke kan vise bilder på over 1MB. I dag er det svært få som lagrer så små bildefiler. Ideellt skulle devicen håndtert flere brukte formater f.eks raw, og vist en bildegjengivelse i displayet uansett størrelse. PÅ den andre siden - muligheten for i det hele tatt å få lagret bildefiler uten tilgang på PC er et godt skritt i riktig retning, bare synd med disse nedgraderingene til en høyere pris.

Endret av manu
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg vurderer denne spilleren. Jeg har en NW-HD3 nå, men det som irriterer meg veldig med den er at man er avhengig av et program for å overføre sanger. Det er mye greiere når man bare kan dra sangene over i min datamaskin. Jeg likte også karbonfronten på denne (jeg håper bare det er ekte karbon), men jeg skjønner ikke at de ikke kan få den litt tynnere...

 

Tror jeg glemte å linke til en sample i testen. Dessverre bare på 27 sekunder, men opplevde ingen problemer ved lengre opptak: http://www.hardware.no/tester/lyd/iriver_h320/AUDIO000.MP3 (opptaket var nok litt for høyt)

 

Litt offtopic her, men nå blir snart bade jeg og faren min gal her; vi klarer ikke å huske hva sangen heter. Nå har vi gått og grubla i lange tider, men kommer ikke på det... ;)

 

Edit: Black Velvet! Det var det... :thumbup:

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Hvis og når dere evt. skulle teste H10 med 20 Gigabyte fra iRiver, kan dere da ta med H320SE som en sammenlikning.

 

Lydopptak gjennom mikrofon (stemmeopptak/diktafon) er spennende, ikke glem å sammenlikne det punktet. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...