Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Battleship Potemkin er vel en av de mest parodierte filmene i historien. Tror selv Donald Duck har gjort narr av den fantastiske klassikeren.

 

Jeg har sett den 74 minutters lange versjonen som blant annet selges på Amazon.co.uk. Anbefales på det sterkeste uten at jeg kan si så veldig mye om de andre versjonene av filmen.

Lenke til kommentar

Ja, en film som har fått mange referanser gjennom årene, men om det er parodier er jeg heller i tvil om. Det er vel mer et slags uttrykk for anerkjennelse? Første jeg kommer på er barnevogn-sekvensen i The Untouchables.

 

Er det flere versjoner av filmen? Tenkte mer på om det var flere enn én DVD-utgivelse, og hvis det var tilfellet - hvilken bør man velge for best lyd- og bildekvalitet?

Lenke til kommentar
Ja, en film som har fått mange referanser gjennom årene, men om det er parodier er jeg heller i tvil om. Det er vel mer et slags uttrykk for anerkjennelse? Første jeg kommer på er barnevogn-sekvensen i The Untouchables.

 

Er det flere versjoner av filmen? Tenkte mer på om det var flere enn én DVD-utgivelse, og hvis det var tilfellet - hvilken bør man velge for best lyd- og bildekvalitet?

Jeg ordla meg litt feil. Det er selvsagt beundring som ligger bak. Barnevognsekvensen har blitt brukt i mange filmer og er en av filmhistoriens mest kjente.

 

Se på imdb, der står det at lengden på filmen varierer fra 66 til 77 minutter. Man ser også forskjell mellom versjonene på amazon.co.uk og amazon.com. Jeg har som sagt bare sett "amazon.co.uk-utgaven". :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kryssposter fra et annet forum, i håp om flere tilbakemeldinger: Er det noen som har sett Bronenosets Potyomkin her? Den både høres og ser svært interessant ut. Hvilken utgivelse av filmen er å foretrekke (om det finnes flere)?

Jeg har den, men har simpelthen ikke orket å sette den på.

Lenke til kommentar
Ja, en film som har fått mange referanser gjennom årene, men om det er parodier er jeg heller i tvil om. Det er vel mer et slags uttrykk for anerkjennelse? Første jeg kommer på er barnevogn-sekvensen i The Untouchables.

Har ikke fått sett den, men har alltid hatt lyst. Alle ressurser jeg vet av ser på den som en av de største filmene som er lagd. Er en svært gammel film da.

Kan være en idé å vente litt da. De store herrer her i Tromsø Filmklubb vet jeg driver med et svært prosjekt rundt det, der Turdus Musicus - et meget kompetent band, skal lage et soundtrack til den og spille til den live. De tar den nok med seg rundt om i Norge. Hvis det blir vellykket kan det være verdt å vente på. Moderne ny-musikkinnspillinger live til eldgamle filmer er noe av det jeg liker mest.. de setter nytt liv til gammel musikk.

Har ingenting direkte imot Pet Shop Boys, men jeg stiller meg litt skeptisk til at et bidrag skulle bli vellykket fra deres side til filmen.

 

S,

Lenke til kommentar
Jeg leser litt om Jean-Luc Godard, og fikk lyst til å se noe av ham. Hva kan dere foreslå jeg begynner med?

"Ingmar Bergman: I've never gotten anything out of his movies. They have felt constructed, faux intellectual and completely dead. Cinematographically uninteresting and infinitely boring. Godard is a fucking bore. He's made his films for the critics. One of the movies, Masculin/Fiminin, was shot here in Sweden. It was mindnumbingly boring." :wee:

 

Har kun sett Le Mépris/Contempt, som Svankmajer allerede har foreslått, fra Godard. Den elsket jeg, og kan gledelig anbefale den. Får vel hogge tennene mine i flere titler fra filmografien hans snart. Hoj, det er så mye å se!

 

For øvrig: Takk for tilbakemeldinger angående Bronenosets Potyomkin. Slikt blir satt pris på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...