Gå til innhold

Hvor mange partisjoner er mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja litt teit spm, men bare lurer...

Hvor mange partisjoner er det mulig å ha på en hardisk? Og hvordan vil det i såfall se ut når man har brukt opp alle stasjonsbokstavene? Blir det da f.eks CA:\div\ ?

Skaff deg en liten og ubrukbare harddisk slik at du kan partisjonere hvor mange logiske stasjoner du klarer.

 

Se etter brukte harddisker på www.QXL.no

 

Mvh

meg.

Lenke til kommentar

Eg oppretta falske DVD-stasjoner med Alchohol 52% (elns). Eg satte på 32 stk for å prøve, men då den kom til Z så klikka maskina og eg måtte restarte, og då starta den på nytt igjen, kom til Z og kræsja. Eg fekk slått av opprettinga før den kræsja tredje gangen.

Lenke til kommentar

Det er på tide at Microsoft utvider eller gjør noe med hvordan den ser på partisjoner.

 

Unix/Linux er mye stiligere. Hver harddisk får en betegnelse som hd1a, hd1b, hd2a også videre. De legger seg i kataloger på Root. Rått spør du meg!! :love:

 

De skulle erstattet antallet i windows (kanskje noe annet en bokstaver), eller gjort det annerledes.

 

Jeg kunne godt tenke meg mer en A-Z ihvertfall. Tenk bare når en monterer CD-image. Kunne godt hatt en stor harddisk med mange CD-image på. Da slipper en å høre på den trøtte lyden fra CD-/DVD-ROM -spilleren. :!:

 

Nå finnes jo hovedkort som har mange IDE-kontakter. Og S-ATA kontakter kommer seg jo betraktelig også. Tenk bare når du må partisjonere dine (kanskje) store harddisker for å utnytte lagringskapasiteten bedre. Så hiv på noen virtuelle CD-ROM stasjonener i tillegg til garantert 2 fysiske CD/DVD/(brennere) -stasjoner. Da "koker" det skikkelig for systemet. Skal glatt koke i sammen noe som bruker opp A-Z jeg.

 

:D

Lenke til kommentar

Det er faktisk siden w2k mulig å mounte en partisjon til en folder .

Slik sett er ikke partisjoner begrenset av a-z .

 

This feature, called "Volume Mount Points" (also supported in Windows 2000) allows you to associate an entire partition with a single folder on your hard disk. We recommend using the Volume Mount Points feature to free up disk space on a C: drive that's getting too full. If your C: drive is getting too full, you'll find this very helpful.

 

Create an empty folder on your C: drive called "NewDrive".

Install your new hard disk and open the Disk Management console. You can access Disk Management from the Run command. Type diskmgmt.msc in the Run command and click OK.

In the Disk Management console, right click on the new disk and click New Volume. Click Next when the Welcome to the New Volume Wizard dialog box appears.

On the Select Volume Type page, select the Simple option. Click Next.

On the Select Disks page, make sure the correct disk (the new one) is selected and then type in the size of the partition you want to create. The default is to use the entire disk. Type in the size in the Select the amount of space in MB text box and click Next.

On the Assign Drive Letter or Path page, select the Mount in the following empty NTFS folder option and then type in the path to the NewDrive folder. Click Next.

On the Format Volume page, accept the default settings and click Next. Click Finish and the volume will be created and formatted.

Find some folders that are taking up a lot of space. Right click on those folders and click the Cut command. Then click on the NewDrive folder and use the Paste command. Note that you shouldn't do this with Program Folders and System Folders, as there are many files in use in those folders so you won't be able to reliably copy them to the new location. The Cut and Paste operation moves the files from their old folders into the new one.

Notice that all the files still appear to be on the C: drive. This makes it easy for you to save all your stuff to the C: drive, but actually use the space on the new disk.

Note: You can, of course, name the folder whatever you wish instead of NewDrive.

 

kilde: http://www.5starsupport.com/info/xpinfo2.htm#drive-folder

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det er faktisk siden w2k mulig å mounte en partisjon til en folder .

Slik sett er ikke partisjoner begrenset av a-z .

Stilig, ser jeg en kloning av Linux/Unix fra Microsoft sin side... :roll:

Tror egentlig ikke det , støtte for mount points er en feature i selve NTFS-5 filsystemet .

Hovedsaklig lagt til som tjeneste for servere/nettverks tjenere for å

ha en singel entry til nettverks shares som kan være spredd på flere servere

uavhengig av filsystem/nt versjon .Dog hosten må være NTFS-5 basert .

 

...

Lenke til kommentar
Det er faktisk siden w2k mulig å mounte en partisjon til en folder .

Slik sett er ikke partisjoner begrenset av a-z .

Stilig, ser jeg en kloning av Linux/Unix fra Microsoft sin side... :roll:

Tror egentlig ikke det , støtte for mount points er en feature i selve NTFS-5 filsystemet .

Hovedsaklig lagt til som tjeneste for servere/nettverks tjenere for å

ha en singel entry til nettverks shares som kan være spredd på flere servere

uavhengig av filsystem/nt versjon .Dog hosten må være NTFS-5 basert .

 

...

Omtrent slik som det en har hatt i Linux i mange mange år allerede!? :!:

Lenke til kommentar

Det å mounte filsystemer under kataloger er måten alle unix-deriverte og unix-kloner(f.eks. minix og linux) har gjort det siden starten.

Og Microsoft hadde det vel slik i unix'en sin de oxo regner jeg med. Har aldri brukt Xenix, så jeg er ikke 100% sikkert.

VMS har det oxo slik, IBM's gamle OS/390 er jeg usikker på.

 

Uansett, har hørt fra at grunnen til at Microsoft valgte A-Z måten å navngi partisjoner på kommer av av deres brukergruppe (john doe og ikke joe administrator eller joe poweruser) lettere klarer å forbinde en bokstav med det fysiske det er snakk om, f.eks. i gode gamle dager, floppy 1 (A:) og floppy 2 (B:), og nyere: floppy (A:), harddisk (C:) og cd-rom (D:).

 

Brukeren Kari Nordmann husker lettere at harddisken er C: og cd-rom'en er D: enn at / er harddisken, bortsett fra /mnt/floppy som er floppy'en og /mnt/cdrom som er cd-rom'en, /proc som er et virtuelt kernel interface, /dev som lister opp device-descriptors, /sys som bla bla... dere forstår.

 

Microsoft valgte å gjøre det enkelt, aka KISS(Keep It Simple Stupid) framfor elegant(i avanserte brukeres øyne) og utvidbart (A-Z måten holder plenty for hjemmebrukere og de fleste power-users forsåvidt). Så jeg forstår dem.

 

Og som svar på spørsmålet om max antall:

 

Om man skal følge den gamle måten å partisjonere på så kan man max har 4 partitions på EN harddisk.

Med DOS så kan EN av disse paritsjonene være en extended partition som kan deles opp i flere logiske partisjoner. Antallet her er teoretisk "uendelig" da hver logisk partisjon inneholder en "peker" til neste logiske partisjon, så man kan peke i det uendelige så lenge det finnes nok diskplass til partisjonsinfo'en.

 

Med andre operativsystemer finnes det en andre betingelser, f.eks. linux som har max 63 partisjoner per IDE disk og max 16 partisjoner per SCSI disk.

 

Vel, ble mye bla bla... Men håper trådstarter har fått vite det han "trenger."

Lenke til kommentar
Det å mounte filsystemer under kataloger er måten alle unix-deriverte og unix-kloner(f.eks. minix og linux) har gjort det siden starten.

 

---SNIP---

Glimrende, takk. Synes det var grei informasjon. Ikke for mye for meg å fordøye ...

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...