Gå til innhold

"Anti USA" Tegn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir du født inn i en muslimsk familie er du muslim hvis du ikke konverterer.

Det er like fullt et valg.

 

Dessuten er det ganske rasistisk å si at man hater hele folkegrupper/nasjoner.

Det er ikke i seg selv rasistisk å hate en nasjon eller en folkegruppe. Rasisme defineres som følger i CAPLEX:

 

syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående"
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom en rase og folkegruppe er hårfin - å være f.eks antisemitistisk er i mine øyne å være en rasist. Utsagn som "Jeg hater sigøynere" er også rasistisk selv om sigøynerne i seg selv ikke er en egen _rase_.

 

Caplex har kanskje den "korrekte" beskrivelsen, men i dagens samfunn kan man ikke være så svart/hvitt. (ordspill anyone? :p)

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom en rase og folkegruppe er hårfin - å være f.eks antisemitistisk er i mine øyne å være en rasist. Utsagn som "Jeg hater sigøynere" er også rasistisk selv om sigøynerne i seg selv ikke er en egen _rase_.

Jeg er enig i det. Man kan gjerne si at rasisme er det synet at man skal dømme en person ikke ut fra personens karakter, men ut fra hans forfedre.

Lenke til kommentar
Det er like fullt et valg.

Det er ikke et reelt valg hvis familien truer med å drepe deg eller kaste syre i ansiktet ditt.

 

Det er ikke i seg selv rasistisk å hate en nasjon eller en folkegruppe. Rasisme defineres som følger i CAPLEX:

 

 

QUOTE (CAPLEX)

syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående"

Så du mener ikke at hvis du hatet amerikanere fordi du syntes de var late, udugelige fete matvrak, hadde du ikke sett på dem som laverestående?

(Jeg tror ikke at du hater amerikanere, det gjør heller ikke jeg)

Lenke til kommentar
Det er ikke et reelt valg hvis familien truer med å drepe deg eller kaste syre i ansiktet ditt.

Det er et valg, men dødsstraff ved frafall gjør det selvsagt til et vanskelig sådant. Sånn sett kan man gjerne si at det er verre å hate negre enn muslimer, men samtidig verre å hate muslimer enn å hate nasjonalsosialister, ettersom det er (omtrent) umulig å velge hudfarge, mulig – men vanskelig – å velge religion og mulig å velge ideologi.

 

Så du mener ikke at hvis du hatet amerikanere fordi du syntes de var late, udugelige fete matvrak, hadde du ikke sett på dem som laverestående?

Jeg er enig i at CAPLEX sin definisjon ikke var helt dekkende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...