Gå til innhold

6600 eller SX1?


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk.

Har bestemt meg for å skaffe meg ny telefon no, og valget har gått fra T630 til 6230, til K700, til 6600, og eg fant til slutt ut at eg ville prøve ein symbiantelefon, så valget står no mellom Nokia 6600 og Siemens SX1.

 

Let's get going. :)

Kva fordeler har SX1 foran 6600 og motsatt?

Driter egentleig i at skjermen til nokia kanskje er litt bedre enn siemens sin (eg blir heilt sikkert fornøyd uansett), at siemens har stereo, at nokia har med minnekort og at siemens har litt spesielt tasteoppsett. Alt det der er eg klar over. Har søkt rundt på forumet, meneg vart ikkje så mykje klokare på det egentlelig.

Det eg lurer på er rett og slett kva fordeler dei har på programvare -

både kva som følger med og kva du kan laste ned. Er det program som fungerer på den eine, men ikkje den andre?

 

-Har sett at det går an å spele av lengre filmar med SX1. Går dette på programvare som følger med, eller må det kjøpast? Har 6600 denne funksjonen òg?

-Veit at 6600 berre kan ta opp i 10sek. elns. Kan dette fiksast med programvare?

-Kor lenge kan du ta opp med SX1?

-Synes at menyen til siemens er ganske stygg. (les: litt for rosa) Går det an å skifte/skinne den?

-Går det an å få lagt inn GPS på nokon av dei? Eventuelt andre ting som litt detaljerte norgeskart eller lignande?

-Ellers, nevn fordeler (og ulemper) med begge telefonar. :)

 

Om nokon hadde hatt tips til ei side med nokon gratis program, så hadde det vore flott!

 

 

Til fanatikarane: Unngå flaming. ;)

 

 

-Blei veldig rotete dette her. :blush: Begynner å bli litt seint på kvelden. Får rydde opp i morgon. ;)

-Kan flyttast til Symbian om den passar bedre der? Var litt usikker på denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk symbian forumet :) Mange slike poster der fra før. Har svart på en slik post før, er sent og orker ikke gjøre det igjen nå ;) Hehe... Men for å ta det raskt.

 

God skjerm, gode taster, nokia og bra kamera ta 6600

 

Mp3, radio, kunne oppgrdaere FW hjemme SX1

 

Skal ta det litt mer "avansert" imorgen ja :)

Lenke til kommentar

Har søkt som ein gal på forumet i heile dag, men fant ikkje stort meir enn: "OMFG, StFU! 6600 har 10002340ganger bedre skjrm enn sx1 din j*** n00b!!"

Satt litt på spissen, ja.. :p

Om det er ein lignande post fra før, (som har klert å holde seg seriøs) kan nokon gi meg ein link?

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Har lest den der, og den svarer egentelig på lite av det eg lurer på, og som mange andre ender den opp i flaming..

Edit: Har søkt både på 6600 og SX1 på heile amobil delen av forumet og lest omtrent alt eg har funne.. ;)

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Programvare: Begge har jo symbian, og kan derfor bruke de samme programmene. De aller fleste programmene har støtte for både SX1 og 6600.

 

- Avspilling av filmer: For å spille av divx/xvid brukes programmet Smartmovie. Her stiller de altså likt. Programmet må kjøpes.

 

- Tror ikke noen av programmene som tar opp video lenger enn 10 sek fungerer på 6600 med første firmware. Med siste firmware (4.09.1) skal imidlertid det være mulig. Dette programmet koster penger.

 

- Så vidt jeg vet, kan du ikke "skinne" menyen på SX1, men å skifte farger bør vel kanskje være mulig? På 6600 kan hele skinnet og ikonsettet byttes ut. Se eksempler på skins HER.

 

- Som nevnt, begge bruker symbian, så GPS mulighetene er like på begge. Tomtom.com kommer visst med en symbian versjon av tomtom navigator. Det krever da at du bruker en bluetooth gps mottaker. Ellers så har du jo "liksom-gps" programmer, som baserer seg på gsm-antennene. Men det er litt praktisk, siden du kan f.eks automatisk sende sms, bytte profil, etc. etter hvor du er!

 

Etter hva jeg har blitt fortalt, har SX1 bare 4MB minne. Det hadde min 3650 også, og det var et STORT problem for meg som liker å installere programmer. 6600 har hele 10MB minne, noe som eliminerer dette problemet fullstendig. Kan faktisk starte Opera uten at jeg får meldingen "minne fullt" :p

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Hovedgrunnene til at jeg havnet på SX1 istedet for 6600 eller 7610 er:

 

Radio

MP3-spiller

Medfølgende stereo-headset

 

En annen ting i SX1 sin favør er at du kan bytte ut minnekortet mens telefonen er på, og å kunne ta ut minnekortet er noe du kommer til å gjøre ofte siden det tar vinter og vår å overføre via kabel eller bluetooth til disse telefonene. Hastigheten er grei nok til å synce telefonene eller flytte noen små bilder og sånn, men så snart du skal ha over en del MB - f.eks. filmsnutter eller MP3'er - så blir du sprø av å bruke noe annet enn en egen kortleser.

 

Ekstra minnekort (jo større, jo bedre!) er et must på disse telefonene hvis du skal bruker multimediafunksjonene i noen grad.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Søk på forumet, temaet "6600 vs. sx1" har blitt tatt opp utallige ganger... ;)

Selv valgte jeg 6600 hovedsakelig pga. tastaturet og mobilen.

tastaturet på sx1'en er noe man vender seg til på noen få dager. i tillegg har man jo simens kvalitet og bra garantiordninger, noe man ikke akkuratt kan si om det meste nokia kommer med.

Lenke til kommentar

Det er bare å innse at SX1 er en 'pricebuster' i dette segmentet.

 

Personlig ville jeg nok hatt en helt 'vanlig' (ikke Symbian) mobil idag hvis ikke SX1 hadde vært så rimelig som den tross alt er.

 

'Mye for pengene' har ofte en litt negativ klang, men ikke denne gangen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...