Gå til innhold

Hvorfor er grafikkort så dyre?


ahumoe

Anbefalte innlegg

Syns ikkje High end grafikk korta er så dyre i forhold til andre high end komponentar!

Athlon FX53 kostar jo f.eks 7000,- eller noko..

det stemmer jo det, skal man alltid ha de dyreste og beste er ikke lenger grafikkortet det eneste som er dyrt, det er bare at grafikkort er det som er mest populært og kjøpe nåe det er helt nytt :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange rare svar her ja... Største utgiften er lønninger på sånne prosjekter. Tusenvis av personer er innblandet. Å utvikle en sånn brikke tar flere år og det er mange topplønnede ingeniører i de lokalene.

 

Men jeg vil si meg uenig i at en GPU er mer avansert enn en CPU. Selv om den kanskje inneholder flere transistorer så er den ikke mer avansert. I en GPU er det opptil 16 pipelines men det er bare 2 hele og 2 halve i en CPU. Grafikk er veldig lett å beregne i parallell. Det er ikke generelle CISC instruksjoner som er 20 år gamle. De kommer ikke en en fornuftig rekkefølge og er avhengige av hverandre. Dete er nok den største grunnen til at en moderne x86 prosessor er mye vanskeligere å designe.

Lenke til kommentar
Hvorfor er grafikkort så dyre? :thumbdown: Nå tenker jeg på forhold til annet hardware på dataen! Er de spesielt dyre å produsere??? Synes ca 1800kr er nok for et grafikkort, men mange andre har grafikkort til 4000kr! Er det nødvemdig?

Ja legger du sammen hovedkort,ram prossesor+kjøler så ser du at det koster noe.Slik er et grafikk kort oppbyg derfor blir prisen derreter.Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...